Hoewel ik de kit voor dit model pas over drie weken in huis heb, kon ik het niet laten om al een beginnetje te maken aan het bouwveslag.
Dit zij de decals die ik al in huis heb.
De kit die ik voor het maken van de "Ibis" ga gebruiken is van Italeri. In dit geval kit-nummer 1349, dat is de Swissair DC-3. Helaas wel de na-oorlogse versie, dus zal er wel het een en ander aangepast moeten worden. De kit geeft de keuze uit de C-47 cargo/passagiers-deur of een na-oorlogs copy van de oorspronkelijke DC-3 passagiersdeur. De laatste zal ik voorzichtig uitsnijden en aan de juiste kan in de rechter romp-helft plaatsen, op de plek waar ik een opening maak voor die passagiers-deur. De opening die in de linkerhelft zit dat ik dichtmaken en re-scriben zodat het er uiteindelijk zal uitzien dat er nooit een gat voor de C-47 cargo/passagiers-deur gezeten heeft.
Dit is de meest ingrijpende aanpassing van het model, maar daarnaast zijn er nog een paar kleine aanpassingen om uiteindelijk de 1936 DC-3 te krijgen.
Hieronder zie je een aantal foto's die laten zien wat er allemaal anders is.
Ik kan niet wachten totdat ik kan beginnen, helaas zal ik geduld moeten oefenen. Aangezien de kit nog niet in huis is. In ieder geval kunnen jullie al kennis maken met de vogel die ik binnenkort ga bouwen.
De PH-ALI "Ibis" werd ingeschreven op 8 oktober 1936, en was de eerste van de DC-3 die de KLM bij Douglas besteld had. Tijdens de uitbraak van de oorlog, is zij overgevlogen naar Engeland waar ze werd ingeschreven op 27 juli 1940 met het kenmerk G-AGBB, ze deed diensten voor de BOAC. Helaas heeft ze het eind van de oorlog niet meegemaakt. Ze ging verloren wanneer ze boven de golf van Biskaje door de Duitsers werd neergehaald op 1 juni 1943.
Wordt vervolgd ...