Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

KLAAR: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=46292
Pagina 5 van 19

Auteur:  robh [ di 22 sep, 2015 15:59 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Verder met het interieur. Achterbank doorgezaagd, stukje plastic er tussen in, armsteun gefabriekt. Nu heeft de bank ook de juiste breedte. En een nieuwe achterwand.

photo 330114

Om de stoelen op de juiste hoogte te krijgen moest er een stukje 2 mm plastic onder. Ook de bestuurdersstoel.
Daarna voorzichtig, beetje bij beetje, de het vacuform cabine dak-cum-ruiten op maat gemaakt. Eerst geknipt met een schaartje, daarna schuren tot ie (bijna) paste en de finishing touch met een scherp mesje.

photo 330113

Als ie nou niet lijkt .....

Rob

Auteur:  Silenoz [ di 22 sep, 2015 16:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

ben deze al een hele poos aan het volgen met het diepste respect voor de aanpassingen die je hier laat zien. Er blijft nogal een ferme gap over tussen de vleugels en de romp...

Auteur:  robh [ di 22 sep, 2015 16:41 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Romp en vleugel liggen nog los; in werkelijkheid is de gap kleiner. Maar een resin kit zonder gap ..... moet ze nog zien :wink: Ik vind het al mooi dat het cabinedak (vrijwel) zonder spleet past.

Rob

Auteur:  malair [ di 22 sep, 2015 17:02 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

robh schreef:
Maar een resin kit zonder gap ..... moet ze nog zien :wink:
Haha überhaupt een kit zonder gaps is een unicum! Ik moet wel zeggen dat de modellen van Authentic Airliners (mits de resin van de casting op de juiste manier verwijderd wordt) vaak bijna naadloos aansluiten.

Auteur:  Vintage Jet [ di 22 sep, 2015 20:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

robh schreef:
Romp en vleugel liggen nog los; in werkelijkheid is de gap kleiner. Maar een resin kit zonder gap ..... moet ze nog zien :wink: Ik vind het al mooi dat het cabinedak (vrijwel) zonder spleet past.

Dit soort projecten onderscheidt de 'vliegtuigjesplakker' van de modelbouwer; matig of helemaal geen basismateriaal en dan toch een juweeltje toveren. Dit is weer genieten geblazen.

Cheers VJ

Auteur:  rob h&s [ di 22 sep, 2015 22:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Mag dit ook graag zien, genieten!!

Auteur:  robh [ wo 23 sep, 2015 13:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Het doet me deugd dat er voldoende amusementswaarde in mijn gefröbel zit. :wink:
Wat klein spul vandaag. De bank is toch niet helemaal zoals ie moet zijn.

photo 330166

Dus een lichte correctie is op zijn plaats. Ook de bestuurdersstoel moet nog wat detail hebben.

photo 330169

Dus:

photo 330163

Het ligt een beetje op zijn rug, maar dat is een kwestie van zwaartepunt.

Dan de flaps. Basis is een profieltje van 0,5 x 0,7 mm op huidplaat van 0,25 mm dik.

photo 330162

Links en recht zijn verschillend (ene vleugel langer dan de andere). Dan het detail.

photo 330167

De flaps zaten met een pianoscharnier vast aan de achterligger en werden via een trek-duw stang bediend. Brackets voor de kleine stangetjes van 0,25 mm plastic gemaakt en ribbetjes van 0,17 x 0,7 mm plastic. Eerst gelijmd met dunne Tamyia lijm, daarna vetsrekt met dunne secondelijm. De ruwbouw:

photo 330159

Ik heb iets minder ribbetjes aangebracht dan op tekening, vond dit wel voldoende. Daarna voorzichtig schuin afschuren op een schuurplankje.

photo 330160

Een een schaalfotootje:

photo 330161

Omdat de kleppen 50 graden uit kunnen slaan, ontkom ik er niet aan om ook het trek-duw mechanisme te modelleren. Wordt waarschijnlijk gewoon messing metaaldraad, misschien gesoldeerd.
De rolroeren moeten ook een beetje aangepast worden. Die scharnieren namelijk aan de bovenkant.

photo 330168

En op deze tekening is te zien dat er dus bij 0 graden uitslag een spleet tussen roer en vleugel aan de onderkant zit.

photo 330165

Dus heb ik de voorkant van de rolroeren eerst recht afgeschuurd, er een stripje van 0,2 mm plastic op gelijmd en de voorkant daarna schuin afgeschuurd.

photo 330164

De maximum uitslag van 25 graden naar beneden kan nu bereikt worden.

Rob

Auteur:  tsjopper bob [ wo 23 sep, 2015 18:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Afbeelding

Afbeelding

Op de vleugel zit een vreemde schuine stang. Waar dient die voor? Een soort balansgewicht voor de rolroeren?

René

Auteur:  robh [ wo 23 sep, 2015 18:51 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Ja Rene, rolroer balansgewicht. Voor het hoogteroer is dat nog mooier, maar daarover later.

Rob

PS Je weet waar NBG voor staat, he. No Bloody Good, die registratie is dus voor de demo tour snel vervangen (NDP, zoals in de kit).

Auteur:  tsjopper bob [ do 24 sep, 2015 12:55 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

NBG, wist ik niet. Uit bijgeloof vervangen?

Ik zie ook nog antennedraden van de staart naar voren lopen. Waar komen die uit? Ergens halverwege in de staartboom of aan de voorzijde van de staartboom?

Afbeelding

[edit] Bovenstaand plaatje is daar duidelijk in.

René

Pagina 5 van 19 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/