Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met het interieur. Achterbank doorgezaagd, stukje plastic er tussen in, armsteun gefabriekt. Nu heeft de bank ook de juiste breedte. En een nieuwe achterwand.

photo 330114

Om de stoelen op de juiste hoogte te krijgen moest er een stukje 2 mm plastic onder. Ook de bestuurdersstoel.
Daarna voorzichtig, beetje bij beetje, de het vacuform cabine dak-cum-ruiten op maat gemaakt. Eerst geknipt met een schaartje, daarna schuren tot ie (bijna) paste en de finishing touch met een scherp mesje.

photo 330113

Als ie nou niet lijkt .....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 16:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ben deze al een hele poos aan het volgen met het diepste respect voor de aanpassingen die je hier laat zien. Er blijft nogal een ferme gap over tussen de vleugels en de romp...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Romp en vleugel liggen nog los; in werkelijkheid is de gap kleiner. Maar een resin kit zonder gap ..... moet ze nog zien :wink: Ik vind het al mooi dat het cabinedak (vrijwel) zonder spleet past.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
robh schreef:
Maar een resin kit zonder gap ..... moet ze nog zien :wink:
Haha überhaupt een kit zonder gaps is een unicum! Ik moet wel zeggen dat de modellen van Authentic Airliners (mits de resin van de casting op de juiste manier verwijderd wordt) vaak bijna naadloos aansluiten.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Romp en vleugel liggen nog los; in werkelijkheid is de gap kleiner. Maar een resin kit zonder gap ..... moet ze nog zien :wink: Ik vind het al mooi dat het cabinedak (vrijwel) zonder spleet past.

Dit soort projecten onderscheidt de 'vliegtuigjesplakker' van de modelbouwer; matig of helemaal geen basismateriaal en dan toch een juweeltje toveren. Dit is weer genieten geblazen.

Cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Mag dit ook graag zien, genieten!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het doet me deugd dat er voldoende amusementswaarde in mijn gefröbel zit. :wink:
Wat klein spul vandaag. De bank is toch niet helemaal zoals ie moet zijn.

photo 330166

Dus een lichte correctie is op zijn plaats. Ook de bestuurdersstoel moet nog wat detail hebben.

photo 330169

Dus:

photo 330163

Het ligt een beetje op zijn rug, maar dat is een kwestie van zwaartepunt.

Dan de flaps. Basis is een profieltje van 0,5 x 0,7 mm op huidplaat van 0,25 mm dik.

photo 330162

Links en recht zijn verschillend (ene vleugel langer dan de andere). Dan het detail.

photo 330167

De flaps zaten met een pianoscharnier vast aan de achterligger en werden via een trek-duw stang bediend. Brackets voor de kleine stangetjes van 0,25 mm plastic gemaakt en ribbetjes van 0,17 x 0,7 mm plastic. Eerst gelijmd met dunne Tamyia lijm, daarna vetsrekt met dunne secondelijm. De ruwbouw:

photo 330159

Ik heb iets minder ribbetjes aangebracht dan op tekening, vond dit wel voldoende. Daarna voorzichtig schuin afschuren op een schuurplankje.

photo 330160

Een een schaalfotootje:

photo 330161

Omdat de kleppen 50 graden uit kunnen slaan, ontkom ik er niet aan om ook het trek-duw mechanisme te modelleren. Wordt waarschijnlijk gewoon messing metaaldraad, misschien gesoldeerd.
De rolroeren moeten ook een beetje aangepast worden. Die scharnieren namelijk aan de bovenkant.

photo 330168

En op deze tekening is te zien dat er dus bij 0 graden uitslag een spleet tussen roer en vleugel aan de onderkant zit.

photo 330165

Dus heb ik de voorkant van de rolroeren eerst recht afgeschuurd, er een stripje van 0,2 mm plastic op gelijmd en de voorkant daarna schuin afgeschuurd.

photo 330164

De maximum uitslag van 25 graden naar beneden kan nu bereikt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Afbeelding

Afbeelding

Op de vleugel zit een vreemde schuine stang. Waar dient die voor? Een soort balansgewicht voor de rolroeren?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ja Rene, rolroer balansgewicht. Voor het hoogteroer is dat nog mooier, maar daarover later.

Rob

PS Je weet waar NBG voor staat, he. No Bloody Good, die registratie is dus voor de demo tour snel vervangen (NDP, zoals in de kit).

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
NBG, wist ik niet. Uit bijgeloof vervangen?

Ik zie ook nog antennedraden van de staart naar voren lopen. Waar komen die uit? Ergens halverwege in de staartboom of aan de voorzijde van de staartboom?

Afbeelding

[edit] Bovenstaand plaatje is daar duidelijk in.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement