Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
KLAAR: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=46292 |
Pagina 4 van 19 |
Auteur: | Salamander [ vr 18 sep, 2015 22:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
robh schreef: En er is nog wat anders aan de hand. De getrokken streepjes zijn links en rechts neergezet op dezelfde afstand (67 mm, overgenomen uit de tekening) van het begin van de rolroeren, maar t.o.v. de wielbakken komen ze niet op dezelfde plaats uit. Aannemend dat de bovenstaande foto ongeveer goed recht op de vleugel is genomen, lijkt het wel alsof de bobbel voor de onderzijde van de romp assymetrisch is. Bovenaan lijken de vleugels even lang te zijn, terwijl onderaan de bobbel naar links verschoven lijkt te zijn. Dus i.p.v. min of meer een (omgekeerde) trapezium-vorm die links/rechts-symmetrisch is, is het een scheefgetrokken trapezium. |
Auteur: | Arjan Ouwendijk [ vr 18 sep, 2015 22:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Of de linkervleugel is gewoon daadwerkelijk langer om het koppel van de motor op te vangen. De Italiaanse Macchi 202 en 205 hadden dit bijv. ook. Gr. Arjan |
Auteur: | robh [ za 19 sep, 2015 8:09 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Dan zijn alle (officiele) Fokker tekeningen fout, wat me tamelijk onwaarschijnlijk lijkt. Bovendien zou het ergens in de beschrijvingen en handboeken wel vermeld zijn als dat zo was. In 200+ documenten die ik heb over de F.25 is nergens iets in die zin te vinden. Ik hou het op niet zo beste maatvoering van het model. Rob |
Auteur: | robh [ ma 21 sep, 2015 9:56 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Begonnen met de correctie van de vleugel. Uit de tekening (en beschrijving in het handboek) blijkt dat er nog een paar foutjes in het model zitten. De koorde van de flaps is hetzelfde als de koorde van de rolroeren. En de plaats van het balansgewicht van de rolroeren is in het midden, en niet aan de buitenkant. Het eerste heb ik meegenomen bij de correctie, net zoals de plaats van de wielbakken en de landingspoten. De plaats van het balansgewicht betekent alleen een nieuw gaatje boren en het oude dichtmaken. Pinda's dus. De laatste afwijking van de tekening laat ik zitten; de rolroeren zijn een paar millimeter langer dan op tekening. Dus uit het bovenaanzicht van de schaaltekening de vleugel uitgeknipt, wielen ook uitgeknipt en op het model geplakt. Daarna rond de omtrek van de wielen gaatjes geboord, met elkaar verbonden met het mes en de stukjes er uit gepeuterd. Het gat met een diamantfreesje zo goed mogelijk rond gemaakt en een stukje plastic op maat gesneden en in het gat gelijmd aan de kant van de romp. En de flaps met een scriber losgemaakt van de vleugel. Voor de flaps ga ik dezelfde oplossing gebruiken als indertijd voor de Koolhoven F.K.58: Helemaal weghalen en een nieuwe vleugelhuid in de bovenkant lijmen. Na veel gedoe ziet het er zo uit. Ook de rolroeren zijn er nu uit. Rechts is de wielbak in ruwe vorm klaar, links moet ie nog gemaakt worden. De koorde van de flaps is gecorrigeerd met een stukje plastic van 1 mm dik. Toen de vleugel net uit de doos was, was al te zien dat de resin bij de wielbakken extreem dun was. Dat wreekt zich nu aan de bovenkant. Rechts zit gewoon een gat op de plaats waar ik bij het losmaken van de flaps de bovenhuid geraakt heb, links is de resin aardig vervormd. Ik heb de binnenkant van de wielbak bestreken met dikke secondelijm. Als dat niet werkt, lijm ik er een dun schijfje plastic in. Rob |
Auteur: | malair [ ma 21 sep, 2015 11:42 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Ziet er goed uit Rob. Die bouwtekeningen zijn echt heel handig om correcties te maken. Ik wou dat die voor meer vliegtuigen beschikbaar waren |
Auteur: | robh [ ma 21 sep, 2015 13:14 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Citaat: Ik wou dat die voor meer vliegtuigen beschikbaar waren Ik ook. Het blijft een tref om ze te vinden, en hoe ouder het vliegtuig, hoe minder kans. Rob |
Auteur: | robh [ di 22 sep, 2015 12:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Tweede wielbak ook gecorrigeerd, geplamuurd en geschuurd. Daarna een nieuw vloertje voor de cabine gemaakt. Ook de landingslichten uit de vleugelvoorrand gehaald. De achtersteven wat ingekort en steiler gemaakt, zoals op tekening te zien is. De overgang naar de propeller moet nog wel wat aangepast worden; de diameter is nu te groot. Dat kan pas als de boel in elkaar gelijmd is. Even een plaatje met het staartstuk er bij. Rob |
Auteur: | Arjan Ouwendijk [ di 22 sep, 2015 12:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Hoi Rob, Je hebt er wel een werk aan zeg! Je zou 'm zowat terug sturen met als note dat ze 'm nu als master kunnen gebruiken om nieuwe resin kits te gaan gieten . Maar goed dat je prima tekeningen hebt.......blijkbaar onmisbaar met dit soort kits. Gr. Arjan |
Auteur: | tsjopper bob [ di 22 sep, 2015 12:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Ziet er al herkenbaar uit hoor. René |
Auteur: | robh [ di 22 sep, 2015 14:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Citaat: blijkbaar onmisbaar met dit soort kits Er is geloof ik ook een spreekwoord dat zegt: Wat niet weet wat niet deert! Best rustgevend, hoor Verder heb ik groot respect voor die master makers. Knutselen met stukkies plastic, soit. Maar er dan ook nog een bruikbare kopie van krijgen ..... Rob |
Pagina 4 van 19 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |