Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

KLAAR: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=46292
Pagina 3 van 19

Auteur:  tsjopper bob [ vr 04 sep, 2015 22:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Denk er maar om met dat schaven en slijpen in resin. Erg 'gevaarlijk' goedje hoor.

René

Auteur:  robh [ di 08 sep, 2015 16:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Een mankement aan de romp is dat de koelspleten in het motordeel niet gemodelleerd zijn.

photo 328090

Nu kan je die natuurlijk met een decal simuleren, maar daar heeft de kit supplier ook niet aan gedacht. Gewoon vergeten, denk ik. Ik heb geen tekening met een aanzicht van de andere kant maar uit foto's en tekeningen blijkt dat die symmetrisch was uitgevoerd.

photo 326019

photo 326016

photo 328092

photo 328091

Dus het zijaanzicht afgedrukt op karton, uitgeknipt, vergeleken met de romphelft en een uitsparing voor de plaats van de radiator gemaakt.

photo 328088

Het groene deel is waar later de romp bijgewerkt moet worden. De mal opgeplakt en het vierkantje gescribed in de romp.

photo 328087

De achterkant gebruikt voor de andere kant van de romp. Daarna een paar tienden weggehaald uit het vierkantje. Met het mes, gevaarlijk werk, te zien aan de rode wash bij de fairing naar de propellerspinner.

photo 328089

Een stripje plastic van 1 mm breed gesneden uit een velletje van 0,20 mm dik. Die worden in het vierkantje gelijmd met 0,5 mm tussenruimte, daarna vlak geschuurd en dan heb ik mijn koelspleten. Een alternatieve methode zou zijn de spleten met een klein freesje in te frezen, maar dan moet je wel die machientjes hebben natuurlijk.

Rob

Auteur:  robh [ zo 13 sep, 2015 19:39 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Een moeilijk nieuw begin .... Zeg dat wel. Had ik net de ruimte voor die koellucht spleten er in gekrast, en er al eentje uitgehold, toen ik deze tekening nog eens goed bekeek.

Afbeelding

De roosters zijn dus niet vierkant, maar zijn (op schaal) maar 6 mm hoog. Kon ik weer een 3 mm stripje er in plakken om dat te corrigeren. De oorspronkelijke hoogte had ik geschat uit de detail tekening van de motorruimte. Niet goed dus.

Rob

Auteur:  tsjopper bob [ zo 13 sep, 2015 22:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Voor wie het nog niet wist, ik ben ooit eens begonnen aan een S.11 ombouw naar S.12. De S.12 is uitgevoerd met neuswiel en daarvoor is het neuswiel gebruikt wat ook bestemd was voor de Promotor, op je plaatje duidelijk zichtbaar. De laatste keer dat ik in het Aviodrome was, heb ik deze dan ook vanuit verschillende hoeken gefotografeerd.

René

Auteur:  robh [ ma 14 sep, 2015 16:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Citaat:
... ik ben ooit eens begonnen aan een S.11 ombouw naar S.12.

René, als je weer eens tijd hebt, moet je daar toch eens mee doorgaan :wink:
Omdat ik geen flauw idee heb hoe staartzitterig het model is, heb ik maar het maximum aan vislood in de neus gelijmd (met witte houtlijm).

photo 328964

Mocht ie toch gaan staartzitten, dan is er een uitstekende way out. Ook het origineel had de neiging nogal makkelijk te gaan zitten, en er was in de (linker?) staartboom dan ook een steun ingebouwd, die uitgeklapt moest worden als de Promotor geparkeerd werd.
Dit is de andere kant van de romphelften. Links de gerepareerde uitsparing voor de koellucht openingen, rechts meteen met de goede afmetingen (behalve dat ik de onderste graveerlijnen nog weg moet merken.

photo 328961

Het laatste onderdeel dat ik nog niet schoongemaakt had waren de staartbomen met staartvlakken. Keus tussen de prototype configuratie en de seriemachine. De laatste gekozen. Ze zijn netjes gegoten maar ...

photo 328963

De vorm is niet je van dat.

photo 328962

Ze zijn aan de zware kant en de achterrand van het richtingsroer is veel te steil en het roer te groot. Het roer is makkelijk te corrigeren; of ik nog iets aan de staartbomen ga doen, moet ik nog eens over denken.

Rob

Auteur:  tsjopper bob [ ma 14 sep, 2015 22:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Op zich wil ik ook best wel weer bouwen. Maar het huis hé....

Het is nu wachten of mijn koper het financieel rond krijgt. Dan hebben wij ook weer wat nieuws en dus begint eigenlijk het opbouwen en inrichten weer opnieuw. Het echte bouwen laat dus nog wel even op zich wachten. Gelukkig is er genoeg te zien om me aan te verlekkeren.

René

Auteur:  robh [ do 17 sep, 2015 15:00 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Voor de koellucht uitlaat spleten 0,6 mm stripjes gesneden van 0,2 mm dik plastic, op lengte afgesneden en vastgelijmd met dunne secondelijm.

photo 329367

Als het goed droog is vlakschuren en primer er op. Maar eerst de paneelnaden nog even ophalen.

Rob

Auteur:  rob h&s [ do 17 sep, 2015 17:10 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Ik vind het niet echt een schoonheid van een vliegtuig, maar ben ben wel erg benieuwd wat je er van gaat maken, je maakt er in ieder geval een hoop werk van!

Auteur:  robh [ do 17 sep, 2015 18:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Even stukje geverfd.

photo 329409

Geeft de goede indruk, en straks met een wash ook de goede diepte, denk ik. Lnks moeten nog wel de lijntjes van het foute, grotere vlak weggewerkt worden.

Rob

Auteur:  robh [ vr 18 sep, 2015 16:31 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin

Correctie van de staartvlakken. De omtrek van het kartonnen malletje overgenomen op vin en richtingsroer.

photo 329700

Ook de ingegraveerde onderkant van het roer is onjuist; die ligt te hoog. Ook is er duidelijk verschil tussen links en rechts (ongeveer een milimeter hoogteverschil).

photo 329699

Links is veel "hoger". Een achteraanzicht laat mogelijk zien waarom.

photo 329698

Het stabilo is links dikker dan rechts. Kennelijk heeft de mal aan die kan minder druk uitgeoefend dan aan de andere kant (of de mal heeft afgeweken).
Ik heb de verticale staartvlakken bijgewerkt, de horizontale aan de linkerkant dunner gemaakt, en van de onderkant van de linker staartboom een kleine millimeter afgehaald.

photo 329697

photo 329696

Ook het hoogteroer losgemaakt en alvast de boven- en onderkant van de richtingsroeren ingezaagd.

photo 329695

Ben lelijk uitgeschoten met de scriber, zo te zien. Daar is putty goed voor.
Daarna ben ik begonnen met de vleugel, te beginnen met de onderkant. De rolroeren zijn iets te kort (of beter: de vleugeltippen zijn iets te breed). Ook de flaps zijn te kort, en daar scheelt het meer.

photo 329694

En er is nog wat anders aan de hand. De getrokken streepjes zijn links en rechts neergezet op dezelfde afstand (67 mm, overgenomen uit de tekening) van het begin van de rolroeren, maar t.o.v. de wielbakken komen ze niet op dezelfde plaats uit.

photo 329701

Het blijkt dat de linkervleugel bijna 2 mm langer is dan de rechter.

photo 329693

De getrokken lijn ligt op links en rechts even grote afstand van het begin van de rolroeren, de stip-streep lijn is het midden van de uitsparing voor de cabine vloer. Dat verklaart ook waarom de vleugel naar links valt: hij is daar gewoon langer, dus zwaarder :idea:
Een andere constatering: de wielbakken liggen te dicht bij elkaar, en de plaats van de landingspoten ook (tekening resp. 22,5 mm en 44 mm, model 17,8 mm en 38,2 mm). De poten moeten recht onder de staartbomen staan, en dat doen ze nu absoluut niet. Ook liggen de wielbakken te dicht bij de achterrand van de vleugel (5,5 mm i.p.v. 7,5 mm). Hier moet dus het nodige gecorrigeerd worden (behalve de asymmetrie van de vleugel, die laat ik gewoon zo). En als we toch aan het verbouwen gaan, dan ook meteen maar echte uitgeslagen vleugelkleppen maken. :mrgreen:

Rob

PS Voor degenen die de F.25 gewoon sob willen bouwen: gewoon doen hoor :wink: Niet iedereen is zo gek als ik ben. En als je het prototype wilt bouwen: ook gewoon doen. De romp is voldoende accuraat voor het prototype, nadat dat verbouwd was voor de verbeterde aerodynamische vorm van de romp en de daarvoor benodigde verlenging van de motoras.

Pagina 3 van 19 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/