Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
KLAAR: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=46292 |
Pagina 2 van 19 |
Auteur: | tsjopper bob [ do 27 aug, 2015 0:10 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Toch echt wel gaaf en handig dat je al dat materiaal voorhanden hebt zeg. René |
Auteur: | robh [ do 27 aug, 2015 8:12 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Kost wel tijd om het te verzamelen. En vooral om het toegankelijk te houden. Soms kan ik het model niet meer vinden onder het papier. Rob |
Auteur: | robh [ do 27 aug, 2015 12:11 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
De laatste onderdeeltjes schoongemaakt. Links de schroef en dingetjes die op de romp gelijmd moeten worden, in het midden het landingsgestel en rechts de "wieldeuren". Die zijn zeer fragiel en vallen bijna spontaan in kleinere stukjes uiteen. Bovendien zijn alleen wieldeuren voor het neuswiel nodig. Daar moet wel het nodige aan veranderd worden. Wielkast er in frezen en detailleren plus wieldeuren. Om er zoiets van te maken. De hoofdwielen hebben weer andere problemen. Voor bouwers die ze in willen trekken: De uitsparing in de vleugel is te klein en niet helemaal correct van vorm. Dit staat er in het handboek. Nu klinkt alles misschien erg negatief, maar dit is qua kwaliteit een goede resin kit, en de problemen/afwijkingen zijn ook niet groter dan gemiddeld. Dus gewoon werk, zullen we maar zeggen Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ do 27 aug, 2015 13:03 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Als je al dat referentiemateriaal niet hebt en je bouwt hem RUDD, ik neem aan dat je dan op zich wel een toonbare promotor hebt? René |
Auteur: | robh [ do 27 aug, 2015 14:15 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Ik denk het wel, hoor. Het enige wat je zult moeten doen is een manier vinden om rechter en linker romphelft pas te maken. Als mijn manier past bij RUDD moet dat lukken. Verder zou ik in overweging geven om de 1+3 seating arrangement te maken (1 stoel weglaten, nieuw bankje maken of bestaand bankje wijzigen door het middendoor te zagen en er een armleuning tussen te maken; ga ik waarschijnlijk ook doen). Overigens staat het een ieder vrij om mijn referentiemateriaal te gebruiken Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ do 27 aug, 2015 17:28 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
robh schreef: ...nieuw bankje maken of bestaand bankje wijzigen door het middendoor te zagen en er een armleuning tussen te maken... Op een plaatje wat ik eens heb gescoord, lijkt de 3-zitter door de leuning opgedeeld te kunnen worden in een 2+1 zitter. René |
Auteur: | robh [ do 27 aug, 2015 17:50 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Klopt. Dit plaatje komt ook uit het F.25 handboek. Rob |
Auteur: | malair [ za 29 aug, 2015 20:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Het wordt weer een uniek model Rob! Geweldig leuk dat je de Nederlandse vliegtuigbouw historie zo in leven houdt. Ik volg dit verslag weer met heel veel plezier! |
Auteur: | Juggernaut [ do 03 sep, 2015 21:03 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
Het is maar weer duidelijk dat de meeste ongebruikelijke modelle in resin uitgevoerd worden. Ik heb zelf ook nog een aantal resin kits liggen van minder bekend spul, maar ik durf het nog niet echt aan om daar aan te beginnen. Allereerst heb ik nog geen goede lijm (CA droogt me toch te snel), en bij een aantal kits zal ik ook het één en ander moeten scratchen, en daar ben ik nog niet heel erg thuis in... Desondanks wens ik je veel succes, en wellicht leer ik het één en ander van je! Danny |
Auteur: | robh [ vr 04 sep, 2015 16:46 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.25 Promotor, een moeilijk nieuw begin |
@ Juggernaut Citaat: Allereerst heb ik nog geen goede lijm (CA droogt me toch te snel), Waar, vooral de dunne. Als ik nog dingen wil verschuiven, gebruik ik altijd de dikkere soort (van Bison in een klein flesje met een kwastje). Dit werkt ook goed op slecht passende delen, waar de dunne secondelijm weer niks doet. Anderen gebruiken een gel, die ook minder snel droogt. En scratchen went wel na een tijdje Nu hier dan wat sloopwerk om ruimte te maken in de cabine/cockpit. Het nodige weggehaald uit de rompbodem (bijna 3 mm). Ben eerst begonnen met het Action boormachientje. Op het machientje is niks aan te merken, werkt goed, wordt niet heet. Op die schuurdingetjes die om een rubberen kern heen moeten ook niet; halen resin goed weg en lopen niet snel vol. Echter, de groene en rode slijpsteentje lopen heel snel vol en zijn voor mijn gevoel niet geschikt voor resin, net zoals de diamantfreesjes. Ook is het jammer dat in de hulpstukjes set geen gewone stalen freesjes bevat. Ben maar weer verder gegaan met mijn Praxxon setje, stalen frees en roze slijpsteentjes. Het oppervlak is eerst bijgewerkt met het mes en daarna met schuurstaafjes/vijltjes. Omdat de cabine ook het voorste deel van de vleugel beslaat, moest daar ook een aardig stuk weggehaald worden (met cirkelzaagje, frees en slijpsteentje). Paar keer passen met de romp om te zien of de uitsparing op dezelfde hoogte zat als de romp bodem. Uiteindelijk zat het goed. Verder is de werkplek nu weer lekker smerig. Maar weer eens opruimen en schoonmaken. Rob |
Pagina 2 van 19 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |