Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het prototype had een antennepaal staan op de linker staartboom ter hoogte van de achterligger van de vleugel. Daarvan zijn een aantal redelijk duidelijke foto's. De seriemachines is lastiger. Sommige hadden duidelijk geen radio/antennes. Op één foto van de PH-NBG in het boek van Postma en Wesselink (De Nederlandse Vliegtuigen) is wel duidelijk te zien dat aan beide staartvinne een antennedraad zit, althans de isolatoren zijn goed te zien, maar de draden zijn niet te zien. Als ik extrapoleer (lineaaltje er langs) kom ik uit op de staartboom tussen voor- en achterligger in.

photo 330231

Het handboek zegt hier niets over, alleen waar de bedieningorganen zitten en de zender-ontvanger. Ik ga volgende week een afspraak maken met een zeer oude Fokker medewerker, die aan de F.25 heeft gewerkt en er mee gevlogen heeft. Zal eens kijken wat hij er van weet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Het prototype had een antennepaal staan op de linker staartboom ter hoogte van de achterligger van de vleugel. Daarvan zijn een aantal redelijk duidelijke foto's.


Bij bestudering van de weinige plaatjes die ik heb, valt me dat nu op inderdaad. Op een zijde gaat de draad naar de vleugel en aan de andere zijde naar de antennepaal. Je ziet duidelijk verschil in hellingshoek tussen beide draden.

Wat een mazzel heb jij toch ook met zulke bronnen zeg. Ik moet het dan maar met jou doen ... :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2015 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Goed dat je even doorvraagt. Nog wat foto's (moet me met mijn oude MacBook behelpen met linkjes en URL-letjes). Tot maar even geupdate op de PC.

photo 330355

Serietoestel, paal op linker staartdrager (zoals ze officieel heten :) ), dwarsdoor het Fokker logo heen. En nog een, ook serietoestel.

photo 330356

En deze:

photo 330359

Geen Postma plaat, maar een Fokker schilderij? Paal is er weer, registratie is van een serietoestel. En als klap op de vuurpijl deze maatschets:

photo 330357

Werpt weer nieuwe vragen op, want op de foto's is niks te zien van het lijntje naar de neus. Misschien helpt hier het handboek, want de zender-ontvanger is gemonteerd achter de achterbank, en dan is het onzinnig om de antennekabel bij de neus in de romp te voeren. De maatschets komt uit een artikeltje van Harm Hazewinkel. Ik zal hem eens vragen hoe of wat.

Ook de officiele Fokker tekening laat de paal zien, al moet je er naar zoeken.

photo 326020

Linker staartdrager, bovenaanzicht midden tussen voor- en achterligger, iets links van de hartlijn: dat kleine streepje is 'm; kennelijk stroomlijnprofiel. Ook in het voor- en zijaanzicht, dat iets dikkere streepje. Wat ik me wel afvraag, is waarom die maat van 2388 (mm) zo essentieel is.
Tot slot nog deze foto:

photo 330358

Heeft niets te maken met antennes, maar laat zien dat de spinner niet altijd op de propeller zat. René, bedankt voor je kritische blik. Ik ga je vaker inhuren om dit soort details op te merken :wink:

Rob

PS Kom je morgen nog?

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2015 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zeker ben ik er morgen bij. We zullen het vast wel over modelbouw en luchtvaart hebben. Leuke foto's heb je weer (stiekum sla ik ze allemaal op op mijn pc :mrgreen: ).

Met of zonder spinner, dat is met de S.11 ook het geval.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2015 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag toch maar weer begonnen :wink: De kast is gelukkig gisteren niet voller geraakt; heb alleen maar wat penselen gekocht.
Ik heb de romp van de Promotor voorzien van plakrandjes om straks de montage te vergemakkelijken.

photo 330688

Ook het droog passen gaat zo makkelijker. De achterkant van de romp is opgevuld met Revell putty, want van de buitenkant moet nog een stukje af.
Dan de kleur. Ondanks pleidooien voor de groene versie, heb ik toch gekozen voor de rode (donker vermiljoen zoals op het verfschema staat). De reden is simpel: Het is uitermate waarschijnlijk, dat de eerste seriemachine van de twintig die Diepen besteld had in dat zogenaamde Diepen-rood geschilderd was. Dit was het rood van de tekening:

photo 330690

En zo ziet de vleugel (die ik eerst een grijze primer had gegeven) er uit met Valejo Model Color Dark Vermillion (RAL 3000,70.947).

photo 330689

Komt aardig in de buurt.
Dan de antenne. Ik heb antwoord gehad van Harm Hazewinkel. Hij weet niet direct meer waar het artikel ingestaan heeft, en ook niet waar de maatschets vandaan komt. Hij gaat wel zoeken, en mocht ie iets vinden dan hoor ik het wel. Voorlopig houd ik aan dat de linker antenne eindigde bij de mast midden op de linker staartboom, en dat de rechter antenne direct naar de staartboom liep op dezelfde plaats.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Op de tekeningen is te zien dat er fairings zit tussen vleugel achterrrand en de romp. Wat gefröbeld van 0,5 mm plastic plaat.

photo 330832

photo 330831

Ik heb ze vastgelijmd aan de romp; daar was het meeste hechtingsoppervlak beschikbaar. Ze moeten nog in vorm gevijld en geschuurd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
blijft mooi om te volgen, in verband met de antennedraden, ik denk dat als ze naar de romp zouden leiden, dat er een probleem gaat ontstaan tussen de antennedraden en de schroef...

Het lijntje naar de neus, gaat deze geen problemen geven bij het instappen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wel als daar een deur zit lijkt me. Antennedraden gaan naar de 'staartdragers' en hebben dan dus marge t.o.v. de propellor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Het lijntje naar de neus

Op tekening zit het aan de andere kant van de deur (die zit rechts). Maar persoonlijk denk ik dat daar geen draad liep, maar dat de antennedraad door de vleugel rechtstreeks naar de romp liep. Dan komt ie prima achter de achterbank uit, en daar zit de zender-ontvanger.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik denk dat dit plaatje bedoelt wordt. Hier gaat de antennedraad van de staart naar de antennepaal en dan schuin door naar de romp.
Afbeelding

Op bovenstaande afbeelding zit daar geen deur, maar op sommige foto's / afbeelding zit op die kant wel een deur.
Op onderstaand plaatje zit aan de linker zijde ook een deur, dus geen antennedraad naar voren.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement