Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De Fokker F.25 Promotor was het eerste ontwerp van Fokker na de tweede wereldoorlog dat in een kleine serie is geproduceerd. Het was een kleine eendekker van gemengde constructie (houten romp en vleugel, aluminium staartbomen en rompbekleding) met een intrekbaar landingsgestel met neuswiel. De keuze voor hout als constructiemateriaal werd ingegeven doordat dat tenminste ruim beschikbaar was en geen complexe machines vereiste voor de productie. De machines voor metaalbouw waren immers door de Duitsers naar das Vaterland afgevoerd. De F.25 had accommodatie voor een piloot voorin en drie passagiers of een driezitsbank. Hij was bedoeld voor taxi diensten, maar kon ook een brancard vervoeren.
Een order voor honderd toestellen werd aanvankelijk geplaatst door for 100 Frits Diepen, een handelaar in tweedehands vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, die van plan was het vliegtuig te opereren en het wereldwijd te verkopen.
Het vliegtuig had een Lycoming motor, die de propeller achterop de romp aandreef via een verlengde as. Deze configuratie veroorzaakte nogal wat ontwikkelingsproblemen zowel met betrekking tot de motorkoeling als trillingen t.g.v. onbalans die uiteindelijk door een aantal ontwerpwijzigingen gecorrigeerd werden.

photo 326022

photo 326018

photo 326016

De F.25 maakte zijn eerste vlucht in oktober 1946. De vraag naar het vliegtuig was teleurstellend, waarschijnlijk veroorzaakt door de grote voorraad tweedehands ex-WW II vliegtuigen op de mark ten de lagere productiekosten van Amerikaanse vliegtuigen, die in grotere series geproduceerd werden. De productie van de Promotor werd gestaakt na 21 vliegtuigen waarvan er 19 “afgeleverd” werden. Bij geruchte zouden er zes (vier?) aan een Spaanse operator verkocht zijn. Deze toestellen werden door een hagelbui in Spanje ernstig beschadigd en niet meer gerepareerd.
Het eerste, verbeterde serietoestel vloog in mei 1948. Alle toestellen zijn in 1950 in opslag geplaatst op Soesterberg en de registraties zijn doorgehaald in 1950. De meeste zijn kort daarna gesloopt. Eén exemplaar heft nog enige tijd als sleutelkist op een school voor grondwerktuigkundigen in Leeuwarden gestaan.
References
1. P. Alting, Van Spin tot Fokker 100, pp. 50-51, 60, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 193, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
3. R. de Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, pp. 142-144, 193, ISBN 90 269 4074 2, 1989
4. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 124, Unieboek B.V., Bussum, 1982
5. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, pp. 470, 483, Jaargang 15, No. 29, 1949
6. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, 2010, 2015
7. H.J. Hazewinkel, L. Kuipers, H-W van Overbeek, R. Soupart & P. Staal, Een eeuw Fokker, Verhalen en anekdotes uit 100 jaar Fokker geschiedenis, pp. 96-98, ISBN 978-90-808868-0-3, 2011
8. M. Dierikx, Uit de lucht gegrepen, Fokker als Nederlandse droom, p. 180, 1945-1996, ISBN 90-5352-889 X, 2004
9. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, p. 80, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963
10. H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuigbouwer, pp. 62-63, ARTI beeld encyclopedie 36 , Alkmaar, 1959
11. J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, p. ??, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997
12. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 62, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
13. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 137, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
14. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, p. 190, ISBN 907557410X, 1998
15. W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 43, ISBN 90-9011870-5, 1998
16. T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, p. 112, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975

De kit van Decarli Models zit in een stevige kartonnen doosje en bevat 21 grijs-groene resin onderdelen, een vacform transparante cabine beglazing en een wit plastic onderdeeltje en bied de keuze uit twee versies, te onderscheiden in het prototype PH-NBA en de eerste seriemachine PH-NDP, die verschillende richtingsroeren hadden. De overige verschillen (de seriemachine had bijvoorbeeld een langere romp ter verbetering van de aerodynamica) kunnen niet met de kit gebouwd worden.

photo 326023

photo 326017

De bouwinstructie is zeer eenvoudig; een figuur met onderdelen en pijltjes waar die moeten en mini-maatschetsjes voor het schilderschema.

photo 326024

Decals zitten in de doos voor beide versies.

photo 326021

Ik heb via mijn oud-collega Willem Vredeling meer dan tweehonderd documenten gekregen die betrekking hebben op de F.25 en de periode waarin die ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd is. Die periode is veel langer dan de ongeveer vijf jaar die hierboven genoemd is; al in 1936-1937 was Fokker al bezig met een ontwerp dat sterk op de F.25 leek. Ik heb bovendien via Internet een CD met het handboek van het toestel aangeschaft, dus ruim voldoende informatie om mee aan de slag te gaan (beetje veel, eigenlijk).
Ik heb besloten de productieversie te bouwen, waarvan ik de maatschets naar 1:72 heb verkleind.

photo 326020

Ik heb meteen de kit maar even vergeleken met de tekening. Dan blijkt de spanwijdte van het model iets groter dan op tekening te zijn, de romp een kleine 4 mm te lang, de staartbomen zijn OK en de vleugel zit 2 mm te ver naar voren. Maar in het algemeen is daarmee te leven. Ernstiger is het interieur. De kit gaat uit van twee stoelen voorin en een smal bankje achterin, wat pertinent onjuist is. De vloer van de cabine zit veel te hoog, hij zit maar 6 mm onder de ramen, terwijl dat 7,5 mm moet zijn. Verder ontbreken wat tierelantijntjes op de romp. In de kit zitten wel deuren voor het hoofdlandingsgestel. Die zijn niet nodig, want de F.25 borg zijn wielen op in de vleugel, maar dekte ze niet toe.

photo 326019

De opengewerkte tekening komt van her FokkerWeb. Tenslotte het schilderschema. Uit de collectie Vredeling komt deze tekening.

photo 326025

Het is het algemene schema voor de Diepen vliegtuigen (donker vermiljoen no. 138, misschien RAL2002). Ik moet nog uitzoeken of de NDP ook dit schema had; waarschijnlijk wel, het was tenslotte de eerste aflevering aan Diepen.
De aftrap is er, nu het model nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op wo 30 dec, 2015 16:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wat een leuk toestelga je weer bouwen Rob, en leuk dat je ond weer meeneemt in een stukje vaderlandse luchvaartgeschiedenis. Ik ga de bouw (en les :D ) dan ook zeker weer volgen!

De kwaliteit van de resin ziet er op de foto's redelijk goed uit. Jammer dat het niet helemaal klopt, maar daar weet je vast raad mee. Succes!

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Ik heb via mijn oud-collega Willem Vredeling meer dan tweehonderd documenten gekregen die betrekking hebben op de F.25 en de periode waarin die ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd is. Ik heb bovendien via Internet een CD met het handboek van het toestel aangeschaft, dus ruim voldoende informatie om mee aan de slag te gaan.

Wederom zit ik op het puntje van mijn stoel voor zo'n interessant onderwerp. Jij hebt toegang tot een fantastische bron van informatie. Weet jij of dat archiefwerk blijft van een paar liefhebbers, of is deze informatie breder gedeeld? Via internet bijvoorbeeld.

VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ook vanaf deze kant volg ik het met belangstelling.
Ik weet weinig van vliegtuigen in het algemeen en deze vaderlandse Fokker in het bijzonder, maar door het verzorgde intro is mijn belangstelling alweer volop aangewakkerd.

Apart toestel om te zien. Het lijkt mij voor de tijd een enorm modern design qua cabine en ramen. Maar de motorombouw ziet er weer erg vooroorlogs uit. Maar dat is mijn bescheiden (onwetende) opinie.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Succes,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik ben heel benieuwd wat je hier weer van gaat maken! Ik heb ook al met het kitje in m'n handen gestaan in de LHS.

Ik zou zelf trouwens voor de groene uitvoering gaan, vooral omdat de F.26 ook al veel rood heeft. Groen contrasteert daar mooi bij als je ze naast elkaar zet, en daarbij vind ik het beter op dit kistje passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb nergens in alle documentatie kunnen vinden dat er ooit een groene heeft bestaan, en zeker de eerste seriemachine NDP niet, die veel voor demonstraties door Fokker en Diepen gebruikt is (heette overigens eerst PH-NBG, wat door Fokker afgewezen is omdat het te snel vertaald zou worden in No Bloody Good). Het rood heet niet voor niets Diepen-rood.
Hoef gelukkig nu nog niet te kiezen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Jaaa !!! Lekker hoor, leuk om de zogenaamde opvolger van de Difoga 421 te zien.

Citaat:
De kit gaat uit van twee stoelen voorin en een smal bankje achterin, wat pertinent onjuist is.

Wat is er onjuist? Is het eerder een achterbank met een armleuning in de midden of zijn het 2 stoelen achterin?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Rene
De F.25 had een stoel voor de piloot links voor en een driezitsbank achterin, waarvan als je met z'n tweeen breeduit wou zitten het middendeel neergeklapt kon worden. Dus zeker niet 2+2 zoals de kit. Deze opstelling had te maken met de toegelaten zwaartepuntligging bij verschillende "beladingen". De discussie hierover is al voor de oorlog begonnen bij de voorlopers van de F.25 (staat in de 200+ documenten). Verder kon de neus opengeklapt worden, de rechterachterstoel verwijderd en een brancard er in geschoven en dan had je een ambulancevliegtuig voor piloot, ziekenverzorger en patient.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben begonnen de onderdelen vrij te maken van de grote hoeveelheid overbodige hars. Bij het droogpassen bleken de twee romphelften niet even lang en even breed. Het breedteverschil was 0,4 mm, wat ook te zien was aan de asymmetrie van het eind van de motorkap. Gaat gerepareerd worden door een stripje van 0,5 mm (na schuren toch wel dunner) tussen beide romphelften aan de achterkant te lijmen. Het lengteverschil is geen kwestie van tienden millimeters.

photo 326427

De linker helft is zo'n twee millimeter korter. Het verschil wordt iets minder door het tussenlijmen van het stripje; dat buigt de romp een beetje naar buiten. De paneelnaden van het romp voorstuk en achter de cabine blijven wel goed uitgelijnd; het verschil zit verder naar achteren. Ik denk dat het op te lossen is door materiaal van het linker rompachterstuk af te schuren.
Nauwkeurige vergelijking met de tekening laat zien de de grotere romplengte zit in de lengte van het smalle stukje voor de propeller. Makkelijk weg te werken dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het romplengte probleem wat verder onderzocht. De linker romphelft op de Fokker maatschets:

photo 326582

Duidelijk te lang. Verschuiven van de romp laat zien wat het probleem is.

photo 326584

De fairing naar de schroef is te lang. Dat ik makkelijk te repareren; dan kan tegelijkertijd ook de achtersteven wat verticaler gemaakt worden.
Dan de romp breedte. Gecorrigeerd met wat 0,5 mm plastic.

photo 326580

Lost een deel van het probleem op, maar niet alles. Achteraanzicht:

photo 326577

En van onderen:

photo 326579

Er zal toch nog wat geplamuurd en geschuurd moeten worden om het netjes passend te maken. Bij deze droogpassing bleek ook dat de vloer van de rechterhelft wel een millimeter hoger ligt dan de andere kant. Maar die moet toch helemaal dieper uitgegraven worden.

De onderdeeltjes voor het interieur losgesneden (ook hier waren de resin aanvoerkanalen weer vorstelijk).

photo 326578

Behalve fout (2+2 i.p.v. 1+3) ook nogal weinig gedetailleerd. Kijk maar naar deze tekeningen uit het F.25 Handboek.

photo 326587

photo 326586

photo 326585

photo 326583

photo 326581

Van boven naar beneden: Het voetenstuur en het linker bedieningspaneel gezien vanuit de neus; linker bedieningspaneel; instrumentenpaneel, voetenstuur en rolroer/hoogteroer stuur, binnenkant deur; bestuurdersstoel; passagiersbank.
In ieder geval goede tekeningen om het spul te detailleren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement