Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2015 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Denk 't niet, Jelle. Heb nog een kast vol Fokker, Koolhovens staan :roll: en een paar scratch projectjes.
Verder met wat klein meubilair. Het instrumentenpaneel bij de kit kan er mee door, maar ....

photo 331045

Ik vind dat het zo moet worden. Dus:

photo 331046

Voor het paneel gewone methode: stuje 0,2 mm plastic wordt zwart, plaatje 0,45 mm wordt donkergrijs, na plakken klokjes uitkrassen. Het stuurtje zit in de kit, en is goed gemodelleerd. Lampjes en die ene klok bovenop komen later. Het dingetje links zijn de richtingsroer pedalen, c.q. teen remmen, die in V-vorm door de vloer steken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2015 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Carvair schreef:
Beste Rob ik volg je projecten met veel plezier en je weet enorm veel maar ik moet Jelle gelijk geven op de kist links in de hoek.
Dit is wel degelijk een Beech C45/D18 (kijk maar goed naar de cockpitsectie) die werden ook onderhouden bij Fokker doordat ze geen S13s hoefden te leveren.

Als ik één ding geleerd heb de afgelopen jaren is het wel dat we de type kennis van Jan heel serieus moeten nemen. Die man weet echt alles....Die dreunde ooit zo de hele modellenlijst van de A-26 aan me op (inclusief onderlinge verschillen), terwijl hij er niet eens zelf over begon ;-)

OT; Rob, het detailwerk van de cockpit ziet er weer fantastisch uit! Hoe doe je dat toch op zo'n kleine schaal zonder rafelrandjes en zo strak?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2015 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Trek-duw stangen voor de landingskleppen. Set-up voor het solderen. Lange eindjes 0,5 mm messing, korte 0,3 mm.

photo 331306

Afstanden netjes uitgemeten met de kleppen (links en rechts verschillend), vastgeplakt met stukjes tape. Ingevet met dat smerige S39, drupje soldeer en het zit.

photo 331304

Daarna ietsje omzetten en op maat knippen .

photo 331305

Zo worden ze niet gemonteerd, hoor. De lange stang komt bijna tegen de achterligger aan en de korte stangetjes op de kleine rechthoekjes op de kleppen. En indien nodig ingekort om de goede klephoek te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2015 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het instrumentenpaneel is klaar.

photo 331474

Samengelijmd, klokjes er in gekrast, schakelaartjes van 0,2 mm metaaldraad. Hier en daar nog wat bijtippen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2015 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat klein gefrutsel: de console tegen de linker cabinewand met alle ahndeltjes voor gas, parkeerrem, trim, verwarming, neuswielbesturing, enz. Totaal zijn het er acht plus één wiel, ik heb er maar zes gemaakt; is al druk genoeg.

photo 331705

Voetenstuurje zit er ook in. De console lijm ik pas vast als de vloer en het instrumentenpaneel er in zitten en de stoelen afgewerkt zijn. De ruimte is wat krap o.a. door de relatief dikke rompwanden.

photo 331704

En geen muntje, deze keer; dan begint het verslag te veel te lijken op dat van een muntenverzamelaar. De lezer moeten maar tevreden zijn met de opmerking dat de console krap 7 mm hoog is. Op mijn scherm is de foto dus een factor 7 vergroot.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De romphelften op elkaar gelijmd. Er moest toch best nog aardig wat geschuurd worden om een symmetrisch geheel te krijgen.

photo 331936

Ook een ruimte voor het neuswiel gemaakt.

photo 331937

Die leek wat klein voor het neuswiel in de kit. Ik heb toen de diameter van het neuswiel eens opgemeten: 5,7 mm, terwijl het op de maatschets niet groter is dan 4,5 mm. Ach, schuren went wel. :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2015 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Instrumentenpaneel er in geplakt. Ik heb het gezekerd door een gaatje door neus en paneel te boren en daarin een stukje staf te lijmen om te voorkomen dat het los komt. Dat is me bij de F.K.52 ook overkomen (ergens diep in de neus verdwenen), maar ondanks de glazen kap heeft daar nog niemand van gemerkt, geloof ik. :|

photo 332199

Begint ergens op te lijken. Weer gepast op de vleugel.

photo 332198

De spleten tussen romp en vleugel vallen mee; als de romp goed aangedrukt wordt, zijn ze bijna weg.
Dan de prop. Optekening en foto's ziet de spinner er toch duidelijk anders uit dan het dingetje in de kit.

photo 332200

photo 332202

Ik heb ook nog gezocht naar een foto van de PH-NDP, maar om de een of andere reden zijn die vrijwel allemaal zonder spinner. De oplossing:

photo 332197

Links het ding uit de kit, daarnaast wat Duitse bommen, waarvan het puntje prima als spinner kan dienen, en een (verstelbare) prop met de juiste diameter. Groefje er in gezaagd, waarin na verder uitvijlen precies de prop gaat passen.
Verder het schilderschema uitgezocht. De originele tekening (hand ingekleurd):

photo 332201

De rood-wit-blauwe roeren laat ik weg; zaten niet op de NDP.

photo 330231

De neus moet wel anders; het lijkt er op dat er een witte baan loopt tot aan de scharnieren op de neus, of misschien wel tot aan de voorruit.

photo 326018

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2015 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat minieme werkzaamheden. De propeller:

photo 332376

Helaas moet nu de romp weer wat opgedikt worden. De staartbomen vastgeplakt:

photo 332378

Leek me beter om dat nu te doen. Dry fit met de romp laat zien hoe het er straks uit gaat zien.

photo 332377

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2015 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Bij een foto van een model (ebay) loopt de witte punt tot aan het raam.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2015 8:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de foto, Rene. Hoewel ik bij de modellen van Bob Dros altijd even (kritisch) oplet, suggereert de foto van de NBG dat ook, terwijl de foto van de NDP duidelijk het puntje laat ophouden bij de scharniernaad van de (opklapbare) neus. Het is wel hetzelfde toestel, wat overigens meer dan 6 jaar gevlogen heeft, en minimaal twee keer overgeschilderd is, een keer bij het aanbrengen van de nieuwe registratie en een keer bij een groot onderhoudsbeurt. En bovendien een noodlanding heeft moeten overleven.
Het algemene schilderschema doet helemaal niet aan een puntje. Dat zou wel het makkelijkste zijn om te schilderen, maar ja .....
Nog een puntje t.a.v. het model van Bel Air. Er zitten rode stoelen in. Volgens Ab Steenbergen, een oud-techrep van Fokker, die met de F.25 mee gevlogen heeft en er aan gewerkt heeft voor de wijzigingen aan de verlengde motoras en hem als sleutelkist had bij zijn spoedklas voor nieuwe Fokker (F.27) medewerkers, die hij opgezet heeft, waren de stoelen beige. De achterbank heeft hij nog jaren in zijn woonkamer gehad. Ook is Bel Air in de val van de 2+2 indeling getrapt i.p.v. de 1+3.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement