Na een relatief onbekend uitstapje in de vorm van de Martin 404 is het nu tijd voor een bekende jongen: de 727-200. Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van Tri-jets (de Tupolev 154M heb al een keer eerder gemaakt en de MD-11 staat ook hoog op de verlanglijst om te maken) dus hopelijk kan ik er iets moois van maken.
De eerste vlucht was in 1963 (productie stopte in 1984, een jaar voor mijn geboorte
) en was het eerste passagiersvliegtuig met triple-slotted flaps. De 727 was een erg populair toestel en een groot succesverhaal voor Boeing. Het had overigens niet per se zo hoeven zijn. De grote concurrent was de Hawker Siddeley Trident. Hawker Siddeley was eerder met de productie begonnen met een ontwerp dat origineel heel erg op de 727 leek. Echter (zoals wel vaker bij Britse ontwerpen) werd er teveel naar de vereiste van British European Airways geluisterd die per sé een kleiner vliegtuig wilde hebben. Op basis daarvan maakte Hawker Siddeley hun ontwerp een stuk kleiner, met lichtere motoren. Dit werd later de ondergang van de Trident, aangezien deze door de zwakke motoren niet (of amper) verlengd kon worden. Boeing is nog gaan kijken bij Hawker Siddeley (voor samenwerkingsmogelijkheden) en concludeerde dat hoewel de Trident een technisch goed ontwerp had, deze veel te klein en te weinig kracht had. Uiteindelijk zijn er van de trident slechts 117 verkocht en 1832 van de Boeing 727. De 727 vliegt nog steeds rond (zij het steeds minder en voornamelijk als cargo vliegtuig). De levensduur is nog een lange tijd verlengd door de motoren met Hush-kits uit te rusten om aan de lawaai vereiste te kunnen voldoen.
De 727 is met name ontworpen voor korte- en middellange afstanden. Daarnaast had deze een airstair achterin, wat het mede geschikt maakte voor kleinere vliegvelden. Er zijn twee hoofvarianten van gemaakt, de 727-100 en de 727-200 (deze is 6,1 meter langer dan de -100). Voor zo'n populair vliegtuig zijn er opvallend weinig boeken over geschreven, maar voor iemand die meer over de 727 wil lezen is het boek "Boeing 727 (Modern Civil Aircraft) van Peter Gilchrist ui 1996 de enige die ik kon vinden die specifiek alleen over de 727 gaat.
De -200 is de variant die ik ga maken. Naar mijn weten heeft alleen Air Holland als Nederlandse maatschappij met de 727 gevlogen. Ik heb nog geen model in Air Holland kleuren, dus dat maakt het extra leuk! Het model is van Authentic Airliners. Op zich voldoet de 727 van Airfix ook wel, maar ik vind die kit her en der toch te veel (kleine, net irritante) onnauwkeurigheden hebben. Ook vind ik de fit niet altijd even goed (in een grijs verleden heb ik deze als klein manneke ooit eens gemaakt).
Goed, dit gaat hem dus worden:
De onderdelen. Leuk is dat je er ook hush-kits bij krijgt, mocht je deze variant willen maken (die van mij krijgt overigens gewone motoren):
De decals zijn van F-Decal:
De cockpit en passagiersramen zijn photo-realistic en komen van Authentic Airliners:
Geen Corogard decals deze keer, dus dat wordt weer ouderwets afplakken en spuiten. Voor de kenners heb ik overigens nog wel twee vragen:
1) Wat is de beste kleurmatch met het blauw van Air Holland? Dit is belangrijk omdat de motoren blauw gespoten moeten worden.
2) Hadden de staartvleugels ook Corogard en Boeing Grey of waren deze wit?
Ik hoop dat iemand het antwoord heeft
Wordt vervolgd!
Groet,
Martijn