Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Na een relatief onbekend uitstapje in de vorm van de Martin 404 is het nu tijd voor een bekende jongen: de 727-200. Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van Tri-jets (de Tupolev 154M heb al een keer eerder gemaakt en de MD-11 staat ook hoog op de verlanglijst om te maken) dus hopelijk kan ik er iets moois van maken.

De eerste vlucht was in 1963 (productie stopte in 1984, een jaar voor mijn geboorte :wink:) en was het eerste passagiersvliegtuig met triple-slotted flaps. De 727 was een erg populair toestel en een groot succesverhaal voor Boeing. Het had overigens niet per se zo hoeven zijn. De grote concurrent was de Hawker Siddeley Trident. Hawker Siddeley was eerder met de productie begonnen met een ontwerp dat origineel heel erg op de 727 leek. Echter (zoals wel vaker bij Britse ontwerpen) werd er teveel naar de vereiste van British European Airways geluisterd die per sé een kleiner vliegtuig wilde hebben. Op basis daarvan maakte Hawker Siddeley hun ontwerp een stuk kleiner, met lichtere motoren. Dit werd later de ondergang van de Trident, aangezien deze door de zwakke motoren niet (of amper) verlengd kon worden. Boeing is nog gaan kijken bij Hawker Siddeley (voor samenwerkingsmogelijkheden) en concludeerde dat hoewel de Trident een technisch goed ontwerp had, deze veel te klein en te weinig kracht had. Uiteindelijk zijn er van de trident slechts 117 verkocht en 1832 van de Boeing 727. De 727 vliegt nog steeds rond (zij het steeds minder en voornamelijk als cargo vliegtuig). De levensduur is nog een lange tijd verlengd door de motoren met Hush-kits uit te rusten om aan de lawaai vereiste te kunnen voldoen.

De 727 is met name ontworpen voor korte- en middellange afstanden. Daarnaast had deze een airstair achterin, wat het mede geschikt maakte voor kleinere vliegvelden. Er zijn twee hoofvarianten van gemaakt, de 727-100 en de 727-200 (deze is 6,1 meter langer dan de -100). Voor zo'n populair vliegtuig zijn er opvallend weinig boeken over geschreven, maar voor iemand die meer over de 727 wil lezen is het boek "Boeing 727 (Modern Civil Aircraft) van Peter Gilchrist ui 1996 de enige die ik kon vinden die specifiek alleen over de 727 gaat.

De -200 is de variant die ik ga maken. Naar mijn weten heeft alleen Air Holland als Nederlandse maatschappij met de 727 gevlogen. Ik heb nog geen model in Air Holland kleuren, dus dat maakt het extra leuk! Het model is van Authentic Airliners. Op zich voldoet de 727 van Airfix ook wel, maar ik vind die kit her en der toch te veel (kleine, net irritante) onnauwkeurigheden hebben. Ook vind ik de fit niet altijd even goed (in een grijs verleden heb ik deze als klein manneke ooit eens gemaakt).

Goed, dit gaat hem dus worden:
photo 325362

De onderdelen. Leuk is dat je er ook hush-kits bij krijgt, mocht je deze variant willen maken (die van mij krijgt overigens gewone motoren):
photo 325364

De decals zijn van F-Decal:
photo 325365

De cockpit en passagiersramen zijn photo-realistic en komen van Authentic Airliners:
photo 325363

Geen Corogard decals deze keer, dus dat wordt weer ouderwets afplakken en spuiten. Voor de kenners heb ik overigens nog wel twee vragen:

1) Wat is de beste kleurmatch met het blauw van Air Holland? Dit is belangrijk omdat de motoren blauw gespoten moeten worden.
2) Hadden de staartvleugels ook Corogard en Boeing Grey of waren deze wit?

Ik hoop dat iemand het antwoord heeft :P

Wordt vervolgd!

Groet,
Martijn

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op zo 27 sep, 2015 9:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
malair schreef:
Hadden de staartvleugels ook Corogard en Boeing Grey of waren deze wit?

In elk geval geen Coroguard, omdat dit alleen werd toegepast bij delen die gevoelig zijn voor corrosie, zoals het 'natte' deel van de vleugel. In de horizontal stabilizer zat geen brandstof, dus was Coroguard verf ook niet nodig. Overigens kan kleurverschil ook komen door het toepassen van verschillende materialen, zoals bij de Caravelle het geval is. Als ik de foto's van John Block's oude 727's bekijk waren de horizontal stabilizers wit.
Het blauw zou ik zelf proberen te testen op een stukje wit met diverse tinten en dan kijken wat het beste past bij de decals. Je kan ook even aan Philippe Lenard van F-decals vragen welke RAL kleur het beste past.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2015 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit wordt vast weer een mooie! Succes ermee.

V.w.b. de juiste kleur blauw, zou je dat niet gewoon allemaal spuiten? Dat lijkt me best te doen, mooier en verhelpt je van dit probleem.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Je weet de pareltjes er wel uit te kiezen :wink:
Mijn weekje verlof was oorspronkelijk uitgekozen om ook eens verder te werken maar ik heb gans de week mijn tuinhuisje aan het voegen geweest :|


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk model. Ben benieuwd, sinds de Martin ben ik fan.
Ook weer fotorealistische ramen :D

Maar ik heb misschien nog een tip voor als je kleuren wilt vergelijken.
Neem een wit vel papier en maak daar, bijvoorbeeld met perforator, twee gelijke gaatjes in.
Onder het ene gaatje leg je het blauw van het decalvel. Onder het andere gaatje je kleursample.
Dan vergelijk je de kleuren zonder afleidende factoren. Probeer het maar eens.

En nog een kleine tip, van bijvoorbeeld Vallejo bestaan ook kleurstalen die gemaakt zijn met de echte verf. Bij bijvoorbeeld Airbrush Services Almere hebben ze zo'n waaier ter inzage. Maar dat terzijde.

Veel succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi project! Ik heb de 727 nooit echt mooi gevonden, maar als ik er toch een zou moeten bouwen ga ik voor de -100 versie.
Voor het blauw zou ik ook gaan voor afplakken en spuiten, dat lijkt me in dit geval helemaal niet moeilijk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2015 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt iedereen voor de tips omtrent de kleur van de motoren. Ik moet er nog even over nadenken wat ik ga doen, maar gelukkig heb ik nog even tijd om een keuze te maken.

Vintage Jet schreef:
In elk geval geen Coroguard, omdat dit alleen werd toegepast bij delen die gevoelig zijn voor corrosie, zoals het 'natte' deel van de vleugel. In de horizontal stabilizer zat geen brandstof, dus was Coroguard verf ook niet nodig. Overigens kan kleurverschil ook komen door het toepassen van verschillende materialen, zoals bij de Caravelle het geval is. Als ik de foto's van John Block's oude 727's bekijk waren de horizontal stabilizers wit. :brouw: VJ
Bedankt VJ! Dan ga ik ze ook wit maken (scheelt ook weer tijd :P)

odorf schreef:
Leuk model. Ben benieuwd, sinds de Martin ben ik fan.
Leuk om te horen! Ik ga mijn best doen :)

TheFlyingDutchman schreef:
Mooi project! Ik heb de 727 nooit echt mooi gevonden, maar als ik er toch een zou moeten bouwen ga ik voor de -100 versie.
Over smaak valt uiteraard niet te twisten :). Dat maakt mij wel nieuwsgierig. Wat is volgens jou het mooiste passagiersvliegtuig? (dezelfde vraag aan iedereen hier trouwens. Ik ben wel benieuwd). Persoonlijk vind ik het mooiste vliegtuig de Tupolev 104. Ik heb een hele mooie Resin kit van AWM van de Tu-104 en ik zit er sterk aan te denken om die als volgende te maken.

Ik heb het best druk op het moment, maar gelukkig toch weer wat tijd gevonden om wat verder te bouwen, maar daarom maar een kleine update. Van de meeste onderdelen zijn de Resin restanten inmiddels afgehaald. De vleugels nog niet, want daar heb ik deze keer een kleiner zaagje voor nodig. Die is inmiddels besteld.
photo 327023

De motor in de staart en de twee zij-motoren zijn inmiddels gelijmd en de spleten met grof plamuur weggewerkt. Sessie één van waarschijnlijk drie. Op de romp zal een lange kleine streep (een overblijfsel van het giet proces), dus die heb ik ook in de plamuur gezet.
photo 327028

photo 327024

photo 327022

Genoeg werk nog voor de boeg!

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2015 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
malair schreef:
Wat is volgens jou het mooiste passagiersvliegtuig?


Ook een Tupolev, maar dan de >>134<<. In Aviogenex livery
Heeft iets met jeugdsentiment -8x met zo'n toestel naar Joegoslavië- (en vaak in de cockpit mogen kijken) te maken. :wink:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
malair schreef:
Wat is volgens jou het mooiste passagiersvliegtuig? (dezelfde vraag aan iedereen hier trouwens. Ik ben wel benieuwd).

Leuke vraag. Nog nooit echt op een rijtje gezet, dus heb ik er even over nagedacht en kom hierop uit:

1: Lockheed Constellation: Prachtig met die gebogen lijnen en die drie verticale staartvlakken. En de eerste 'echte' airliner.

2: Concorde; als absolute schoonheid bestaat is het de Concorde. Bedenk dat elk ontwerp detail niet voortkomt uit design, maar uit praktisch nut. Het is een zeer uitgesproken ontwerp en toch is er niemand die haar lelijk zal vinden.

3: Caravelle: Eerste generatie jetliners. Mooie lijnen, uniek ontwerp.

4: DC-8: En dan met name de verlengde versies. Sierlijk en toch bruut.

5: B747: "Queen of the skies" En dat al meer dan 45 jaar. Zag haar laatst naast een A380 staan.... (die laatste komt bovenaan het lijstje lelijkste vliegtuigen ooit gebouwd).

6: DC-3: Het 'oer' vliegtuig. En still going strong. Mooie lijnen en onverwoestbaar.

7: B727: Zo, weer OT! Prachtig ontwerp; je ziet er gewoon aan af dat ze snel is (mach 0.86!). Een toestel dat haar tijd ver vooruit was.

8: B707: dat heeft op dit forum verder geen uitleg nodig, lijkt mij.

9: DC-6/DC-7: de Constellation was mooi maar technisch lastig (echt zo'n verwende dame), de DC6/7 serie was praktischer, efficiënter en technisch veel intelligenter gebouwd. Niet voor niets wordt er vandaag de dag nog steeds vracht mee gevlogen.

10: tja...de 737 dan maar? Ik wilde eigenlijk tripple 7 zeggen, vooral de -300. Maar met meer dan 8000 uur op de 'Baby Boeing' kan ik haar toch niet negeren? Ze heeft me nog nooit in de steek gelaten, ook al heeft ze af en toe kuren. Betrouwbaar, sterk en goede performance. Maar ook krappe, lawaaierige cockpit en je ruikt het voorste toilet. En of ze nou echt zo mooi is? Ach, het is anno 2015 de meest moderne 'Vintage Jet' en....liefde maakt blind :wink:

cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2015 20:43 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Citaat:
Wat is volgens jou het mooiste passagiersvliegtuig? (dezelfde vraag aan iedereen hier trouwens. Ik ben wel benieuwd).

Als ik ook een duit in het zakje mag doen. :)

Tu-144______(veul mooier dan de concorde :mrgreen: (Heb ik de 1/144 ICM kit van))
Tu-114______(Resin ombouwset voor de 1/144 trumpeter Tu-95)
En voor de rest voornamelijk het heule oude spul, zoals:
He 70_______(1/48 AZ-models)
He 160______(1/48 Master X kit)
Ju 90
Fw 200______(1/48 Trumpeter (militaire versie))
DC-2________(heb ik in m'n stage aan mogen werken)

@VJ: Veel succes met deze resin vogel! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement