Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste project gepost heb (Eurocopter EC145), dit keer is de Revell 1/144 Airbus A319 British Airways an de beurt. Dit toestel zou ik ook deze zomer mee gaan vliegen (inmiddels net weer terug) en was voor mijn vriendin haar eerste vliegreis. Deze heb ik dan ook speciaal voor haar gebouwd.
Het model heb ik out of the box gebouwd en geen aanpassingen gedaan om deze meer te laten kloppen met het origineel.
Ik dacht deze kit wel even snel te kunnen bouwen maar dit viel me toch aardig tegen, de sprues waren niet al te best en er was veel tijd nodig om al het overtollige plastic te verwijderen. Mijn vorige model was een 1/32 en dan valt het och even tegen hoe klein alles is op 1/144, maargoed dit hoort bij de uitdaging.
Motor in de plamuur, deze sloten niet echt mooi aan op elkaar.
Body compleet en in de plamuur, binnenkant is zwart geverfd zodat het niet al teveel opvalt dat deze van binnen leeg is.
Het raam heeft wat tegenslagen gekend, deze was wat dof uit de verpakking waarop ik besloot deze op te poetsen met wat tandpasta. Helaas resulteerde dit erin dat het raam door midden brak. Nog een poging gedaan een nieuw raam bij Revell te bestellen zonder resultaat. Uiteindelijk toch maar het raam gelijmd met 'clear glee' in de hoop dat het niet al teveel op zou vallen.
Klaar voor de primer
Helaas zat het ook deze keer weer tegen met de Vallejo polyurethaan primer, deze liet los tijdens het schuren. Het viel op dat deze begon te bubbels bij het nat schuren. Body weer kaal gemaakt met alcohol en vervolgens Tamiya fine primer gebruikt wat een erg mooi en schuurbaar resultaat gaf.
Vervolgens wit gespoten en afgeplakt voor de blauwe onderkant.
Motor in basis kleur.
Fase 1 van de vleugels
Motor klaar kwa verf
Afgeplakt voor laatste kleur
Laatste kleur zit er op.
Resultaat na verwijderen van de tape.
Helaas wat uitloop op de achterkant, had airbrush tape gebruikt in plaats van Tamiya tape. Deze was 2mm breed wat fijn werkt, maar geeft niet zo'n strakke lijn als Tamiya en als bonus geeft deze wat lijm resten. Ik houd het voortaan toch maar bij Tamiya tape.
Eerste Decals
Ondertussen zijn de motoren bevestigd
Vleugels hebben een panel line wash gekregen met olie verf.
En dan het eindresultaat
Mijn mening over de kit:
Leuk model, niet al te beste spreus (oude mallen had ik gelezen), Deals sloten niet echt mooi aan op de romp, bijv. deuren te groot en ramen die niet uitkomen.
Maar voor de prijs mogen de verwachtingen ook niet te hoog liggen.
Mijn conclusie
-Tamiya primer werkt super, alleen de hechting van Vallejo hierop viel erg tegen. Hier en daar wat moeten herstellen, omdat de verf losliet bij bijv. het monteren van de motoren.
-afgeplakte lijnen niet super strak, dit werkt toch beter met Tamiya tape. (iemand al ervaring met de nieuwe Tamiya Curve tape?)
-Gebroken Raam valt niet erg op gelukkig
-Vallejo Decal softener laat vervelende vlekken achter, ik wil toch graag de micro set/sol gaan proberen of deze beter werkt.
-Bij het volgen van een airbrush workshop pasgeleden kreeg ik te horen dat de Vallejo polyurethaan primer niet al te dik aangebracht dient te worden en deze eigenlijk niet te schuren valt. Bij een test model lijkt dit ook beter te gaan, alleen zit ik er nog mee hoe je dan de oneffenheden goed kan zien alvorens te gaan airbrushen.
Elk model is weer een stukje beter, zo bij deze ook. Heb in ieder geval veel plezier gehad in het bouwen.
Volgende kit is al in de bouw: Canadair CL-415.
Bedankt voor het lezen en tot het volgende verslag!
Nog even foto's van het origineel van de vakantie: