Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste project gepost heb (Eurocopter EC145), dit keer is de Revell 1/144 Airbus A319 British Airways an de beurt. Dit toestel zou ik ook deze zomer mee gaan vliegen (inmiddels net weer terug) en was voor mijn vriendin haar eerste vliegreis. Deze heb ik dan ook speciaal voor haar gebouwd.

Het model heb ik out of the box gebouwd en geen aanpassingen gedaan om deze meer te laten kloppen met het origineel.
Ik dacht deze kit wel even snel te kunnen bouwen maar dit viel me toch aardig tegen, de sprues waren niet al te best en er was veel tijd nodig om al het overtollige plastic te verwijderen. Mijn vorige model was een 1/32 en dan valt het och even tegen hoe klein alles is op 1/144, maargoed dit hoort bij de uitdaging.

Afbeelding

Motor in de plamuur, deze sloten niet echt mooi aan op elkaar.

Afbeelding

Body compleet en in de plamuur, binnenkant is zwart geverfd zodat het niet al teveel opvalt dat deze van binnen leeg is.

Afbeelding

Afbeelding

Het raam heeft wat tegenslagen gekend, deze was wat dof uit de verpakking waarop ik besloot deze op te poetsen met wat tandpasta. Helaas resulteerde dit erin dat het raam door midden brak. Nog een poging gedaan een nieuw raam bij Revell te bestellen zonder resultaat. Uiteindelijk toch maar het raam gelijmd met 'clear glee' in de hoop dat het niet al teveel op zou vallen.

Afbeelding

Klaar voor de primer

Afbeelding

Helaas zat het ook deze keer weer tegen met de Vallejo polyurethaan primer, deze liet los tijdens het schuren. Het viel op dat deze begon te bubbels bij het nat schuren. Body weer kaal gemaakt met alcohol en vervolgens Tamiya fine primer gebruikt wat een erg mooi en schuurbaar resultaat gaf.

Afbeelding

Vervolgens wit gespoten en afgeplakt voor de blauwe onderkant.

Afbeelding

Motor in basis kleur.

Afbeelding

Fase 1 van de vleugels

Afbeelding

Motor klaar kwa verf

Afbeelding

Afbeelding

Afgeplakt voor laatste kleur

Afbeelding

Laatste kleur zit er op.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat na verwijderen van de tape.

Afbeelding

Helaas wat uitloop op de achterkant, had airbrush tape gebruikt in plaats van Tamiya tape. Deze was 2mm breed wat fijn werkt, maar geeft niet zo'n strakke lijn als Tamiya en als bonus geeft deze wat lijm resten. Ik houd het voortaan toch maar bij Tamiya tape.

Afbeelding

Eerste Decals

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zijn de motoren bevestigd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vleugels hebben een panel line wash gekregen met olie verf.

Afbeelding

En dan het eindresultaat

Afbeelding

Mijn mening over de kit:
Leuk model, niet al te beste spreus (oude mallen had ik gelezen), Deals sloten niet echt mooi aan op de romp, bijv. deuren te groot en ramen die niet uitkomen.
Maar voor de prijs mogen de verwachtingen ook niet te hoog liggen.

Mijn conclusie
-Tamiya primer werkt super, alleen de hechting van Vallejo hierop viel erg tegen. Hier en daar wat moeten herstellen, omdat de verf losliet bij bijv. het monteren van de motoren.
-afgeplakte lijnen niet super strak, dit werkt toch beter met Tamiya tape. (iemand al ervaring met de nieuwe Tamiya Curve tape?)
-Gebroken Raam valt niet erg op gelukkig
-Vallejo Decal softener laat vervelende vlekken achter, ik wil toch graag de micro set/sol gaan proberen of deze beter werkt.
-Bij het volgen van een airbrush workshop pasgeleden kreeg ik te horen dat de Vallejo polyurethaan primer niet al te dik aangebracht dient te worden en deze eigenlijk niet te schuren valt. Bij een test model lijkt dit ook beter te gaan, alleen zit ik er nog mee hoe je dan de oneffenheden goed kan zien alvorens te gaan airbrushen.

Elk model is weer een stukje beter, zo bij deze ook. Heb in ieder geval veel plezier gehad in het bouwen.
Volgende kit is al in de bouw: Canadair CL-415.

Bedankt voor het lezen en tot het volgende verslag!

Nog even foto's van het origineel van de vakantie:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Net model geworden ondanks de tegenslagen. Over het algemeen wordt dit toch als een beginnerskit ervaren. Goed om te zien dat je wel de flapfairings hebt verwijderd.

De cockpitraampjes vind ik wel wat klein uitgevallen. Ik zag dat je ze bij schuren gebroken had. Ze zijn sowieso lastig erin te krijgen en breken ook daarbij snel. Mijn advies is daarom om het dekje eraf te zagen, dan het cockpitraampje op de juiste plek te lijmen en daarna het dakje er weer op te plakken. Ook kan je beter de raamcontouren eraf vijlen en dan alles weer oppoetsen zodat het transparante deel als een geheel in de romp overgaat. De raampjes kan ne afplakken door ze van het decalvel over te trekken.

Succes net de Canadair!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik vind hem erg mooi geworden!
nwindt schreef:
iemand al ervaring met de nieuwe Tamiya Curve tape?

Ik wist niet eens dat die bestond! Die ga ik meteen bestellen, want als dat goed werkt zou dat echt een zege zijn!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg strak gebouwd! Net als je EC145 overigens. Mocht je nog eens een A319 of 320 bouwen, let dan even op de vleugels. Er hadden eigenlijk wat paneellijntjes weggeplamuurd moeten worden omdat de vleugel voor een A321 is die andere flaps heeft, maar daar zou ik me nu lekker niet druk om maken. 8) Ben benieuwd naar je Canadair!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2015 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
nwindt schreef:
Dit toestel zou ik ook deze zomer mee gaan vliegen (inmiddels net weer terug) en was voor mijn vriendin haar eerste vliegreis. Deze heb ik dan ook speciaal voor haar gebouwd.

En? Wat vindt ze er van? Ik vind het in elk geval een zeer geslaagd model.
Als liefhebber van amfibievliegtuigen kijk ik ook uit naar de Canadair!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2015 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
Bedankt voor de reacties en tips, was niet geheel op de hoogte dat sommige paneeltjes van de A319 vleugels ook anders waren, waardevolle tip voor een toekomstig model. Wat betreft de voorruit, dit was echt een drama volgende keer eens proberen anders te doen inderdaad.
Het model werd goed ontvangen door m'n vriendin, ze kijkt al uit naar de volgende vliegreis :D.

Groeten,
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
nwindt, check anders maar eens mijn topic over de A319 van Germanwings (Berliner Bearbus):
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=45215.

TheFlyingDutchman heeft toen een paar goede referenties gegeven die ik op mijn vliegende beer toe ga passen.
Jij hebt zo de zien wel de kleinere flap runners verwijderd dus dat was al heel goed, maar Revell vergat de panel-indeling
mee te vermelden, dus kon je ook niet zomaar geweten hebben.

Verder lekker heerlijk vliegtuig neergezet!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2015 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
MetalViking schreef:
nwindt, check anders maar eens mijn topic over de A319 van Germanwings (Berliner Bearbus):
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=45215.

TheFlyingDutchman heeft toen een paar goede referenties gegeven die ik op mijn vliegende beer toe ga passen.
Jij hebt zo de zien wel de kleinere flap runners verwijderd dus dat was al heel goed, maar Revell vergat de panel-indeling
mee te vermelden, dus kon je ook niet zomaar geweten hebben.

Verder lekker heerlijk vliegtuig neergezet!


bedankt voor de link, erg handig voor een volgende airbus, ik had de handleiding inderdaad netjes gevolgd maar was niet op de hoogte van de panel lines.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement