Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Bedankt VJ!,
Ik had jouw open gewerkte 747 al bewonderd, gaaf ding!
Dat met die ramen begrijp ik geloof ik:
Het originele 1/144 Revell model verscheen ongeveer in 1973 en had 3 ramen, de 1976 KLM ( eerste uitvoering) had al 10 ramen ( mijn model)
In 1983 werd het KLM model nogmaals uitgebracht met nieuwe decals ( de oude decals pasten niet las ik hier op het forum?)
De history van de 1/144 Revel 747's:
https://www.scalemates.com/kits/246237- ... boeing-747
Van het Modelbrouwers forum:
747 KLM Revell, zo uit de doos ( 10 ramen)
Afbeelding
747 Revell, oud model ( 1973-1975) omgebouwd naar KLM ( 3 ramen)
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Het originele 1/144 Revell model verscheen ongeveer in 1973 en had 3 ramen, de 1976 KLM ( eerste uitvoering) had al 10 ramen ( mijn model)
In 1983 werd het KLM model nogmaals uitgebracht met nieuwe decals ( de oude decals pasten niet las ik hier op het forum?)

Oke, kan het niet helemaal verklaren, maar ik heb als kind deze gebrouwd. Hij komt uit 1981, had drie ramen op het bovendek en de decals waren fantastisch. Ze pasten goeden toen ik ze na het maken van deze foto er af wilde halen (het is nu een 747 SP, een verslag van de verbouwing zal ik binnenkort posten) bleken ze muur vast te zitten!

Afbeelding

cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Probleem van de ramen opgelost!
Mijn Revell heeft een 1976 doos, maar de inhoud is van 1983
Zie foto
Afbeelding
Vandaag begonnen met het bouwen:
De rompdelen van de Heller en alle vleugels en stabilo's samen gevoegd.
Ik gebruik Faller Expert en Colle 21 lijm, na haast alle soorten en merken getest te hebben tussen 1976 en nu genieten deze mijn voorkeur.
Haast iedereen gebruikt klemmen om de gelijmde onderdelen bij elkaar te houden tijdens het lijmen.
De beste ervaring heb ik met plakband; Gewoon door de spanning van het plakband de naden dicht trekken.
De pasvorm van de delen is tot zover prima, wel merk ik dat de kwaliteit van de Heller beter is
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2015 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding
Afbeelding
De romphelften van binnen voorzien van een laagje zwart en aan de buitenkant een gedeelte donkerblauw ( Revell54) gespoten.
Dit moest voordat de romp dicht gaat, later wordt het blauw afgeplakt en de rest gespoten.
Verder begonnen met de motoren en kleine nog in geraamde onderdelen te schilderen
Nu eerst alle raampjes aan de binnenkant voorzien van een laagje aluminium ( Revell 99)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2015 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Ik had de binnenkant van alle ramen voorzien van een laagje Revell 99, hierna heb ik de ramen in de Heller gelijmd met witte houtlijm en de Revell ramen gemaakt door een druppel witte houtlijm vanaf de binnenkant van de romp.
De toestellen voorzien van 20 gram daklood voor in de neus.
Hierna de rompdelen samengevoegd, tot zover alles naar wens.
Ik wilde het donkerblauw afplakken met Tamiya tape en bij het corrigeren trok ik alle verf los, inclusief de primer!
Alle stappen had ik uitgevoerd voor een juiste hechting; Ontvetten met dreft, schuren met #1000, de primerlaag nogmaals schuren met #1000 en toch.....
De primer is de zo positief beschreven in dit forum: Motip primer grijs
Na wat meer zoekwerk blijkt dat veel meer bouwers dit probleem hebben, je vraagt je dan ook af of je nog vertrouwen kan op de tips in dit forum.
Het schoonmaken van de rompen was een enorme klus, het normaal los weken dmv oven reiniger was onmogelijk met een zwart gespoten binnenkant en raampjes van houtlijm.
Dit probleem heb ik opgelost door met plakband en een stof plakstrip voor kleding de rompen te beplakken en dan weer los trekken, de verf kwam goed mee.....
Ik las iets over een hecht primer van Motip voor kunststof, deze heb ik gekocht en ga ik testen op de modellen.
Tevens heb ik Tamiya primer besteld in spuitbus.
Normaal gebruikte ik MR Surface in de airbrush, maar wilde graag met een spuitbus primeren om het telkens reinigen van de airbrush te voorkomen.
Heeft iemand tips, op of aanmerkingen over het primer probleem?
photo 321531
photo 321530
photo 321533
photo 321535
photo 321536
De donkerblauwe stepen zal ik moeten schilderen, afplakken is onmogelijk met al die raampjes.
De bult op de rug van de Revell is weg gevijld ( zat niet op een model met 10 ramen) en tevens de klinknagels op staart en stabilo ( las ergens op het forum, dat dit onwerkelijk was)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2015 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dat is vervelend zeg! Ik heb zelf nog nooit een 'echte' primer gebruikt, ik spuit eerst het model egaal grijs met gewone Revell enamel, waarna ik de kleuren erop spuit. Ik heb daar nooit echt problemen mee gehad, en ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn modellen meestal niet ontvet voor het spuiten (wel schuren).
Succes met de volgende stap!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2015 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik gebruik de Tamiyaa primer, nog nooit geen problemen mee gehad en zeer tevreden van.
Ontvetten heb ik amper gedaan en heb nog nooit het resultaat gehad dat ik verf ermee aftrok...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2015 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Oei, dat is jammer. En ook erg vreemd, want uit je beschrijving kan ik niet goed herleiden wat er nu mis is gegaan. En ik heb zelf inmiddels ook het e.e.a. voor de kiezen gehad. Helaas geldt er maar één regel in dit geval. Uithuilen en opnieuw beginnen... En als dit leidt tot een tijdelijke stop van het project, dan begrijp ik dat ook maar al te goed. Als je het maar niet opgeeft.

Wel een goede waarschuwing voor mij, want ik heb vorige week ook eindelijk de Tamiya primer binnen gekregen. Dus bedankt daarvoor.

Zodra je weer begint zou ik je wel willen adviseren eerst het wit te spuiten. Donkerblauw overspuiten met wit is een erg lastige klus, welke waarschijnlijk gepaard gaat met meerdere lagen wit waardoor je details mogelijk kan verliezen.

Succes met het herstellen.

groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
leuk project.
Ik ben benieuwd hoe ze eruit gaan zien als ze in de kleuren staan.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hey, leuk project! Twee tegelijk, dat is een uitdaging :P. De 747-200 van Revell in KLM kleuren zit bij mij in de stash voor de toekomst, dus ik kijk graag mee bij jouw verslag!

Jammer van de primer problemen. Ik heb het bij een recent Resin model ook meegemaakt. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 3&start=10. Het is net wat Ingmar zegt, flink balen en daarna met goede moet weer opnieuw beginnen.

Tamiya primer is erg goed. Ik vind zelf de vallejo primer spuitbussen ook prima, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Succes met de bouw! Ben benieuwd naar het eind resultaat!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement