Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 12:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Hoi allemaal
Ik wilde graag een groot model Boeing 747 bouwen en ging de mogelijkheden bekijken.
Al snel bleek dat ik de eerste varianten ( 747-206B) het leukst vind, mede door de glimmende metalen onderkant.
De eerste serie ( 1971) met witte bovenkant voldoen aan deze criteria ( PH-BUA t/m PH-PH-BUG) en een paar van de 1975 modellen, wel al met blauwe bovenkant.
Op Marktplaats vond ik een nieuwe 1976 Revell 1/144, op de afbeelding van de doos staan 3 raampjes in het bovendek en het model heeft er 10! Dit is een latere modificatie van de eerste 747's.
Het betekend dat de Revell met blauwe rug wordt uitgevoerd.
Toevallig vond ik ook nog een 1/125 Heller 747, wel met 3 ramen in het bovendek.
De Heller is dus geschikt om er een vroeg model van te maken.
Na wat zoeken op internet vond ik een paar mooie foto's van een gebouwde Heller en ook waren er veel positieve reacties op deze kit.
Heeft iemand ervaring met de Heller?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding
De Revell doos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding
De Heller en Revell doos, zonde dat de Heller romp is aangepast aan de doos en niet andersom.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De inhoud van de Heller doos, zie ook het vreemde decal sheetje De PH-BUX heeft nooit bestaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding
Revell en Heller decalsheet, van de Revell kan misschien nog iets gebruikt worden.
Afbeelding
Verschil in afmetingen, Revell wit en Heller grijs
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is een Heller model, de PH-BUF is hier na gebouwd.
Ik wil deze niet bouwen, dit was immers de Tenerife crash 747 en de PH-BUA wordt het ook niet deze zie je haast overal.
Afbeelding
Het decal sheetje van de PH-BUF voor de Heller ( momenteel nergens te koop op internet)
Afbeelding
Met een paar kleine aanpassingen kan ik mijn eigen decals gaan maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Decals voor de Revell zijn er genoeg geweest, maar ook niet te vinden.
Mogelijk zijn de LPS decals nog te koop, een Tsjechisch bedrijf adverteert ermee en ik probeer een vel te bestellen.
Een hoge resolutie scan was al voldoende geweest, omdat de "oude"decals op de Heller komen.
Afbeelding
Een afbeelding van een zo uit de doos gebouwde Heller, zonder decals ( iemand op of aanmerkingen over de schaal/ verhoudingen/ fouten?)
Afbeelding
PH-BUE in oude/ eerste kleurstelling en 3 ramen bovendek ( Heller)
Afbeelding
PH-BUE in latere kleurstelling en 10 ramen bovendek ( Revell)
Mijn naam is Erik en mijn vriendin heet Ellen, vandaar de PH-BUE
Afbeelding
PH-BUA
Afbeelding
Een prachtig model van de PH-BUA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Mijn idee is om de modellen tegelijk te bouwen
Heeft iemand ervaring met de juiste KLM kleuren?
Kleuren mengen is niet van toepassing, omdat ik decals maak in de juiste kleuren.
Mijn idee:
Wit gewoon hoogglans wit
Lichtblauw : Tamiya TS-10 spuitbus ( heb ik ook gebruikt voor de Suzuki motoren en de kleur komt goed overeen)
Donkerblauw: Revell 54 ( De donkerblauwe banen ga ik spuiten, dus niet plakken met decals)
Ook heb ik Alclad besteld in meerdere soorten aluminium voor de onderkant, motoren en vleugels, hiervoor worden de delen eerst zwart gespoten..

Wat ook vreemd is bij de Revell dat de passagier ramen open blijven, dit wil ik ook oplossen.

Tips en ideeën?
Ik hoor het graag


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Is het lichtblauw van de modellen met blauwe rug gelijk aan de lichtblauwe band op de modellen met witte rug?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo Erik,

Leuk project. Ik heb geen ervaring met de Heller kit, maar zo kijken naar de sprues ziet het er goed uit. Qua vorm lijkt het erg natuurgetrouw. Of de pasvorm goed is weet ik dus niet.

Volgens mij is het lichtblauw hetzelfde, maar ik heb niks wat dat bevestigd. Voor de verf heeft XtraColor de KLM-kleuren speciaal uitgebracht. Volgens mij X301 of X302. Tamiya TS-10 zou een goede wit moeten zijn. Voor het donkerblauw heb ik direct goed antwoord. Revell 54 kan goed. Zelf heb ik ooit eens de -400 versie van de KLM gemaakt en de kit decals gebruikt. Alle oneffenheden heb ik ook met XtraColor bijgwerkt, maar dan met British Midland donker blauw.

De open ramen kan je met houtlijm of Kristal Klear vullen. Dat droogt transparant op. Of je vult ze met plamuur en gebruikt de kit decals. Het laatste doe ik zelf nooit omdat ik het dan nog een desktop model vind worden.

Voor de decals zou je ook bij F-dcal kunnen kijken. Volgens mij heeft die de witte 747 variant en kan de decals eventueel opschalen naar 1:125.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Succes.

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 jun, 2011 20:18 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Klijndijk
Bedankt Ingmar !

De decals zijn besteld in de schaal 1/125
Zie onder de preview
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze blauwe kleur bedoelde ik: Tamiya TS-10 in spuitbus
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2015 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Hoi Erik aka blovomi,

Leuk onderwerp heb je gekozen. Zelf heb ik een aantal jaar geleden de 1/144 cut-away versie van Revell gebouwd. Waarschijnlijk is de inhoud van jou Revell doos ooit verwisseld, want de originele Revell 1/144 had wel degelijk drie ramen op het upper deck... Who cares; de eerste generatie -200's heeft de eerste jaren met drie ramen op het bovendek gevlogen, ook na de introductie van de blue top livery. Dus is het historisch juist om deze blauw te maken. Xtra 302 is exact de juiste kleur licht blauw. Echter; door verwering werd het blauw in de loop van de jaren steeds lichter (heeft de huidige KLM vloot ook last van), waardoor ik er zelf voor heb gekozen Xtra 302 te mengen met 10% wit. Dat heeft met persoonlijke smaak te maken. Voor de donker blauwe cheatline gebruik ik zelf graag Heller 14, maar Revell 54 kan ook prima. Jij gebruikt daar decals voor. Hou het echter in je achterhoofd voor de kleine stukjes die niet goed aansluiten, zoals rond de nose cone.

Ik wil je draadje niet kapen, maar ter inspiratie een paar plaatjes van mijn model.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit model is in 2008 gebrouwd, ver voor ik het weatheren onder de knie had (of ik dat nu wel heb is nog de vraag ;-)
Ik raad je aan dat zeker te doen. Dan laat ik mij weer graag door jou inspireren om dat alsnog toe te passen op dit model!
Dit model is hetzelfde als jou Revell model, behalve de after-market GE motoren en de openingen in de romp.

Ik ga je met plezier volgen.

Cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement