Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt beide!
TheFlyingDutchman schreef:
Het ziet er erg mooi uit tot dusver! De raamdecal ziet er goed uit. Ik zou willen dat dit soort decals voor meer modellen beschikbaar komen, ik vind het een heel mooi alternatief voor doorzichtige raampjes, want daar zijn sommige kits gewoon niet geschikt voor.

Wat voor metaalkleur heb je gebruikt?

Ja ik ook. Ik wil nu voor toekomstige modellen of doorzichtige ramen, of dit soort decals. Het is wel echt een heel werk om ze zelf te maken overigens.
De metaalkleur is Chrome Silver van Model Masters. Die gebruik ik bijna altijd voor natuurlijk metaal. Ik gebruik soms ook Alclad II (met name als er verschillende soorten metaal op het model moeten), maar het voordeel van Chrome Silver is dat je niet per se een zwarte glimmende onderlaag hoeft te spuiten (en dat scheelt dus tijd).

Intussen ook maar weer verder gegaan. Op de staart een sludge wash aangebracht...
photo 324100

...en vervolgens begonnen met de decals. De decals van F-RSIN zijn OK, maar flinterdun en schilferen bij het minste of geringste. Mij advies is daarom om altijd eerst een laag van dit spul op het decal sheet aan te brengen. Ook knip ik lange decals in een paar stukken zodat het gemakkelijker is ze te bevestigen. De Anti-glare heb ik geschilderd omdat ik vond dat het decal daar voor niet correct is.
photo 324103

Het aanbrengen van de decals gaat verder zonder problemen. Op de foto ben ik ook vast begonnen met de passagiersraampjes. Ik ben blij dat ik voor foto-realistische raampjes heb gekozen want je kunt hier zien wat een verschil dat maakt! Op de foto wordt helaas ook het kleurverschil tussen de motoren en decals pijnlijk duidelijk. Ik heb overal gezocht, maar ik kon geen goede match vinden (en bij webshops kun je de kleuren altijd moeilijk vergelijken vind ik). Daarom heb ik maar gekozen voor degene die er het dichtste bij komt.
photo 324101

Dit is de status op het moment.
photo 324102

Het einde komt langzaam in zicht. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Die zelfgemaakte raampjes geven inderdaad veel meer diepte aan het model!
En dat kleurverschil tussen de motoren en cheatlines zie ik niet op de foto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Ziet er echt heel goed uit. Je schudt die modellen van kwaliteit zo uit je mouw :wink:

cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2015 0:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt heren!

Ondertussen een sludgewash aangebracht op de vleugels. Dat was nog niet zo gemakkelijk aangezien er niet veel details op de vleugels zitten en de verf er dus niet zo goed in blijft zitten. Ook de propellers inmiddels bevestigd. Daarnaast heb ik ook aan de rechterkant de decals aangebracht.
photo 324764

photo 324765

photo 324766

Geïnspireerd door de mooie modellen van anderen in dit forum, leek het me leuk om nog wat extra detail aan te brengen aan het model door in dit geval ook de static dischargers te maken. Je zou dit met uitgerekte sprue kunnen doen, maar ik vind dat dit voor de static dischargers toch wat te dik is. Daarom gebruik ik daar een haar van mijn vriendin voor (ik gebruik ook altijd een haar als ik een HF antenne maak). Omdat een haar best wel slap is en mijn vriendin rood haar heeft moet ik hem een beetje bewerken. In dit geval heb ik hem tussen twee wasknijpers geklemd en ingesmeerd met secondelijm (kan ook met andere lijm, maar secondelijm droogt lekker snel) zodat de haar stugger wordt. Daarna met een kwastje de haar zwart (of een andere kleur naar keuze) maken, in stukjes snijden en voilà: static dischargers. Vervolgens met een klein beetje secondelijm vast zetten (de opgedroogde druppeltjes verf ik later nog over).

photo 324767

photo 324776

Verder de antennes aan de bovenkant bevestigd en geschilderd, de motoren wat geweatherd om de roet van de uitlaatgassen te simuleren en de leading edge van het staartvlak metaalkleurig gemaakt.
Nu alleen nog de pitotbuizen, twee antennes aan de zijkant en een paar decals bevestigen en her en der wat weathering aanbrengen en klaar. Ik hoop morgen of zondag de eindfoto's te kunnen laten zien.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2015 4:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Citaat:
Daarom gebruik ik daar een haar van mijn vriendin voor

Je vriendin heeft niets met vliegtuigen, maar jou vliegtuigen hebben wel iets van jou vriendin :lol: echt Briljant!
Weathering ziet er goed uit, ondanks het gebrek aan panel lines. Wat gebruik jij ook al weer als wash?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2015 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Je vriendin heeft niets met vliegtuigen, maar jou vliegtuigen hebben wel iets van jou vriendin :lol: echt Briljant!

Hahaha, die is leuk!

Om jouw vraag te beantwoorden: ik gebruik daar zwarte waterverf voor. Dus met een kwastje over de panel lines, laten opdrogen en dan met een vochtig doekje afdoen in de vliegrichting (de hoeveelheid waarin je het af doet is naar keuze, hoe meer je het afveegt, hoe minder weathering uiteraard). Voor mij was dit de tip van het jaar, want ik zocht al een tijdje een manier om een beetje realistisch te weatheren en dit werkt voor mij heel goed (normale verf is meer gedoe en is lastiger te corrigeren). Voor effecten zoals roet sporen of vegen gebruik ik de Tamiya weathering master.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hij is af! Ik had hem her en der wel iets mooier kunnen afwerken, maar goed, c'est la vie.
Eerst maar weer de foto's :brouw: :

photo 324860

photo 324861

photo 324862

photo 324863

photo 324864

photo 324865

Mijn doel van dit verslagje was om te laten zien dat je ook van model-kits van kleine fabrikanten leuke modellen kunt maken en je jezelf dus niet moet laten afschrikken van de kwaliteit van het plastic. Ik hoop dat ik daarin geslaagd ben. Het meeste werk zit hem overigens niet zo zeer in het bouwen, maar meer in de extra details. Of je daar moeite voor wilt doen is een keuze die ieder voor zich moet maken. In zou het model in ieder geval zeker aanraden, maar het is absoluut geen model voor beginners! Met enige ervaring, wat geduld en extra werk is er zeker wel iets van te maken.

Op naar de volgende! (zei iemand daar 727-200? :P)

Groet,
Martijn

Instant update: Ik zie nu ineens dat ik nog vergeten ben twee antennes aan de onderkant van de romp te maken. Die maak ik nog wel, maar die moet je er nu maar even bij denken :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Dat is een mooi model geworden.
En met die weathering is het nog echter. :brouw:

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hey Martijn,

Ik vind hem erg geslaagd, en de zelfgemaakte raamdecals zijn heel goed gelukt!
Het enige dat mij een beetje tegenstaat zijn de propellers. Ik vind ze erg 'blikkerig' overkomen (zegmaar zoals zo'n blikken speelgoedvliegtuig van heel vroeger :lol:). Dat is niet jouw fout hoor, ik zie dat de bladen bij de echte ook vrij vlak staan met weinig spoed, maar misschien dat wat zwarte de-ice randjes en/of wat propellerlogootjes (rode stipjes) de boel wat ophalen!
http://geoff-s.net/tc/eaa99/VC-3A/N404C ... ort_h.jpeg

(ik googlede trouwens per ongeluk op Martin 44 op Google Images. What has been seen cannot be unseen :shock: :? :shock: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi model :brouw: Ik heb altijd een zwak voor die minder bekende.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement