Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2015 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hallo,

Even een uitstapje van de houten scheepsbouw naar de vliegtuigen. Ik heb een klein simpel model gekocht. Gewoon om te kijken of ik het leuk vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste vragen:

- Hoe krijg ik die streep over de lengte van het vliegtuig weg?
- Ik ga het vliegtuig verven met Aqua Colr van Revell. De eerste verfbeurt is mislukt. Moet ik de verf verdunnen alvorens ik het aanbreng? Ik wil een mooie strakke romp hebben, maar dat is met verf denk ik vrij lastig.
- Bij het aan elkaar lijmen van de 2 helften kwam er lijm op mijn vingers en het model. Dat was les 1. Het gevolg is een vingerafdruk in de romp.
- Waar moet ik rekening mee gaan houden?

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2015 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi Peter,

Je hebt wel een erg oud model uitgekozen! De doos opzich is vrij nieuw maar het plastic dat erin zit is volgens mij een Matchbox uit de jaren '70.

Even kijken of ik je vragen kan beantwoorden:
- de rompnaad krijg je weg door te schuren. Zo te zien is het alleen een verhoging en zit er niet echt een kier. Wat je kunt doen is met een bol mesje het overtollige plastic wegschrapen en de boel afwerken met schuurpapier of beter nog, een schuurstaafje (de brouwersshop heeft hele goede van 1,5 cm breed ofzo). Het beste kun je het daarna nog even nat afwerken met fijn waterproof schuurpapier, anders ga je de krasjes door de verf heen zien.

- ik werk zelf bijna nooit met aqua color, maar volgens mij is het wel aan te raden om het een klein beetje te verdunnen. Wat je sowieso moet doen is de boel heel goed schudden, doorroeren en nog eens schudden. Het is goed mogelijk om met aqua color een mooie strakke verflaag te kwasten, zeker op zo'n klein modelletje.

- die vingerafdruk krijg je ook best weg met schuurpapier. Ik zou niet te bang zijn om die opliggende paneellijntjes weg te schuren, want die zien er toch niet uit. Beter kun je op een model in deze schaal alle paneellijnen wegschuren, behalve de opvallende zoals op de vleugels en de staart tussen de bewegende roervlakken in.

- waar je verder nog rekening mee moet houden is dat er wat gewicht voorin de neus moet om het model netjes op zijn neuswiel te laten staan. De romp zit bij jou al dicht, dus als je het niet gedaan hebt is dat nu te laat :oops:

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Denk er ook om dat je voordat je onderdelen gaat lijmen, je de plastic nokjes waarmee de onderdelen aan de sprue zitten weghaalt. Als je dat niet goed doet, heb je kans dat bepaalde onderdelen niet passen.

Verven met Revell aqua kan heel best, alleen is het vrij dik in het potje. Je moet eerst goed roeren/schudden. Door er een heel klein moertje (M5) van RVS in te doen, schudt en roert het beter (in een spuitbus zit ook een metalen kogeltje). Je kunt een hoeveelheid verf dan in een apart bakje doen en dit verdunnen met wat water. Je kunt beter meerdere dunne laagjes smeren dan in één keer een dikke. Na de eerste laag zal je nog veel wit zien, na een 2e laag is de dekking al beter en na een 3e laag ben je al een heel eind. Eventueel net zo lang herhalen tot het gewenste resultaat. Denk er wel om dat je de lagen goed laat drogen/uitharden.

Oh ja, net geverfde onderdelen moet je ook niet vastpakken. Je zou eerst de romp kunnen doen en later de vleugels, of om-en-om.

Succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 7:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Dank voor de tips. Ik ga het vanmiddag eens proberen.

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hoi,

4 lagen verf verdunt met nog geen druppel water verder. Misschien dat ik het nog 1 laagje geef.

Morgen de bovenkant eens proberen.

Het afplakken is ook een vak apart.

Afbeelding

Close-up

Afbeelding




gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mocht je kans zien om Tamiya-tape o.g. te scoren (Action heeft de goedkope variant) dan zou ik dat zeker doen. Je gebruikt nu schilderstape. Als je problemen zoekt dan moet je deze tape gebruiken. De kleefkracht is veel te groot, zodat als je dit gebruikt over reeds aangebrachte verf, de kans groot is dat je dat er af trekt. Bovendien heb je kans dat er lijmresten van de tape achterblijven op je model.

Deze tape is geschikt om ramen etc. thuis af te plakken, maar zou ik bij de modelbouw niet gebruiken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hoi,

Dat heb ik inmiddels ervaren :( Het dak plakt aan alle kanten.

Van de week ga ik dan die tape bij de Action halen. Thx voor de tip.

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
San Peter schreef:
Even een uitstapje van de houten scheepsbouw naar de vliegtuigen.


Grappig dat iemand uit Soesterberg aan houten scheepsbouw doet. ik had eerder militair of militaire vliegtuigen verwacht. Zo zie je maar weer. Overigens vind ik (houten) scheepsbouw een hele mooie tak van sport binnen de modelbouw. Ik waag er nog wel eens een kijkje en ben dan er onder de indruk er daar allemaal tot stand komt. Maar leuk dat we je hier aantreffen voor de verandering.

Heb je het wit al geschilderd? Ik raad je aan om van licht naar donker te werken. Dus eerst de witte band en staart, dan afplakken en de buik (die zou ik overigens aluminium doen, behalve het stuk waar de bevestiging van de vleugels aan de romp zit). Vervolgens het lichtblauw en tot slot de donkerblauwe band.

Succes met deze!

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
De eerste fouten zijn alweer gemaakt. Op de buitenkant van de doos staan de nummers van de kleuren die je nodig hebt. Die heb ik netjes gekocht en ben vervolgens aan de slag gegaan. Toen zag ik , te laat dus, dat er in de bouwbeschrijving nog meer kleuren nodig waren. Lekker dan...

De onderkant van het vliegtuig is nu lichtgrijs ipv aluminium. Er zijn ergere dingen op de wereld...

Aan het blauwe ben ik nog niet begonnen. Eerst moeten de lijmresten dat de tape heeft achtergelaten verwijderd worden. Dinsdag haal ik nieuwe tape om af te plakken. Daarna wordt er pas weer geverfd.

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Boeing 747-200 1:450
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2015 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Veel succes met deze bouw.
Persoonlijk begin ik liever niet aan deze schaal, veel te klein voor mij (gepriemel en veel geduld is niet mijn sterkste kant :D :oops: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement