Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Pfffff ....

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Smerigheid ziet er prachtig uit. Zie op je referentiefoto nog wel erg veel smerigheid op de motor die je nog moet plaatsen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 1:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik vind de tweede iets verzwakte versie ook heel mooi.
Blijft lastig beoordelen zeker omdat foto's en real life bij een model ook best grote verschillen kunnen laten zien. Sowieso wordt met een foto ingezoomd op een bepaald gedeelte terwijl je in real life het geheel beter kunt beoordelen.

Sommige potloodstreepjes en uitsmeer zijn in mijn ogen net iets te losjes geworden.
Nog steeds heel mooi, begrijp me niet verkeerd. Maar als het iets strakker is wordt de aanblik iets minder rommelig. Moeilijk uitleggen wat ik bedoel. En het is ook gemierenzeur.
Voor een toekomstig model zou je kunnen proberen hoe het werkt als je een maskertje van papier maakt waarlangs je tekent. Moet dan wel (in dit geval conisch) de klinknagels volgen uiteraard. Daarvoor zou je de andere kant van dit maskertje om de paar mm in kunnen knippen. Dan wordt het een soort flexibel liniaaltje. je krijgt als je daarlangs tekent dan een lijn die maar aan 1 kant van een spant of verdikking loopt en vervaagt. In het echt zie je volgens mij ook achter opstaande randjes (in de luwte daarvan) meer vuil zitten.
Je ziet in het filmpje ook dat de beste man het bij luikjes enzo maar aan een kant aanbrengt.

Maar voor de Caravelle zou ik het lekker zo laten. Dit valt echt in de categorie gemierenzeur en wellicht voor de volgende ...

Afleiding voor het interieur ben ik niet zo bang voor. Zit aan de andere kant en trekt echt wel de aandacht denk ik. En je krijgt ook nog de zilveren vleugels ...

Vrachtluik is op z'n kop net een gezichtje :mrgreen:

Spannend hoor. Zoals alles samenkomt.
Ben weer erg benieuwd.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
tsjopper bob schreef:
Zie op je referentiefoto nog wel erg veel smerigheid op de motor die je nog moet plaatsen.

Nu moet ik toegeven dat ik niet heb opgelet, René; de foto is van een model 6R met reversers. De TRO was een model 3 zonder reversers. Die motoren werden natuurlijk ook lekker smerig, maar niet zo als op de foto van de TRX...

odorf schreef:
Sommige potloodstreepjes en uitsmeer zijn in mijn ogen net iets te losjes geworden. Nog steeds heel mooi, begrijp me niet verkeerd. Maar als het iets strakker is wordt de aanblik iets minder rommelig. Moeilijk uitleggen wat ik bedoel. En het is ook gemierenzeur.

Nee, geen gemierendinges hoor, ik ben blij met alle tips. En dit is zeker een leerpuntje voor het volgende model. Ik heb de Caravelle romp vanavond een laagje gloss gegeven, dus ik laat het zo. Nu zijn de vleugels aan de beurt.

Iedereen tot zover bedankt voor de input. Ik heb weer een hoop geleerd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2016 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Vier laagjes Alclad II ALC-305 Gloss Black Base kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat. Dit weekeinde kom ik eindelijk toe aan het klusje van alles goed afplakken voor de eerste laag zilver; Vallejo Dark Aluminium.

photo 362678

photo 362680

De air brakes bovenop en onder de vleugel zijn gelukkig in het model meegenomen, ook al komen ze niet volledig met de productietoestellen overeen. Het model is immers afgeleid van het prototype met kleinere en minder effectieve air brakes. Omwille van het originele, volg ik de paneellijnen in het model.

photo 362677

photo 362681

De beplating van de air brakes waren voorzien van kleine gaatjes om de maximale weerstand op te wekken. Dit probeer ik na de maken door een beetje donker grijs/groen door een stukje hor-gaas te spuiten.

Zie ook pagina 9 van dit draadje voor detailfoto's van de werkelijkheid; https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 9&start=80

photo 362682
Het resultaat aan de bovenkant...

photo 362679
...en het resultaat aan de onderkant. Met het blote oog valt het niet heel erg op, maar dat is misschien ook wel goed. Less is more en ik wil ze ook weer niet te aanwezig aanbrengen. Het is even afwachten hoe het er straks in het totaalplaatje uit gaat zien.

De volgende stap, na weer een paar dagen drogen, is het afplakken van de zilverlaag en het spuiten van het chroom. Op de foto is goed te zien dat de laag gloss black iets minder strak is na het verwijderen van de tape. En toch heb ik het bijna vier dagen laten uitharden. Daarom zal ik, voor ik het definitieve chroom spuit, eerst nog één dun laagje zwart erop zetten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2016 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen VJ,

Die luchtremmen zijn erg inventief gevonden!

Jammer dat de zwarte laag wat is aangetaterd.
Enamels duren soms zoo lang om helemaal uit te harden.
Kan ook zijn dat er toch mog wat oplosmiddel uit het zwart kwam dat is gaan reageren met de lijmlaag van het tape.
Ik zou als je het zwart nog een laag geeft wel even wachten met het chrome.
Of even testen of dit direct na elkaar goed gaat.

Maar als ik de rest zo zie gaat dat wel goedkomen in jouw bekwame handen.

Mooi!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2016 18:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hij wordt mooi VJ! Ik vind een goede metaalkleur altijd heel lastig om goed te maken. Zeker voor oude types, waar veel verschillende kleuren metaal door elkaar zitten. Ik ben benieuwd hoe jouw vleugels er straks uit komen te zien!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2016 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Chapeau, dit is echt wel priegelwerk om af te plakken :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 maart, 2016 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Ik vind een goede metaalkleur altijd heel lastig om goed te maken. Zeker voor oude types, waar veel verschillende kleuren metaal door elkaar zitten. Ik ben benieuwd hoe jouw vleugels er straks uit komen te zien!

Haha, daar was ik zelf ook wel benieuwd naar... Na de Vallejo dark aluminium heb ik de overige delen met Inspire Chroom gespoten (normale Vallejo Aluminium was te wit naar mijn smaak). Het resultaat was niet geweldig; de meeste delen werden super glanzend chroom, maar niet overal even goed geslaagd waardoor het vlekkerig werd. Daarnaast scheen het zwart zoveel door dat het geheel te donker werd. Dus heb ik er nog een dun laagje opgezet, waardoor welliswaar een deel van het chroomeffect verloren ging maar waardoor die andere kwaliteit van de Inspire verf mooi tot zijn recht kwam; het is een hele mooie en natuurlijke aluminium kleur. En te veel glans zou ook niet passen bij een oude Caravelle met licht verweerde vleugels.

photo 364067

photo 364068

In de werkelijkheid werden twee types aluminium gebruikt: de leading edge delen, aft wing section panels en control surfaces waren voorzien van 2024 ST Alclad (glanzend aluminium). De torsie box, of 'caisson' in het Frans, was voorzien van 7075 ST Alclad, een Clad-Zicral alloy waar zink aan is toegevoegd en aangebracht in een cantilever constructie. Vandaar de mattere en donkere kleur. Dit wordt op dit forum ook vaak aangeduid met de term 'corrogard', dat verwijst naar een verfsoort die niet werd toegepast bij de Caravelle.

De volgende stap is het aanbrengen van de laatste details: decals op de vleugels, het verven van dayglow wing tips, de donkergrijze wing/fuselage attach fittings onder op de romp en het licht verweren van de vleugels en dan...is hij af.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2016 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
photo 364270
photo 364271
Vandaag tijd voor weathering. Niet te veel; alleen achter de wielen en bij de flap actuators heb ik wat poeder aangebracht. Daarna heb ik alles nog een dun laagje gloss gegeven. Vanavond de laatste 3 decals aanbrengen, wat kieren wegwerken (motoren) en dan wachten op een mooie zonnetje voor de eind photoshoot 8)

Almost done...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement