Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2015 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Veleno schreef:
Hoe is de kwaliteit van de bouwkit eigenlijk?
De kwaliteit is uitstekend. Authentic Airliners staat bekend om zijn zeer hoge nauwkeurigheid (mag ook wel voor die prijs). Ook het in elkaar zetten is niet al te lastig. Ook het Resin is van goede kwaliteit, maar dan dus ook heel hard. Dat zorgt er voor dat het schuurwerk vaak wel een tijd duurt.

Ik zal aan het eind van de week, of anders begin volgende week weer even wat foto's van de voortgang posten :)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2015 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Even weer een kleine update.

Het achtersteven is inmiddels opgevuld en geschuurd. Hierna nog een keer een klein laagje plamuur en dan nog een keer schuren.
Afbeelding

Zelfde geldt voor de motoren:
Afbeelding

Omdat bij de tweede ronde plamuren en schuren het meeste opvullen al gedaan is, gebruik ik hier vaak een minder grove plamuur voor. Deze heeft als voordeel dat deze gemakkelijk in kleine hoekjes of plekjes te bevestigen is. Nadeel is wel dat de droogtijd een stuk langer is.
Afbeelding

Voor Resin heb je een speciale Resin primer nodig (of althans, dat zou ik altijd aanraden). Zelf gebruik ik altijd deze:
Afbeelding

Gelukkig dat ik weet hoe het moet, want van de instructies wordt je niet veel wijzer :P
Afbeelding

Ik heb de kleine onderdeeltjes al in de primer gezet:
Afbeelding

De volgende stap wordt de romp een beetje bijschuren, het kielvlak er op en dan in de primer.

Wordt vervolgd....

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2015 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Inmiddels een paar kleine plekjes op de romp weggewerkt en opgeschuurd. Was niet veel werk omdat de casting eigenlijk heel erg goed is
Afbeelding

Het staartvlak is ook bevestigd. De fit was uitstekend. Wel uiteraard de kier nog opgevuld en afgeschuurd.
Afbeelding

Alles in de primer :P
Afbeelding

Zie hier het resultaat van het staartvlak. De kier onder het roer is bewust omdat deze in het echt uiteraard ook niet vast zit (hij moet in het echt wel kunnen bewegen natuurlijk).
Afbeelding

Omdat ik toch moest wachten op het drogen van de primer (dat overigens heel snel gaat) heb ik alvast de achterkant van de wielen geschilderd.
Afbeelding

Na het drogen van de prima gaan we de romp afplakken voor het nodige spuitwerk. ik gebruik een kopie van de decal sheet om af te kunnen tekenen waar de tape moet komen te zitten.
Afbeelding

Het project begint al aardig te vorderen. Wel zag ik na de primer dat de motoren nog wat plamuur en schuurwerk nodig hadden

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2015 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ziet er al erg goed uit Martijn. Even over de kleine details... 14 raampjes geteld vanaf de forward service door tot aan de eerst overwing exit. In de werkelijkheid waren dat er 17. Natuurlijk gebruik je 707-100 decals en niet die van een 707-300, maar wellicht kan je daar nu nog iets mee. Er bestaat vast een setje 707 raamdecals, waarbij je zelf de Heineken cheatline moet schilderen (Humbrol 2 best match?)

cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2015 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Een heel terechte opmerking! Gelukkig was ik hier op voorbereid. Ik heb nog decals over van de cheatline van Transavia van een ander project, dus ik kan de decals van de 707-100 vrij gemakkelijk verlengen. Raampjes van de 707 heb ik ruim voldoende. Uiteraard zit je dan nog wel met de extra deur aan de achterzijde van het toestel, die bij de 707-100 niet aanwezig is. Die deur zit weer bij de detailing set van Flying Colors, alleen het kleine deel dat boven de cheatline uit steekt weer niet, aangezien die transavia groen moet zijn. Dat gedeelte zal ik dus zelf moeten maken.

Ach het houdt je van de straat hè?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2015 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ok, er heeft zich zojuist een kleine ramp voltrokken. Op één of andere manier blijft de Acreylic witte verf totaal niet zitten op het model. Het stroomt er echt zo vanaf. Heel vreemd, want het model is gewassen en er zit een speciale resin primer op. Ik heb net ook even een testje gedaan met Enamel en die blijft wel goed zitten. Ik vermoed nu dat óf de primer zat er niet overal goed op, óf de acrylic verf gaat een reactie aan met de primer. Ik denk een beetje dat het laatste het geval is.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's lijkt het nog mee te vallen, maar aan de andere kant van de romp ziet het er echt afschuwelijk uit. Ik ga me even beraden hoe ik dit ga oplossen. In ieder geval moet die zooi er af. Daar heb ik gelukkig goed spul voor, maar dat is een tijdrovende klus. Als de verf er weer af is gooi ik hem opnieuw in de primer, maar dan daar over heen een standaard primer. Ik ga dit echter eerst uitvoerig uit testen.

UPDATE:
Nou, het strippen van de verf viel enorm mee. Waarschijnlijk omdat het nog niet helemaal uitgehard was en het sowieso dus niet goed hechtte.

Voor het eraf halen gebruik ik dit spul. Niet echt goedkoop, maar het werkt als een trein.
Afbeelding

De ene helft is er hier al af (de primer gaat er uiteraard mee af). De andere helft is inmiddels ook al gedaan.
Afbeelding

Goed, na drie kwartier werk en 17 wattenstaafjes verder we gaan hem weer in de primer zetten en dan alvast nadenken over de volgende stap.

Wordt vervolgd....

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2015 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Hallo Malair,

Gaaf onderwerp!

Ik ben ook met een resin model bezig en heb dezelfde primer gebruikt. Daaroverheen heb ik Vallejo primer gebruikt. Zit er al op sinds januari 8)

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 30&t=44574


Succes,
Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2015 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de bevestiging Lex! Ik heb even jouw thread bekeken (gaaf onderwerp trouwens!) en definitief besloten het op dezelfde manier aan te pakken.

Voor de zekerheid overigens wel twee lagen Vallejo primer gebruikt:
Afbeelding

Hierna de witte lak er op gespoten en deze keer bleef alles goed zitten:
Afbeelding

Ik heb wel vaker Resin gebouwd (ook van Authentic Airlines), maar nooit eerder problemen ondervonden. Waarom deze keer wel zal wel altijd een raadsel blijven. Voortaan hou ik overigens vast aan de methode van eerst Resin primer, gevolgd door standaard primer (desnoods twee lagen).

Tevens alvast de motoren gespoten. Deze ga ik zo ver mogelijk voltooien voordat ze aan de vleugels gaan. Motoren kun je naar mijn mening het beste als "mini modellen" beschouwen omdat er vaak veel verschillende kleuren en details op moeten. Als ze al aan de vleugels zitten is het lastiger om ze te bewerken.
Afbeelding

We zijn in ieder geval weer op de goede weg :brouw:

Groet,
Martijn

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2015 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat is raar. Sowieso ben ik geen fan van mr.Hobby. Doe mij maar ouderwetse olieverf. Dat dat ook geen garantie is voor succes heb ik gemerkt met de Revell primer op het bare plastic van de DC10. Het was maar op een paar plekken, maar ook hier kon ik aan de gang met paint remover...
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 3&start=60 (derde foto)
Zeg het maar...blijkbaar hebben sommige kunststoffen toch een vettig laagje die je er niet zomaar afwast.

Maar je fix ziet er keurig uit :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2015 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Weer even flink aan de gang geweest de afgelopen paar dagen. De vleugels zijn gemonteerd en ben hier begonnen met het afplakwerk voor het spuiten van de vleugels en de romp. Zoals vaker ga ik daar Chrome Silver van ModelMasters voor gebruiken.
Afbeelding

En zie hier het resultaat. Meteen ook maar even op zijn wielen gezet.
Afbeelding

De motoren heb op bepaalde plekken een ander kleurtje gegeven (Steel van ModelMasters) om het verschil in metaal weer te geven. Deze heb ik later nog iets donkerder gemaakt en een lichte wash gegeven.
Afbeelding

Afbeelding

Een specifiek kenmerk van de JT3D motoren die bij de -320 gebruikt werden zijn de inlaat deuren aan de voorkant. Gelukkig zitten deze op de detailing decal sheet van Flying Colors er bij, want anders was ik nog wel even bezig geweest met schilderen! Desalniettemin is het nog steeds lastig om ze gelijk en recht te krijgen op de motoren.
Afbeelding

De motoren zijn bevestigd! Wel moet ik nog de kleine kiertjes aan de bovenkant weg werken.
Afbeelding

En uiteindelijk maar begonnen met de decals :P. Ik heb echter de cheatline net iets te veel verlengd waardoor en een iets te grote opening tussen het vijfde en zesde raampje zit. Ook is het "Transavia Holland" iets te groot, aangezien de LL van Holland eigenlijk boven de tweede nooduitgang moet zitten. Dat is een beperking van de decal sheet, maar ik had geen zin om nieuwe te maken, dus laat ik het maar zo. De groene kleuren van de deuren aan de onderkant (dus bij het metaal gedeelte) moeten wit zijn, dus daar gaan de deuren van de Detailing Set over heen. De achtervleugels zitten nog niet vast, deze heb ik even er op gezet om te kijken of de cheatline goed zit.
Afbeelding

Ook kwam ik er achter dat het model iets te hoog op zijn wielen staat (ongeveer 2-3 mm). Dit ga ik dus nog aanpassen (is gelukkig vrij simpel).

We naderen het eind, maar niet voordat de volgende zaken nog gedaan worden :wink: :
- Het puntje van de neus moet nog zwart geschilderd worden;
- De bevestiging van de motoren aan de vleugel moet nog lichtjes geschuurd en geschilderd worden;
- De leading edge van het kielvlak moet nog metaalkleurig worden;
- Ik ga nog een lichte wash toevoegen aan de achterkant van de romp (die was in het echt altijd erg vuil);
- De landing bay doors en de overige details (zoals de antennes) moeten nog bevestigd worden;
- De rest van de decals moeten er nog op (waaronder de Corogard);
- Ik ga waarschijnlijk nog een sludgewash toevoegen op de vleugels om het spiegelen tegen te gaan (tip van Jelle);

Opmerkingen en tips zijn uiteraard altijd welkom!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement