De McDonnell Douglas MD-80 is een verlengde variant van de Douglas DC-9. De naam DC-9 werd veranderd in MD-80 vanwege marketing doeleinde. De MD-80 verschilde behoorlijk van de DC-9-10 (de eerste DC-9 variant). De MD-80 had een langere romp (waardoor ruimte voor 82 passagiers meer), grotere vleugels en grotere en betere motoren. Martinair is de enige Nederlandse maatschappij die met de MD-80 serie gevlogen heeft. KLM heeft uiteraard wel met de DC-9-serie gevlogen. De MD-82 is in feite hetzelfde als de MD-80, alleen de motoren zijn opgewaardeerd.
Enfin, het model dat ik ga maken is de MD-80 van Minicraft, welke een MD-82 wordt in Martinair kleuren. Volgens mij is er met dit model an sich niet zo heel veel mis, dus hoef ik niet veel correcties uit te voeren (met uitzondering van de wielsteunen, waarvan het hoofdlandingsgestel 2 mm te kort is. Deze gaan we dus verlengen).
De decals van Martinair zijn van Flightpath.
Tevens ga ik de geweldige detailing decal set van Flying colors gebruiken (scheelt een hoop afplak en spuitwerk).
Ik was al aan het model begonnen toen ik besloot een build log van te maken, vandaar dat ik geen foto’s heb van het echte begin. De romp, motoren en vleugels zitten al gelijmd, dus nu is het tijd voor het nodige plamuur en schuurwerk. Aangezien ik decals ga gebruiken voor de cockpit ramen, hoef ik ze niet af te plakken en kan ik er rustig over heen plamuren/schuren. Ik spendeer altijd redelijk wat tijd aan de cockpit, want anders zie je de spleten goed zitten en dat ziet er niet uit vind ik.
Voor het opvullen van de gaten, spleten etc. gebruik ik meestal Plasto van Revell, maar ik gebruik ook wel eens andere merken zoals Mr. hobby of Vallejo. Vaak begin ik bij het schuurwerk met redelijk grove vijlen om het meeste plamuur weg te krijgen en ga dan steeds minder grove vijlen en schuurpapier gebruiken om alles weer mooi glad te krijgen. Als laatste pak ik altijd de Flex-it 3210 Polisher/Finisher. Deze vind ik echt heel fijn voor het fijne werk.
Zie hier het verschil voor en na het schuurwerk van de motoren.
Hierna ga ik er een primertje op doen en dan nog een keer (en waarschijnlijk daarna nog een keer) plamuren en schuren om alles echt goed weg te krijgen.
Als laatste nog even een shotje van de werkbank
Wordt vervolgd!