Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De McDonnell Douglas MD-80 is een verlengde variant van de Douglas DC-9. De naam DC-9 werd veranderd in MD-80 vanwege marketing doeleinde. De MD-80 verschilde behoorlijk van de DC-9-10 (de eerste DC-9 variant). De MD-80 had een langere romp (waardoor ruimte voor 82 passagiers meer), grotere vleugels en grotere en betere motoren. Martinair is de enige Nederlandse maatschappij die met de MD-80 serie gevlogen heeft. KLM heeft uiteraard wel met de DC-9-serie gevlogen. De MD-82 is in feite hetzelfde als de MD-80, alleen de motoren zijn opgewaardeerd.

Enfin, het model dat ik ga maken is de MD-80 van Minicraft, welke een MD-82 wordt in Martinair kleuren. Volgens mij is er met dit model an sich niet zo heel veel mis, dus hoef ik niet veel correcties uit te voeren (met uitzondering van de wielsteunen, waarvan het hoofdlandingsgestel 2 mm te kort is. Deze gaan we dus verlengen).
Afbeelding

De decals van Martinair zijn van Flightpath.
Afbeelding

Tevens ga ik de geweldige detailing decal set van Flying colors gebruiken (scheelt een hoop afplak en spuitwerk).
Afbeelding

Ik was al aan het model begonnen toen ik besloot een build log van te maken, vandaar dat ik geen foto’s heb van het echte begin. De romp, motoren en vleugels zitten al gelijmd, dus nu is het tijd voor het nodige plamuur en schuurwerk. Aangezien ik decals ga gebruiken voor de cockpit ramen, hoef ik ze niet af te plakken en kan ik er rustig over heen plamuren/schuren. Ik spendeer altijd redelijk wat tijd aan de cockpit, want anders zie je de spleten goed zitten en dat ziet er niet uit vind ik.
Afbeelding

Voor het opvullen van de gaten, spleten etc. gebruik ik meestal Plasto van Revell, maar ik gebruik ook wel eens andere merken zoals Mr. hobby of Vallejo. Vaak begin ik bij het schuurwerk met redelijk grove vijlen om het meeste plamuur weg te krijgen en ga dan steeds minder grove vijlen en schuurpapier gebruiken om alles weer mooi glad te krijgen. Als laatste pak ik altijd de Flex-it 3210 Polisher/Finisher. Deze vind ik echt heel fijn voor het fijne werk.
Afbeelding

Zie hier het verschil voor en na het schuurwerk van de motoren.
Afbeelding

Hierna ga ik er een primertje op doen en dan nog een keer (en waarschijnlijk daarna nog een keer) plamuren en schuren om alles echt goed weg te krijgen.

Als laatste nog even een shotje van de werkbank :P
Afbeelding

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op wo 27 mei, 2015 9:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 19:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hé leuk.....daar heb ik nog aan gewerkt ( PH-MBZ ). Ik was toen net begonnen bij Martinair 25 jaar terug.
Veel plezier met deze :brouw:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Hallo Martijn,

Leuk dat je met ons gaat delen hoe je tot zulke mooie resultaten komt. Heb zelf net de laatste hand gelegd aan een KLM DC-9 van Airfix (zonder log, sorry). De jaren '70/'80 vloot komt de afgelopen maanden aardig aan bod hier :brouw:

cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Ik ben momenteel ook met deze kit bezig, alleen mijne krijgt SAS-kleurtjes. Inderdaad een erg mooie kit! Jammer dat Minicraft dat niveau lang niet in elke kit weet te stoppen..
Goed dat je zegt dat de wielpoten te kort zijn. Waar heb je dat gezien?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2015 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Arjan Ouwendijk schreef:
Hé leuk.....daar heb ik nog aan gewerkt ( PH-MBZ ). Ik was toen net begonnen bij Martinair 25 jaar terug.
Veel plezier met deze :brouw:

Gr. Arjan

Dat is nog eens leuk om te horen. Dan ga ik hem ook maar de PH-MBZ registratie geven :P

Vintage Jet schreef:
Hallo Martijn,

Leuk dat je met ons gaat delen hoe je tot zulke mooie resultaten komt. Heb zelf net de laatste hand gelegd aan een KLM DC-9 van Airfix (zonder log, sorry). De jaren '70/'80 vloot komt de afgelopen maanden aardig aan bod hier :brouw:

cheers VJ

Ja de DC-9 van KLM staat ook hoog op mijn lijstje. Ik heb net de decals van F-decal voor KLM ontvangen, dus ik heb best zin om er aan te beginnen. Ik ben benieuwd naar jouw resultaat! Ik ben ook een liefhebber van civiele vliegtuigen in de periode '45 - '80. Daarna worden ze wat saaier haha, of althans wat minder verschillend van elkaar. Alhoewel ik moet zeggen dat in de ERJ-190 toch ook wel een erg mooi vliegtuig vind, maar misschien ben ik daar wat bevooroordeeld over omdat ik ooit eens mee heb mogen vliegen in de cockpit van A'dam naar Genève en terug (en een keer zelf heb mogen vliegen in de Sim)

TheFlyingDutchman schreef:
Leuk project! Ik ben momenteel ook met deze kit bezig, alleen mijne krijgt SAS-kleurtjes. Inderdaad een erg mooie kit! Jammer dat Minicraft dat niveau lang niet in elke kit weet te stoppen..
Goed dat je zegt dat de wielpoten te kort zijn. Waar heb je dat gezien?

Ja inderdaad, laten we het maar niet hebben over de 707 van Minicraft :? Uiteindelijk ben ik aan deze niet eens meer begonnen heb ik de 707 van Authentic Airliners gekocht. Duur? Absoluut! Maar de 707 is toch wel een icoon dat gewoon een mooi model verdient (zeker in Transavia kleuren :P). Deze staat ook hoog op de lijst om aan te beginnen (zo veel vliegtuigen, zo weinig tijd :( )

Dat van de wielpoten heb ik gelezen in het boek "modeling airliners" geschreven door Aaron Skinner. Daarnaast werd dit ook bevestigd door verschillende post op het forum bij AirlinerCafe.
Ik ben ook benieuwd naar jouw uiteindelijke resultaat!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2015 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Citaat:
Ja de DC-9 van KLM staat ook hoog op mijn lijstje. Ik heb net de decals van F-decal voor KLM ontvangen, dus ik heb best zin om er aan te beginnen. Ik ben benieuwd naar jouw resultaat!

Hij staat online. Ben benieuwd wat je er van vind. Wees gerust kritisch, ik leer er graag van. De decals van F-decal zijn erg mooi, maar het cockpit raam is te groot. Misschien kan je beter de cockpitramen uit de detailset gebruikten.

Citaat:
Ik ben ook een liefhebber van civiele vliegtuigen in de periode '45 - '80. Daarna worden ze wat saaier haha, of althans wat minder verschillend van elkaar. Alhoewel ik moet zeggen dat in de ERJ-190 toch ook wel een erg mooi vliegtuig vind, maar misschien ben ik daar wat bevooroordeeld over omdat ik ooit eens mee heb mogen vliegen in de cockpit van A'dam naar Genève en terug (en een keer zelf heb mogen vliegen in de Sim)

Ben het helemaal met je eens. In gloriejaren van de luchtvaart vlogen er veel exoten rond. Maar ik ben toch blij dat ik in deze periode mag vliegen. De huidige 'saaie' vliegtuigen zijn zeer betrouwbaar en de werklast is nog niet de helft van de werklast in de oude cockpits. Helaas staan daar tegenwoordig dan weer steeds drukkere schema's tegenover, waardoor ik minder aan onderander modelbouw toe kom... :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2015 17:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Ben het helemaal met je eens. In gloriejaren van de luchtvaart vlogen er veel exoten rond. Maar ik ben toch blij dat ik in deze periode mag vliegen. De huidige 'saaie' vliegtuigen zijn zeer betrouwbaar en de werklast is nog niet de helft van de werklast in de oude cockpits. Helaas staan daar tegenwoordig dan weer steeds drukkere schema's tegenover, waardoor ik minder aan onder andere modelbouw toe kom... :wink:

Dit plaatje wilde ik je niet onthouden :P. Stuurde een vriend van mij die piloot is eens door:
Afbeelding

Goed, inmiddels zijn we weer wat verder en is het meeste schuren en opvullen gedaan. Tijd dus voor het spuitwerk. Voor het afplakwerk gebruik ik eigenlijk altijd Tamiya tape. Heel goed, maar ook best prijzig. Om kosten te besparen snij ik ze daarom vaak door midden, dan maak je van één stuk dus twee stukken.
Afbeelding

De randen die scherp moeten zijn plak ik dan af met Tamiya en de grotere stukken met wat goedkopere en simpelere tape
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens in de spijterij. Ik raad met klem aan een afzuiging te gebruiken, buiten te spuiten en verven of tenminste in een ruimte met voldoende ventilatie te zitten. Dit geldt eigenlijk ook voor het lijmen en schuren. Mondkapjes zijn ook aan te raden. Ik heb zelf een bedrijf in gasmeet apparatuur, dus ik weet wat giftige gassen en dampen met je lijf kunnen doen. Je kunt een afzuiging los kopen of natuurlijk zelf maken.
Afbeelding

Zie hier het resultaat. Ik heb wederom Tamiya 28 Gloss white Spray gebruikt.
Afbeelding

Meteen ook maar even de achtervleugels en motoren gedaan. De vleugels en leading edges van de motoren heb ik gespoten met Chrome Silver van ModelMasters. De achterkant van de motoren is Steel van ModelMasters.
Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap wordt wordt het landingsgestel voorbereiden en de vleugels lijmen en afdichten :).

Commentaar hoor ik uiteraard graag!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2015 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Citaat:
Dit plaatje wilde ik je niet onthouden :P. Stuurde een vriend van mij die piloot is eens door:

Haha, smartphone als je dicht langs een Airbus loopt: "Do you want to connect to new device found?" Ben zelf opgeleid op een klassieke B737 waar gold "no glass, just class"... en als laatste (waar gebeurd); vorig jaar schoolde ik vier ervaren Franse Airbus vliegers om op de B737NG en het eerste wat ze vroegen was "dzzo we really 'ave to trim dzzisss aircraft ourselves?" :lol:

Maar even serieus, wat een mooie afzuigkap heb jij. Hoe kom je daar aan? Ik wil binnenkort ook overstappen op de airbrush en ben me aan het oriënteren, maar deze installatie was ik nog niet tegengekomen.
Model in progress ziet er goed uit. Grappig, ik doe het zelfde met Tamiya tape (terwijl het gewoon dunner verkrijgbaar is).

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2015 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Goed bezig! Ben je niet bang voor kieren tussen de vleugels en de romp? Ik moest zelf wel een beetje plamuren en schuren bij het diagonale stukje van de aansluiting vooraan de vleugelwortel.
Mijn SAS-kist krijgt saaie egaal grijze vleugels zoals ze in hun laatste dienstjaren rondvlogen. Eigenlijk wel jammer, die metalen vlakken op de vleugels zijn erg leuk. Nog even heroverwegen..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2015 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Maar even serieus, wat een mooie afzuigkap heb jij. Hoe kom je daar aan? Ik wil binnenkort ook overstappen op de airbrush en ben me aan het oriënteren, maar deze installatie was ik nog niet tegengekomen.

Deze komt van Conrad vandaan. Het is een mooie afzuigkap, maar een kriem om in elkaar te zetten. Gelukkig heb ik een technische man in dienst en die heeft hem voor mij in elkaar gezet haha.

TheFlyingDutchman schreef:
Goed bezig! Ben je niet bang voor kieren tussen de vleugels en de romp? Ik moest zelf wel een beetje plamuren en schuren bij het diagonale stukje van de aansluiting vooraan de vleugelwortel.

Jazeker. Ik gebruik om dit af te dichten altijd deze:
Afbeelding

Voordeel hiervan is dat je het heel mooi glad kunt strijken met een natte vinger of een rond buisje. Nadeel is dat het vrij zacht materiaal is en daarna eigenlijk zonder korrel vorming niet meer te schuren is (het moet dus in één keer goed).

Inmiddels zijn de vleugels gelijmd en die kieren ook al opgevuld. Tevens alvast begonnen met het afplakwerk voor het spuiten van de vleugels

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik ook de wielstandaarden verlengt. Ik heb hier simpelweg een stukje sprue voor gebruik en aan de bovenkant gelijmd. Zoals je op de foto ook kunt zien heb ik de binnenkant van de wielen al geschilderd (het kleine werk doe ik met een kwastje). Dit scheelt een hoop gepiel later als ze eenmaal gelijmd zijn. De buitenzijdes van de wielen doe ik pas op het eind, zodat de verf niet beschadigd tijdens het lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

TheFlyingDutchman schreef:
Mijn SAS-kist krijgt saaie egaal grijze vleugels zoals ze in hun laatste dienstjaren rondvlogen. Eigenlijk wel jammer, die metalen vlakken op de vleugels zijn erg leuk. Nog even heroverwegen..

Ik kan je echt aanraden de metalen vlakken te doen. Ik ben namelijk inmiddels al in het stadium van de decals (mijn post lopen een beetje achter op de realiteit :P) en het effect is echt heel leuk. Ik zal binnenkort de volgende serie voortgangsfoto's uploaden.

We naderen het eind :P ....

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement