Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2015 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 13:41 pm
Berichten: 8
Hallo allemaal. Na jaren als een 'stille aanbidder' rondgekeken te hebben op het forum en over de jaren een aantal airliners in elkaar te hebben gezet, heb ik de knoop doorgehakt en besloten ook maar eens wat te posten op dit forum. Ik beschouw mezelf een amateur brouwer en ik zal ook met geen mogelijkheid het niveau bereiken van een aantal prachtmodellen die ik tegen ben gekomen. Zoals de titel doet vermoeden ga ik een poging wagen met de 787 revell kit in Qatar Airways kleuren. Niet omdat ik het een mooie livery vind, maar ook omdat ik het geluk heb deze prachtige machine na een aantal jaar op de 73 te hebben gevlogen, als first officer opereer. Ik heb eerder een 737 gebouwd in de kleuren die ik vloog, dus het was altijd mooi om tijdens de walkaround letterlijk met je neus op de details te zitten.
Het betreft zoals ik al zei de revell kit met draw decals. Ik zal de binnenkant zwart schilderen en ik ben absolute voorstander van open flightdeck en cabin ramen. Ik waarschuw jullie alvast, ik ben iemand die soms 5 dagen lang uren kan klussen en de weken erop niks aan het model doet. Ik zal het helaas moeten doen met kwastjes en huis tuin keuken gereedschap. Het eerste dilemma wat me te binnenschiet is: eerst romp lijmen schuren met de raampjes er al in? En dan om raampjes verfen, of deel van de romp verfen raampjes erin, romp dichtlijmen plamuren en dan rest schilderen? Ik moet even uitvogelen hoe ik een foto plaats, omdat ik met een iPad werk. Zodra ik het doorheb zal ik wat foto's delen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2015 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Welkom op het forum Oryx78. Leuk dat je deze bouw met ons wilt delen. Het is een mooie binnenkomer.

Ik heb even naar wat foto's gekeken van de QR 787 om je vraag m.b.t. de cabineramen te beantwoorden. Ik zou je het volgende willen adviseren op basis van het feit dat je alles wilt schilderen.
1. Zoek de kleur grijs op die je wilt gebruiken voor de body. Het moet een potje verf zijn die je gewoon kan kopen dus niet mixen. Zegt Draw Decal iets over welke kleur het beste is?
2. Verf de bovenkant van de twee romphelften in deze kleur grijs. Bij voorkeur 2 of 3 lagen. Ik weet niet of je primer gebruikt, indien je dat wel doet, dan uiteraard eerst dat.
3. Plak de raampjes erin.
4. Plak met een stuk lang stuk Tamiya tape van 5mm de raampjes af.
5. Plak de romphelften aan elkaar. En installeer ook het cockpit raam en plak die ook af.
6. Plamuur de naad waar nodig en schuur dat weer glad.
7. Verf de naad in de kleur grijs die je voor de romp hebt gekozen zodat het weer één geheel wordt. Ook dit zou ik weer in 2 of 3 lagen doen.
8. Verwijder de tape van de raampjes.

Om kleurverschillen te voorkomen tussen stap 2 en 7 raad ik je dus aan om een standaard kleur te gebruiken. Als je gaat mengen zal dit altijd tot kleurverschillen leiden. Ik wil je ook aanraden de verf goed te verdunnen. Tussen de raampjes door schilderen lijkt mij heel moeilijk om netjes te krijgen. Ik zou het zelf niet doen omdat mijn hand vast genoeg is, maar misschien lukt dat met een vliegershand wel natuurlijk :wink:

Voor de detailering scheelt het nogal als je toegang hebt met het 1:1 model. Misschien dat je wat details foto's met ons wilt delen. Ik heb zelf 2 787's op de stapel liggen dus zou je heel dankbaar zijn voor bijvoorbeeld close-ups van het landingsgestel en dan in het bijzonder de bekabeling. Mag ik overigens vragen voor wie je op de 73 gevlogen hebt?

Hopelijk heb je hier iets aan. De foto's zien we graag komen, maar ik weet wat voor geklooi dat is met een Ipad/phone. Ik mail ze altijd maar naar mijn pc en upload ze van daar.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2015 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Hier kan je foto's vanaf je iPad uploaden. Werkt niet zo fijn, maar ja, het kan niet anders (tenzij je anders dan brouwersalbums gebruikt).

F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2015 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Beste Oryx78

Welkom op dit forum. En gefeliciteerd op de 787. Prachtige kist. Ik ga het nog een aantal jaren volhouden op de oude vertrouwde 737;-)
Citaat:
Ik beschouw mezelf een amateur brouwer en ik zal ook met geen mogelijkheid het niveau bereiken van een aantal prachtmodellen die ik tegen ben gekomen.

Voor mij geldt het zelfde. Maar toch heb ik er al veel bij geleerd in de drie maanden dat ik actief ben op dit forum. De sfeer is positief kritisch en de complimenten motiverend. Het lijkt bijna of de meeste posters hier helemaal thuis zijn in CRM 8) Heel veel plezier en ik ga je zeker volgen. Succes :brouw:

Cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2015 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Tjee, wat een invasie aan piloten hier de laatste tijd :lol:
Ja, de 787 is zeker een gaaf toestel. Ik heb het geluk er ook al in te hebben mogen vliegen (als passagier weliswaar) in een kist van LOT. Ik ben erg benieuwd wat je hiervan maakt!

Voor het schilderen zou ik je toch aanraden om een busje goede witte spuitlak te kopen, een oppervlak als de 787 moet je eigenlijk niet willen schilderen, zeker niet wit. Ook voor het grijs zal er vast wel iets beschikbaar zijn (let er wel op dat je niet twee merken door elkaar gebruikt zonder dat te hebben getest op een proefstukje). Dan kun je de rest prima met de kwast doen.

Voor de cabineramen zou ik je aanraden de plastic doorzichtige onderdelen achterwege te laten, en de raamopeningen later op te vullen met witte houtlijm of beter nog Microscale Kristal Klear.

Heb je misschien een foto van je eerdere model(len)?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2015 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 13:41 pm
Berichten: 8
Ah dankjewel Ingmar, dat was precies ook wat ik zelf in gedachte had. Draw adviseert Modelmasters 16440. Maar ik gebruik Xtracolor X139 FS16495 light grey en dat komt prima overeen. Ik zal wat foto's van de gear maken en delen op dit forum.
Ik heb hier een foto van de modellen die ik in de loop van de jaren heb gemaakt (excuus voor de kwaliteit). Afbeelding
Om meteen jouw vraag te beantwoorden VJ, die eerste 73 van links, daar vloog ik op in Turkije icm Turkish Airlines als wetlease onder SunExpress.
FlyingDutchman, dankjewel voor je reactie, ik heb weleens met houtlijm gewerkt, maar dat werkt toch wat wazig als het in contact kwam met water, Kristal Klear wel van gehoord maar niet geprobeerd. Ik ga wel voor de bijgeleverde raampjes, omdat ik dat nog nooit heb geprobeerd en er wel robuust/realistisch uit vind zien.
Bedankt voor de hulp ivm foto's posten. Toch maar m'n oude vertrouwde windows laptop benut. Hieronder een foto van de kit en decals (niks nieuws). En een fotootje van de HUD, weliswaar off-topic, maar ik zal proberen af en toe wat unieke foto's te posten van de 78.Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2015 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Citaat:
ik zal proberen af en toe wat unieke foto's te posten van de 78.

Afbeelding
Oké dan, een beetje jaloers ben ik wel :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2015 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooie line-up heb je daar staan. Is die Lufthansa 747 ook een brouwsel van je of is dat gewoon een desktop modelletje? Grappig dat je voor Anadolujet vloog, maar dan was je zeker niet vaak in Nederland te vinden? Of komen die ook reglematig hier?

Mocht je er iets om geven, de vleugelwortel van de kit schijnt niet helemaal goed te zijn (ter info, de Revell kit is de Zvezda kit in een andere doos).

Afbeelding

Hier is een aftermarket onderdeel voor van Braz Models. Maar die zal vast wat kosten. Ook schijnt het horizontale stabilo niet correct te zijn. En tot slot, ik weet niet met welke motoren Qatar vliegt, maar bij de kit zitten de Rolls Royce varianten. Braz heeft ook de GE's uitgebracht. Ik hoop niet dat ik je nu de zin om te bouwen heb ontnomen :oops:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2015 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 apr, 2015 21:16 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen
Leuk dat je Qatar Airways pakt, ik vind zelf hun ontwerp van de 787 erg mooi :) :) :) :)
veel succes met het bouwen van de 787!

mvg, Koen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2015 16:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 13:41 pm
Berichten: 8
Na ruim een maand dan eindelijk een update! De binnenkant zwart gekwast, buitenkant grijs rond de ramen, raampjes ingeplakt en vervolgens de twee romphelften aan elkaar gelijmd. Ik was in alle enthousiasme vergeten de nose gear bay te plaatsten voordat ik aan dit proces begon. Dit heb ik opgelost door een gat te maken in de romp (Wat toch wordt afgedekt door het vleugelsegment) en vervolgens de gear bay met een pincet door het flightdeck raam op z'n plek te krijgen. Daarna wat geschuurd gekwast en dit proces een keer of 3 herhaald tot er geen naad meer zichtbaar was. Ja ik ben inderdaad heel lui geweest door niet af te plakken, maar zodra de onderkant gewit gaat worden dan zal ik natuurlijk voor een strakke lijn zorgen tussen het grijze en het witte. Nogmaals; amateurbouwer, kwast ipv airbrush. Dus wees lief met de reacties haha.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zie dat er wat oneffenheden in de verf zitten, ik zal nog met fijn schuurpapier alles wat gladder proberen te krijgen voordat ik er een laatste verflaag op doe.

Om weer even off-topic te gaan. Mochten er toevallig vliegtuig spotters zijn op dit forum; zoals sommigen van jullie weten begint Qatar deze maand met Amsterdam vluchten en wel op de 787! En mocht ik nou net mazzel hebben en in juni 2x Amsterdam op mijn rooster hebben staan (wat natuurlijk geen toeval is;)). Op 19 juni QR275 naar A'dam en de dag erna QR276 outbound, vervolgens op 27 juni dezelfde vlucht heen en de 28e weer terug.

Nu de grote vraag, hoe fix ik het cockpit raampje?? De decal is geen optie omdat die uitgaan van een witte demo-boeing. Ik zag een fantastisch mooie BA78 voorbij komen op dit forum. Raampje inlijmen, plamuren, schuren, polijsten, afplakken, schilderen? Of toch betere suggesties?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement