Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Interessant om hier ook eens te kijken. Mooi werk.
Even over die spoilers onder de vleugels: ik heb hier een Airbus liggen, maar die heeft 4 grote spoilers, dus niet de kleintjes, maar de grote. Wat is dit dan voor type Airbus?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mickeyzzz schreef:
Interessant om hier ook eens te kijken. Mooi werk.
Even over die spoilers onder de vleugels: ik heb hier een Airbus liggen, maar die heeft 4 grote spoilers, dus niet de kleintjes, maar de grote. Wat is dit dan voor type Airbus?


Beetje cryptische vraag zo, wat bedoel je met spoilers? Die zitten niet onder een vleugel en het type Airbus is toch duidelijk vermeld in de beginpost :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 2:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
TheFlyingDutchman schreef:
Mickeyzzz schreef:
Interessant om hier ook eens te kijken. Mooi werk.
Even over die spoilers onder de vleugels: ik heb hier een Airbus liggen, maar die heeft 4 grote spoilers, dus niet de kleintjes, maar de grote. Wat is dit dan voor type Airbus?


Beetje cryptische vraag zo, wat bedoel je met spoilers? Die zitten niet onder een vleugel en het type Airbus is toch duidelijk vermeld in de beginpost :wink:


Ik weet wel met wat voor type Airbus MetalViking bezig is. Mijn vraag is wat ik dan voor type heb, want ik heb 4 grote 'dingen' onder de vleugels van mijn Airbus :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
ik heb 4 grote 'dingen' onder de vleugels van mijn Airbus

Bedoel je deze (in het oranje)?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... av_arp.jpg
Dat zijn flap track fairings. Kunststof stroomlijn kappen rond de geleiderails van de flaps. Spoilers zitten boven op de vleugel.
Aan het begin van dit draadje is dat goed uitgelegd met een foto. Als dat niet duidelijk is, misschien kan je even een foto uploaden van jou Airbus? Dan zijn we er zo achter welke versie jij hebt.

cheers, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Even mijn eigen draadje goed maken; ik dacht ook eerst dat dit spoilers zijn (en stoute ikke, heb ik dit niet gecorrigeerd in mijn eigen post :?

Maar het zijn dus track fairings, die de flaps begeleiden en structurele steun geven wanneer ze uit worden geklapt.

De stukjes die je moet aan passen onder de vleugels om er de A319 opstelling aan over te houden was in het begin al gepost, voor wie écht te lazy is om nog eens te gaan kijken, deel ik het zelf eens hier :mrgreen:

Afbeelding

Daar begin ik nu deze week in principe mee, maar kan wat later worden want ik ben, zoals mijn naam doet vermoeden, ook met metalmuziek bezig :D :D :D

Ondertussen toch al denk ik de 'juiste' okertint verf gaan halen wel want die moet er het meest op.
Wordt rondje maskeren eenmaal ik zo ver ben :mrgreen:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
ik dacht ook eerst dat dit spoilers zijn

Dingen zijn vaak vernoemd naar wat ze doen. Fairing komt van 'fair'. In de scheepsbouw werd het vroeger al gebruikt om iets aan te duiden dat niveaus verevent, oppervlaktes regelmatig maak of zorgt voor de juiste krommingen. In dit geval zorgt het voor een aerodynamische geleiding van de luchtstroom langs obstakels.

Spoiler komt letterlijk van 'spoilen' in de zin van 'bederven' of 'verstoren'. De functie is om de luchtstroom te verstoren, meestal in de vorm van het vergroten van de weerstand en daarmee gepaard gaande turbulentie. Op auto's zitten ze soms voor de looks, maar ze zijn eigenlijk aerodynamisch zinloos. Op F1 auto's zitten ze wel met een goede reden; om de auto op de weg te drukken. De negatieve lift die ze daarvoor creëren levert een forse hoeveelheid geïnduceerde weerstand. Dus ook daar 'spoilen' ze het doel van de ontwerpers; het creëren van een auto met een zo laag mogelijke weerstand.

Op moderne straalverkeersvliegtuigen zijn de spoilers omhoog kantelende platen boven op de vleugel. Ze hebben meerdere functies; ze helpen bij de rol beweging van het vliegtuig, ze werken als speed brakes (zoals de remkleppen van een zweefvliegtuig) en op de grond als ground spoilers om de lift van de vleugels maximaal te verstoren om zodoende veel weerstand te creëren en snel maximale remdruk op de banden te krijgen.

Tot zover 'how to fly heavy metal' :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2015 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Thanks VJ, dat is indeed 'heavy metal'! :lol: :lol:

vooreerst iedereen HAPPY SAINT PATRICK'S DAY !!!

Afbeelding

Ondertussen is er een nieuwe uitdaging bij gekomen, namelijk de SNBA 'Rackham' A319. Dus ga meteen 2e model in huis halen en die ook al 'prepareren' zoals dat heet, kan ik meteen flink oefenen met kappen, beitelen, schuren en plamuren (geef toe, het inspireert ^^):

Afbeelding

Dus ga meteen van de gelegenheid gebruik maken om de tarmac met 2 modellen uit te breiden :D

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2015 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb de Kuifje-Airbus ook gezien, erg gaaf! Maar waar ga je de decals vandaan halen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2015 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
MetalViking schreef:
Ondertussen is er een nieuwe uitdaging bij gekomen, namelijk de SNBA 'Rackham' A319.


Is het geen A320? Of heeft Brussels Airlines ook A320's met twee nooduitgangen aan iedere zijde?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2015 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
FokkerFan schreef:
Is het geen A320? Of heeft Brussels Airlines ook A320's met twee nooduitgangen aan iedere zijde?


I stand corrected ^^ Dit is een A320. Maar de aanpassing van de vleugels moet niettemin ook hier gebeuren.


@Flying Dutchman: Decals ben ik nog zoekende maar kan wel al een A320 opsnorren en preppen :wink: :wink: :wink:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement