Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Berliner Bearbus 1/144
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Hey mensen,

zelf nog eens een bijdrage leveren, en hopelijk krijg ik deze helemaal goed want ik heb nogal wat kunnen oefenen.
Ondertussen heeft dat oefenen een reeksje vliegers opgeleverd waarbij ik van de ene al meer tevreden ben dan de andere:
- Airbus A319 'Easyjet'
- Airbus A319 'Frontier' (met Rudy Raccoon op de start ^^)
- Boeing 737-800 'GoldbAIR'
- Boeing 737-800 'HaribAIR'
- Boeing 737-800 'Ryanair - old'
- Boeing 737-800 'Ryanair - new'
- Boeing 787-800 'JAL Sora Wa Tobu'
- Airbus A380 'QANTAS' (zonder ontploffende motor :mrgreen: )
- BAe /Aerospatiale Concorde 'British Airways BOAC'
- Tupolev Tu-144D 'Aeroflot'
- Antonov An-124 Ruslan 'Aeroflot'
- Boeing 747 'Shuttle Carrier Aircraft' + Endeavour op de rug (+ Discovery op zijn stack, nog Atlantis en Enterprise op weg 8) )
... Alles schaal 1/144.
Nog op de shelf:
- Airbus A350 XWB (wordt een Aeroflot zodra decals bestaan :o )
- Ilyushin Il-86 (met Armavia markings voor een ex-pilot en familielid)
.... En tot slot, waarover we het hier gaan hebben, nog een A-319.

Oh ja, allemaal Revell (al is de 787 volgens mij eigenlijk de Zvezda als je af gaat op het plastic en de Tu-144 ICM :roll: )

Het vliegtuig wordt er eentje die ik door stom toeval heb ontdekt op het net toen ik zocht voor speciale liveries (waarom ook met een gewoontje willen uitpakken right :mrgreen: ) en mijn ouwe die wat heeft met (teddy)beren (ergo de 2 Haribo 737s ^^) was het snel een uitgemaakte zaak, deze jongen mocht niet ontbreken.

Revell bracht indertijd reeds een A319 uit met markings voor Germanwings, en daar vliegt deze 'Berliner Bearbus' voor dus dat was al het makkelijke deel. Meteen de juiste motoren in de kit (de andere bewaar ik ^^)
Dit moet het overigens worden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Decals waren iets lastiger te vinden maar die vond ik uiteindelijk bij een ouwe bekende:
http://www.nazca-decals.com/html/germany.htm.

Ik heb veel tips hier geraadpleegd en denk dat ik het wel klaar kan spelen :idea: :idea: :idea:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Shame on me: 2 vliegers vergeten, hopelijk hoort Bruce (Dickinson) het niet :cry: .

Jawel dankzij enkele jongens hier en natuurlijk de goedkeuring van IRON MAIDEN zelve mocht ik 2 (!) 757 toestellen op de plank zetten in de iconische livery van "Ed Force One" ofte 'triple star 666' :mrgreen:

Reden dat ik dit mocht is omdat ik mee heb gevlogen met de eerste EF1 als roadie op de Europese tour.
Beide kits zijn van Academy, de eerste had wel de verkeerde motoren.
De EF1 2009 (van die tour en dus hetzelfde vliegtuig als in de feature film, met wel 2009 ipv 2008) heb ik met resin motoren uitgerust maar die ga ik nog Mogen vervangen want zijn beschadigd. Alsof iemand er met een SAM op heeft geknald :evil:
Gelukkig 2e setje besteld dus komt helemaal goed :wink:

De EF1 2011 was met de juiste motoren geleverd en die was dus heel minder problematisch (zij het dat de decals lastiger waren :lol: ).

Afbeelding

Maar omdat dat niks met dit topic te maken heeft, terug naar onze vliegende beer!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Kit is ondertussen toegekomen (lang leve mijn winkel in Aalst :mrgreen: )

Afbeelding
(en nu effe niet zeuren dat ik deze van het net heb gehaald 8) :lol: :lol: )

Ervaring leert me dat ik wel wat ga moeten prutsen aan de vleugels, want de A319
heeft minder spoilers onder de binnenvleugel, die er dus helemaal af moeten.
Bij mijn eerste (de EasyJet) had ik dat niet gedaan dus mocht helemaal herbeginnen :oops:
Gelukkig had ik 2 setjes bij Draw Decal bested en kon ik verder met het beplakken.
misschien later nog eentje maken en de stand 4-4 maken tussen boeing en airbus baby planes :lol:

Verder zit ik zonder afplaktape voor de staart af te plakken strakjes wanneer ik de kleuren
aan ga brengen, maar ja dat nu niet meteen belangrijk.

PS als iemand de BA decals wil hebben, pb me maar, anders gaan ze de sparebox in :arrow:
Ditto voor de ongebruikte motoren.

Nu effe een vraag, op Evilbay af en toe gezien dat je aftermarket setjes kan kopen voor het landingsgestel,
iemand daar ervaring mee? Want wil niks kopen waar ik nadien "nougabolle" mee ben :roll:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hey metalen viking,

Leuk project!
De dingetjes die je weg moet halen zijn flap track fairings, oftewel, de stroomlijnkappen rond het mechanisme voor de flaps. De grote laat je zitten, maar de kleintjes vijl je er in z'n geheel af. Ook bovenop de vleugel moet er het e.e.a. aan paneellijnen worden verwijderd.
Hier een foto van Britmodeller:
Afbeelding

De zwarte lijntjes haal je dus boven en onderop weg.

Laat die aftermarket landingsgestelletjes maar zitten, die zijn geen toevoeging. Het zijn gewoon witmetalen afgietsels van de onderdelen uit de kit, maar dan iets minder scherp. Het zou steviger zijn, maar ik vind het compleet onnodig voor een modelletje als dit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
okay thanks voor de tips, bij de vorige A319s daar een beetje over gegaan, omdat ik total onzeker was wat ze bedoelden in de manual :oops:
Nu kan ik dat voor dit model al doen en eventueel nadien corrigeren.

en met dat het landingsgestel inderdaad nou niet echt onder spanning komt te staan (zelfs met gewicht in zijn neus)
leek het me inderdaad al weinig zinvol.
Dus ga de gewone struts houden en die eventueel wat opsmukken.

Ondertussen zijn de decals vertrokken naar het Belgenland, maar denk dat ik volgende week al aan wat schuur- en plamuurwerk ga beginnen.
Eerste keer dat ik dat gecombineerd ga doen hopelijk maak ik er geen zwammengroei van :mrgreen:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Vraagje over het verven: best als je model ineen zit (ben geen maskeerheld) of onderdeeltje per onderdeeltje (waar je nadien nog aan zou kunnen, uiteraard)?

En voor de vleugels, heb ik tot nu toe Revell 91 en 99 gebruikt om het contrast te bekomen van de 'walk/no walk' zones of waar de vleugelkern overgaat in de slats, flaps en traps. Op mijn Easyjet en mijn laatste Ryanair is dat redelijk gelukt. Ga kijken of ik een fotootje kan posten hier vanavond want kan niet op facebook ("The Project Room" voor wie wil kijken naar mijn geklungel 8) ), want lijkt wel juist maar effe dubbel checken kan nooit kwaad toch? ^^

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Verven kan je het best doen als alle grote delen in elkaar zitten, dan heb je geen problemen als blijkt dat je moet planuren. De kleine deeltjes die moeilijk af te plakken zijn/een andere kleur hebben/makkelijk afbreken kan je beter schilderen voordat je ze opplakt. Dat opplakken kan je trouwens ook het best doen als de hele kist geschilderd en gedecald is.

F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ja, verven pas nadat de romp en vleugels in elkaar zitten en, zeker niet onbelangrijk, er geplamuurd en geschuurd is. De motoren, het landingsgestel en horizontale stabilisatoren zou ik pas na het schilderen bevestigen, maar wel van tevoren inelkaar knutselen. Het probleem van eerst schilderen en dan pas plakken is dat er dan verf op de randen kan komen te zitten. Dat maakt de binding tussen de onderdelen zwak. Het plastic moet met elkaar versmelten.

Over de vleugels kan ik je informeren dat alleen de rand aan de voorkant kaal alumium is. De rest is meestal een lichte kleurgrijs (mix van revell 371 en 374) genaamd "airbusgrijs". In sommige gevallen wordt er op het midden van de vleugel een beschermende laag aangebracht genaamd corogard. Waar het precies tegen beschermde is me even ontschoten, maar je ziet het steeds minder.

Succes en we zien graag de eerste foto's.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
In sommige gevallen wordt er op het midden van de vleugel een beschermende laag aangebracht genaamd corogard. Waar het precies tegen beschermde is me even ontschoten, maar je ziet het steeds minder.


Haha, het zit in de naam :wink: Corroguard (let op de spelling) beschermt tegen corrosie. In principe hebben alle moderne airliners het, maar het wordt steeds vaker overgespoten in de basiskleur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 feb, 2015 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Haha, het zit in de naam :wink: Corroguard (let op de spelling) beschermt tegen corrosie. In principe hebben alle moderne airliners het, maar het wordt steeds vaker overgespoten in de basiskleur.


Bedankt, logisch natuurlijk.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement