Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 jan, 2015 2:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik vind die cabine in combinatie met bemande cockpit heel leuk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan, 2015 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
Ik vind die cabine in combinatie met bemande cockpit heel leuk!

Binnenkort post ik de bouw van een KLM DC-10 met volledig interieur én bemanning :wink:


Maar nu nog even het verslag van de Mallard afmaken. Het lijkt snel te gaan, maar ik maak een inhaalslag met mn posts hier; het model is bijna af. Ik besloot laat in de bouw dit met jullie te delen, vandaar. Desalniettemin zijn tips en tricks van harte welkom. Elk project is een 'learning experience' om het zo maar eens te zeggen.

De beide romphelften zijn op elkaar gelijmd en de naden één keer geplamuurd. Als de vleugels er op zitten volgt nog een rondje plamuren om ook de laatste oneffenheden eruit te halen. De ligger kan nu ook op zijn plaats worden gelijmd en daarna kan het landingsgestel op haar plaats. Onder in de vleugels zitten uitsparingen (zoals in werkelijkheid) waardoor de vleugel straks keurig over de ligger bevestigd kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Door de ligger boven in te kepen en weer te verlijmen is een dihedraal (V-stelling) van 1.3 graden ontstaan. De vleugels zullen dankzij de ligger straks niet alleen in de juiste stand staan, maar ook extra stevig bevestigd worden. Door deze constructie is ook de bevestiging van het landingsgestel extra stevig (en zoals ik eerder al heb laten zien; deze is ook voorzien van een metalen draagconstructie). Het project nadert het einde!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jan, 2015 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gevalletje staartzitter? Of gaat dat nog goed komen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
Gevalletje staartzitter? Of gaat dat nog goed komen?

Tja, wat is goed? De Grumman Mallard kan en mag op de grond op haar staart rusten. In het handboek is het zelfs de voorgeschreven methode tijdens het wassen van de kist, zodat het water goed uit alle openingen kan lopen. Voor een toestel dat op zout water kan landen is goed wassen een belangrijke procedure in het voorkomen van corrosie.
In real life werd de neiging tot tail tipping opgelost door een steun onder de staart te zetten tijdens het laden en lossen. Als ik de vleugels met motoren plaats, dan kan het model zowel op het neuswiel als op de staart rusten, net zoals het echte toestel. In de vitrine valt hij straks natuurlijk te pas en te onpas om. Maar dat los ik op in de detaillering! :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Na het monteren van de vleugels zat er een flinke kier tussen de romp en de vleugels. Bij giet modellen past dat (vaak) naadloos, maar bij vacuform komt alles uit één plaat kunststof en is het aan de bouwer om het allemaal precies pas te krijgen. In dit draadje hebben verschillende leden al een bijdrage geleverd door tips te geven hoe hier het beste mee om te gaan. Nogmaals dank daarvoor. Ik heb gewone autoplamuur van de bouwmarkt gebruikt. Dat wordt keihard, laat zich goed bewerken en krimpt niet. Zelf geef ik de voorkeur aan schuren, maar er zijn andere methodes om overtollig plamuur te verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

De uitsparingen waar de flaps straks inkomen zijn op deze foto goed zichtbaar. Ook heb ik op het rudder en elevator kleine trim tabs gezaagd en meteen teruggeplaatst. Dat detail kan ook worden toegevoegd door later lijnen te tekenen (of van decals te voorzien). Deze oplossing leek mij het meest realistisch.

Afbeelding

Op het vooraanzicht is goed de overgang tussen bovenkant van de romp en de vleugels te zien. Dat is in werkelijkheid één geheel en daarom was het nodig om veel te schuren, heel veel te schuren. Aanvankelijk was het allemaal schots en scheef...
Het landingsgestel heb ik tijdelijk verwijderd om het niet te beschadigen tijdens het schuren. Hierna wordt alles nog een keer van een laklaag voorzien en worden motoren en landingsgestel definitief gemonteerd.
Mijn volgende post laat het eindproduct zien...

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vintage Jet schreef:
Ik heb gewone autoplamuur van de bouwmarkt gebruikt. Dat wordt keihard, laat zich goed bewerken en krimpt niet.


Welke dan? Want ik gebruik Alabastine autoplamuur. Laat zich inderdaad goed bewerken en ik heb niet het idee dat het krimpt, maar dat het keihard wordt dat moet ik toch tegenspreken. Ik heb wel eens een poging gedaan om het in te smeren met P+, soort van inpregneren om het harder te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
Welke dan?

De zelfde van Alabastine. Ik heb nooit problemen gehad met de uitharding. Ben er zeer tevreden over en gebruik het al jaren. Ik breng het niet aan of bewerk het niet met een oplosmiddel of zo, maar beperk mij tot schuren. Misschien is dat het verschil?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik schuur eigenlijk ook alleen maar hoor, alleen omdat het niet heel erg hard wordt, heb ik eens geprobeerd om het harder te maken door er P+ op te smeren. Probeer er maar eens een panel-line in te krassen. Dat gaat toch lastiger dan in het plastic.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2015 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
Probeer er maar eens een panel-line in te krassen

Ah, zo bedoel je. Dan brokkelt het af, dat klopt. Zelf pas ik dat scriben nooit toe. Mijn hand is daarvoor niet vast genoeg. Als ik een luik of een deur wil aanbrengen los ik het op met decals.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hij is af. De zwarte lak zit erop en dat geeft een heel ander uiterlijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande foto zijn de flaps in take-off stand goed zichtbaar. Roet en vuil uit de boven de vleugel geplaatste uitlaat heb ik aangebracht met dry brush techniek.

Op de foto hieronder zijn de cowlflaps aan de onderkant goed te zien. Ze staan bij dit model in de stand 'open'.
Het landingsgestel is opgebouwd uit custom made onderdelen. Het was een heel gepas en gedoe op dat allemaal op de juiste wijze op de plek te krijgen. Het landingsgestel zit aan de bovenkant gemonteerd in de 'ligger' die door de romp loopt. Dat geeft voldoende stevigheid aan het geheel.

Afbeelding

De motoren van de vacuform stelden niet veel voor. Vandaar deze resin P&W Wasp motoren (komen uit de UK) en de bijpassende metalen Hamilton Standard props (komen uit de VS)

Afbeelding

En dit is hem dus, samen met de foto die mij inspireerde tot het bouwen van dit model. Grumman G-73 Mallard, serienummer J5, bouwjaar 1946 en momenteel eigendom van Pantechnicon Aviation Ltd. in de VS. Het afgelopen jaar stond het te koop voor een slordige 1.5 miljoen US Dollar, maar het lijkt erop dat Pantechnicon het toestel weer van de markt heeft gehaald (mocht iemand in de verleiding komen 8)). In 2003 is het toestel volledig gerestaureerd door één van de weinige specialisten op het terrein van radiaal motoren en warbirds; Victoria Air Maintenance Ltd in Canada. Een bedrijf dat de laatste jaren vooral opviel door een prachtige Mosquito te herbouwen! Misschien inspiratie voor een volgend project?

Afbeelding
cheers

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement