Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De Boeing 707. Wie kent hem niet? Hoewel niet het eerste straalvliegtuig (die eer ging naar de De havilland Comet 1, gevolgd door de Avro Canada Jetliner en de schitterende Tupolev 104) is het wel degene die de straalvliegtuigen voor de civiele markt heeft gestandaardiseerd en waarschijnlijk een van de bekendste straalvliegtuigen. Transavia heeft als enige Nederlandse maatschappij met de 707 gevlogen:
Vintage Jet schreef:
Dat er meer foto’s van de 707-100 zijn dan van de 707-300 komt omdat Transavia alleen model -100 in bezit heeft gehad; de PH-TVA van 1972 tot en met 1982. De overige 4 707’s waren allemaal model -300’s en werden steeds voor één jaar ingehuurd. De PH-TVK was gehuurd (11.02.76 tot 03.05.77) van Sabena/Sobelair waar het vloog onder registratie OO-SJM. Het was de laatste gehuurde 707 en werd bijna volledig ingezet voor vracht- en Hadj vluchten omdat zomer ’76 ook een Airbus 300 was ingehuurd voor toeristenvervoer. Dit vanwege een nieuw contract met Neckermann en Arke. In het seizoen daarna werd besloten te standaardiseren op de B737-200 en moesten de A300 en B707’s het veld ruimen.

het model dat ik ga maken is de 707-300 van Authentic Airliners. Er zijn vele modellen van de 707 beschikbaar, maar allemaal hebben ze de nodige problemen en onnauwkeurigheden. Aangezien ik vind dat de 707 een mooi vliegtuig is dat een goed model verdient (en omdat ik geen zin heb om weken lang onnauwkeurigheden weg te werken :P) heb deze van AA gekocht. Een duur geintje, maar het is het wel waard, want het model is schitterend. De onderdelen:
Afbeelding

De details en de deuren van het landingsgestel zijn photo etch.
Afbeelding

De motoren bestaan niet uit één stuk. Deze moeten dus afgezaagd worden. Aangezien dit type resin heel hard is pak ik daar een Dremel voor. Belangrijk is dat je de ruimte goed ventileert (of buiten schuurt natuurlijk) en een mondkapje en oogbescherming op doet. Resin is in stofvorm niet echt goed voor de gezondheid.
Afbeelding

Zo zien ze er uit als ze aan elkaar zitten. Voldoende opvulling en opschuurwerk is nog wel noodzakelijk!
Afbeelding

Meteen ook maar even het achterste puntje gezaagd en gemonteerd
Afbeelding

De decals zijn van Two-Six. Die zijn eigenlijk bedoeld voor de 707-100, dus ik zal ze wat moeten aanpassen en de registraties zelf maken. Gelukkig heeft de shop decal papier, dus dat is geen probleem. Voor de detailering gebruik ik wederom de detailset van Flying Colors. Voor de Cockpit ramen de decals van Authentic Airliners.

Het decal voor het staartvlak is wat te groot, dus die moet ik een beetje bijsnijden voordat deze op het eind erop gaat.
Afbeelding

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op zo 12 jul, 2015 21:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Weer een erg gaaf project! Authentic Airliners zijn een genot om te bouwen, al vind ik het gewicht wel een nadeel.

Resin kun je echt het beste nat bewerken, bijvoorbeeld in een bakje water of onder de kraan. Al het stof wordt gelijk opgevangen en gaat niet zwerven door je huis of tuin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
This is gonna be good! :brouw:
Wat is de beste manier om resin te verlijmen? De standaard lijm met oplosser werkt niet, maar wat gebruiken jullie daarvoor?

Citaat:
degene die de straalvliegtuigen voor de civiele markt heeft gestandaardiseerd en waarschijnlijk een van de bekendste straalvliegtuigen

Wat je zegt. Veel elementen in de hedendaagse 737NG cockpit komen rechtstreeks van de B707, waaronder de basisvorm van de neus en de raamsectie. De Comet's gingen eind jaren '70 naar het museum en de Caravelle's vliegen (volgende maand exact) al tien jaar niet meer. Maar twee weken geleden waren ze op EIN nog touch and go's aan het doen met een Boeing E-3 Sentry (AWACS variant van de B707). Dat geluid....prachtig! Still going strong after all those years.

grtz VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Resin kun je echt het beste nat bewerken, bijvoorbeeld in een bakje water of onder de kraan. Al het stof wordt gelijk opgevangen en gaat niet zwerven door je huis of tuin.

Helemaal mee eens! Was ik nog vergeten te vermelden. Desondanks doe ik nog steeds een mondkapje voor.

Vintage Jet schreef:
Wat je zegt. Veel elementen in de hedendaagse 737NG cockpit komen rechtstreeks van de B707, waaronder de basisvorm van de neus en de raamsectie. De Comet's gingen eind jaren '70 naar het museum en de Caravelle's vliegen (volgende maand exact) al tien jaar niet meer. Maar twee weken geleden waren ze op EIN nog touch and go's aan het doen met een Boeing E-3 Sentry (AWACS variant van de B707). Dat geluid....prachtig! Still going strong after all those years.

Ik woon in Oosterhout en als er wat te doen is op Gilze-Rijen (of op EIN) zie ik ze soms hier overvliegen. Geweldige toestellen! Mijn vriendin snapt nooit wat ik er dan zo mooi aan vind (voor haar zijn alle vliegtuigen hetzelfde :P), maar ja ik heb dat bij haar weer met schoenen haha.

Vintage Jet schreef:
Wat is de beste manier om resin te verlijmen? De standaard lijm met oplosser werkt niet, maar wat gebruiken jullie daarvoor?

Ik gebruik zelf altijd secondelijm. Dan werkt prima, maar het moet wel in één keer goed natuurlijk :P

Wat ik ook nog vergeten was te zeggen was dat ik Resin ook afwas van te voren. Er kan namelijk wat residu van het gietproces achter blijven en je kunt dan problemen krijgen met het afplak- en spuitwerk (in het verleden wel eens de helft van een net gespoten vleugel meegenomen bij het verwijderen van de tape toen ik dat dus vergeten was :( )

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2015 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Citaat:
Ik gebruik zelf altijd secondelijm. Dan werkt prima, maar het moet wel in één keer goed natuurlijk

Nu is 'resin' een verzamelnaam voor tal van kunstharsen, dus het zal per model anders zijn. Maar mijn ervaring met resin en secondelijm was geen succes. Cyanoacrylaat heeft de vervelende neiging wit uit te slaan. En de lijm wordt keihard, waardoor het in mijn geval gemakkelijk afbrak. Ik heb ook wel geëxperimenteerd met bouwmarkt 2 componentenlijm en Bison harde PVC lijm. Maar eigenlijk mijd ik resin bij gebrek aan ervaring. Jammer gezien de kwaliteit van AA.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2015 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Secondelijm werkt opzich prima voor de meeste delen maar sinds deze kleine ramp zet ik resin rompdelen met tweecomponentenlijm vast :shock:

Afbeelding

Nu scheelt het wel dat de nieuwste kits van Kurt uit één groot rompstuk bestaat waar slechts kleine delen, zoals de staartkegel, aan vast moeten worden gezet. Daar staan een stuk minder krachten op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2015 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Als secondelijm te snel gaat, kun je ook seconde-gel gebruiken. Dit geeft je iets meer tijd om het onderdeel op de juiste plaats aan te brengen en eventueel nog iets te verschuiven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2015 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Nu is 'resin' een verzamelnaam voor tal van kunstharsen, dus het zal per model anders zijn. Maar mijn ervaring met resin en secondelijm was geen succes. Cyanoacrylaat heeft de vervelende neiging wit uit te slaan. En de lijm wordt keihard, waardoor het in mijn geval gemakkelijk afbrak. Ik heb ook wel geëxperimenteerd met bouwmarkt 2 componentenlijm en Bison harde PVC lijm. Maar eigenlijk mijd ik resin bij gebrek aan ervaring. Jammer gezien de kwaliteit van AA.

Mmmm, apart, want bij mij werkt het altijd wel goed. Ik gebruik namelijk ook Cyanoacrylaat en heb eigenlijk nauwelijks last van witte uitslag (mits je geen dikke druppels erop smeert). Ik moet wel zeggen dat naarmate de lijm wat ouder is deze minder uitslaat en ook wat gel-achtiger wordt waardoor er grappig genoeg gemakkelijker mee te werken is. Inderdaad wordt het wel keihard, dus hoe minder hoe beter, want het is bij niet af te schuren. Wat ook erg goed werkt is Bison Montagekit, maar die heeft wel een lange droogtijd. Laat je niet afschrikken door Resin! Ik heb er ook jaren over gedaan om er aan te beginnen, maar ik heb er nu inmiddels vijf gebouwd (de E-190, DC-5, DO-328JET, Dassault Mercure en de Metroliner) en eigenlijk nooit problemen gehad (en met ervaring wordt het steeds gemakkelijker).

TheFlyingDutchman schreef:
Secondelijm werkt opzich prima voor de meeste delen maar sinds deze kleine ramp zet ik resin rompdelen met tweecomponentenlijm vast :shock:
Nu scheelt het wel dat de nieuwste kits van Kurt uit één groot rompstuk bestaat waar slechts kleine delen, zoals de staartkegel, aan vast moeten worden gezet. Daar staan een stuk minder krachten op.
Ik voel gewoon de pijn op die foto! Ik denk dat iedereen wel eens zo'n ervaring gehad heeft. Ik gelukkig niet met de romp, maar wel met vleugels. Twee componenten lijm werkt trouwens ook zeker erg goed.

tsjopper bob schreef:
Als secondelijm te snel gaat, kun je ook seconde-gel gebruiken. Dit geeft je iets meer tijd om het onderdeel op de juiste plaats aan te brengen en eventueel nog iets te verschuiven.
Dat zal ik eens uitproberen. Ik moet wel zeggen dat ik liever een kwastje heb om de lijm aan te brengen, dat werkt toch iets nauwkeuriger vind ik.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2015 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Citaat:
Ik heb er ook jaren over gedaan om er aan te beginnen, maar ik heb er nu inmiddels vijf gebouwd

Heel wat jaartjes geleden heb ik een poging gedaan een 1/72 resin ASK-13 te bouwen (m'n eerste solo kistje in 1989). Dat was een heel gepriegel en het resultaat was niet echt denderend. Daarna heb ik alleen nog af en toe resin onderdelen verwerkt. Voorlopig heb ik nog een aantal plastic-fantastic projecten op de plank staan (de KLM vloot is af, nu is ook bij mij HV aan de beurt) en twee kinderen, een iets te grote tuin en drukte op het werk...
Maar als de airbrush er eindelijk is, dan heb ik plannen voor een Short Sunderland met volledig interieur. Dat model zal veel resin onderdelen gaan bevatten, die ik zo her en der aan het verzamelen ben. Echter, het duurt nog even voor het zo ver is ;-) Ondertussen kijk ik graag mee hoe de Victor Kilo vordert.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2015 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Deze ga ik volgen, lijkt me een vette kit.
Hoe is de kwaliteit van de bouwkit eigenlijk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement