De Boeing 707. Wie kent hem niet? Hoewel niet het eerste straalvliegtuig (die eer ging naar de De havilland Comet 1, gevolgd door de Avro Canada Jetliner en de schitterende Tupolev 104) is het wel degene die de straalvliegtuigen voor de civiele markt heeft gestandaardiseerd en waarschijnlijk een van de bekendste straalvliegtuigen. Transavia heeft als enige Nederlandse maatschappij met de 707 gevlogen:
Vintage Jet schreef:
Dat er meer foto’s van de 707-100 zijn dan van de 707-300 komt omdat Transavia alleen model -100 in bezit heeft gehad; de PH-TVA van 1972 tot en met 1982. De overige 4 707’s waren allemaal model -300’s en werden steeds voor één jaar ingehuurd. De PH-TVK was gehuurd (11.02.76 tot 03.05.77) van Sabena/Sobelair waar het vloog onder registratie OO-SJM. Het was de laatste gehuurde 707 en werd bijna volledig ingezet voor vracht- en Hadj vluchten omdat zomer ’76 ook een Airbus 300 was ingehuurd voor toeristenvervoer. Dit vanwege een nieuw contract met Neckermann en Arke. In het seizoen daarna werd besloten te standaardiseren op de B737-200 en moesten de A300 en B707’s het veld ruimen.
het model dat ik ga maken is de 707-300 van Authentic Airliners. Er zijn vele modellen van de 707 beschikbaar, maar allemaal hebben ze de nodige problemen en onnauwkeurigheden. Aangezien ik vind dat de 707 een mooi vliegtuig is dat een goed model verdient (en omdat ik geen zin heb om weken lang onnauwkeurigheden weg te werken
) heb deze van AA gekocht. Een duur geintje, maar het is het wel waard, want het model is schitterend. De onderdelen:
De details en de deuren van het landingsgestel zijn photo etch.
De motoren bestaan niet uit één stuk. Deze moeten dus afgezaagd worden. Aangezien dit type resin heel hard is pak ik daar een Dremel voor. Belangrijk is dat je de ruimte goed ventileert (of buiten schuurt natuurlijk) en een mondkapje en oogbescherming op doet. Resin is in stofvorm niet echt goed voor de gezondheid.
Zo zien ze er uit als ze aan elkaar zitten. Voldoende opvulling en opschuurwerk is nog wel noodzakelijk!
Meteen ook maar even het achterste puntje gezaagd en gemonteerd
De decals zijn van Two-Six. Die zijn eigenlijk bedoeld voor de 707-100, dus ik zal ze wat moeten aanpassen en de registraties zelf maken. Gelukkig heeft de shop decal papier, dus dat is geen probleem. Voor de detailering gebruik ik wederom de detailset van Flying Colors. Voor de Cockpit ramen de decals van Authentic Airliners.
Het decal voor het staartvlak is wat te groot, dus die moet ik een beetje bijsnijden voordat deze op het eind erop gaat.
Wordt vervolgd!