Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tevreden over het goedje? Ik heb hier ook nog wat resin kits, wellicht zal ik het ook nodig hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 feb, 2015 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Heeft even geduurd voor ik antwoord kon geven. Na de tweede primer laag heb ik weer geschuurd, en ook weer de panel lines opgehaald. Het zag er best goed uit, maar de echte test is altijd glansverf, of liever nog aluminium verf, daar zie je elke onregelmatigheid op. Toen bleken de putjes in de ondervleugel toch nog (te) goed zichtbaar, zeker bij het wegschuren van de aluminium laag. Maar voor mijn gevoel niet zo erg dat er nog een laag Mr. Surfacer op moest. Dus weer primer (lokaal) aangebracht. Dat ligt nu te drogen. Daarna het grijs grotendeels wegschuren, zodat alleen putjes gevuld zijn. En de panel lines ophalen.
Dus bevalt het? Ja, maar bij een volgend, even ernstig bellen geval ga ik toch Mr. Surfacer 500 gebruiken. Zelfs als je dan alle panel lines opnieuw moet inkrassen is dat minder werk, denk ik.
Ik heb geen foto's gemaakt. Ga ik wel doen van het uiteindelijk resultaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 feb, 2015 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, maar eens even op letten als ik weer ga shoppen.

Dank voor dit kleine onderzoek.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 feb, 2015 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voordat ik de vleugels ga afwerken, eerst nog een lijst van alle spandraden maken. Bronnen zijn foto's; op de tekeningen staan ze wel maar niet precies en gedetailleerd genoeg. Ondanks het feit dat het een relatief simpele verspanning is, toch nog een hele lijst.

Afbeelding

Alle F.46's hadden dezelfde verspanning, met uitzondering van de spandraden van motorkap naar bovenvleugel (de "drag wires"). Die waren alleen maar aanwezig bij de F.46's met een bolle fin. En de synchronisatie kabels tussen rolroeren in boven- en ondervleugel waren natuurlijk alleen op de aerobatische versie aanwezig. Nadat ik deze tabel had gemaakt, zag ik dat de rolroer bediening vanuit de ondervleugel gedaan wordt, en dat de (dubbele) spandraden van de cabane (alleen duidelijk te zien bij de aerobatische versie) ook alleen maar voor de verspanning dienen. vandaar dat er nu 24 regels in de tabel staan. Foto's kijken blijft toch moeilijk. Ik kon op geen van de foto's stuurkabels en control horns van richtings- en hoogteroer zien; ik neem dus aan dat de bediening daarvan geheel binnen romp en staartvlakken lag.
Ook heb ik de N-stijlen gepast. Die zijn voorzien van pennetjes van 0,7 mm (heel mooi gietwerk dus), maar die zijn wel te lang voor de dunne vleugel. De gaten waar de stijlen in moeten passen heb ik voorzichtig dieper geboord met een 0,7 mm boortje. Op een plaats niet voorzichtig genoeg, dus daar moet later geplamuurd worden.
Na het boren van 46 gaatjes van 0,3 mm (alleen de 14 in romp en staart zijn nog niet geboord), het voor de laatste keer inkrassen van de ribben en het lossnijden van de rolroeren de bovenkant van ondervleugel en de onderkant van de bovenvluegel in de Valejo aluminium gezet.

Afbeelding

De putjes zijn vrijwel weg, alleen in de ondervleugel zijn ze bij scherend licht nog een beetje te zien (is overigens niet op de foto vast te leggen). Ik zie op de foto nog wel een vette vingerafdruk. Krijg je er van als je te snel foto's wilt maken. :roll: Maar dat is simpel bij te werken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vleugel nogmaals in de alu gezet (met kwast).

Afbeelding

Op de bovenkant van de ondervleugel zijn nog maar een paar putjes zichtbaar. Daar doe ik misschien nog wat aan als romp en ondervleugel samengebouwd zijn. Ook de andere kant van de vleugels geschilderd.

Afbeelding

Het oppervlak daarvan is prima. Ik had intussen ook de staartvlakken die ook waterpokken hadden gehad, behandeld met Mr. Surfacer, 500 dit keer. Dat heeft de meeste putjes waren weg, bleek na het spuiten met primer. Overigens moet dat opnieuw, want ze hebben onder dezelfde kwaal geleden als de vleugel van de Tiger Moth.
Ik had ook de ene helft van het stabilo opgedikt met putty (was dunner dan de andere helft, en op schaal ook veel te dun). Ik zag pas na het schilderen dat er een lichte torsie in zit. Moeten dus nog in het bad (en hopen dat de putty er niet af valt).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 feb, 2015 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het stabilo is in een heet bad geweest en is daarna opgedikt met Revell Plasto. Dat is makkelijker op te bouwen dan Tamyia putty en brokkelt ook niet zo makkelijk af.

Afbeelding

Daarna geschuurd, lijntjes opgehaald, in de primer gezet en weer geschuurd.

Afbeelding

Operatie geslaagd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Stabilo en kielvlak voorzien van gaatjes voor de verspanning en roeren losgesneden.

Afbeelding

Het opdikken is goed gelukt. Rechts onder de twee instrumentenpaneeltjes. De klokjes zitten op de goede plaats, maar soms is het een holletje, soms een bolletje. Gebeurt wel meer met resin modellen. Ik ga ze denk ik opnieuw maken van twee laagjes plastic sheet. Heb een goede foto.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2015 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Ik ga ze denk ik opnieuw maken van twee laagjes plastic sheet. Heb een goede foto.


Dat is jouw wel toevertrouwd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2015 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Van de week de decals binnengekregen van Fireball Modelsworks binnen gekregen.

Afbeelding

Zoals gebruikelijk weer goede kwaliteit en niet duur: $10 voor dit setje. Als je tenminste mijn eigen tekenwerk niet meetelt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2015 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De instrumentenpaneeltjes dus. Vorm overgenomen van de twee resin exemplaren (ze zijn niet gelijk) op 0,25 mm plastic, daarna uitgesneden en gaatjes (0,9 en 0,6 mm) geboord op de plaats van de klokken. Stukjes rond profiel van 0,7 mm op de plaats waar de twee schakelaars zitten. Stukje 0,25 mm plastic zwart geschilderd, dat komt achter de paneeltjes met gaten.

Afbeelding

Uit de foto maak ik op dat de paneeltjes waarschijnlijk hout kleurig zijn, dus maar houtig geschilderd. Het rondje profiel aangetipt met zwart. Tussen de middelste klokken komt nog een stukje smalle, zwart geschilderde strip.
De stoeltjes zijn erg klein (moet ook wel om in de romp te passen). Ik ga dus maar wat smallere stoelriemen maken, anders lijkt het nergens op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement