Voordat ik de vleugels ga afwerken, eerst nog een lijst van alle spandraden maken. Bronnen zijn foto's; op de tekeningen staan ze wel maar niet precies en gedetailleerd genoeg. Ondanks het feit dat het een relatief simpele verspanning is, toch nog een hele lijst.
Alle F.46's hadden dezelfde verspanning, met uitzondering van de spandraden van motorkap naar bovenvleugel (de "drag wires"). Die waren alleen maar aanwezig bij de F.46's met een bolle fin. En de synchronisatie kabels tussen rolroeren in boven- en ondervleugel waren natuurlijk alleen op de aerobatische versie aanwezig. Nadat ik deze tabel had gemaakt, zag ik dat de rolroer bediening vanuit de ondervleugel gedaan wordt, en dat de (dubbele) spandraden van de cabane (alleen duidelijk te zien bij de aerobatische versie) ook alleen maar voor de verspanning dienen. vandaar dat er nu 24 regels in de tabel staan. Foto's kijken blijft toch moeilijk. Ik kon op geen van de foto's stuurkabels en control horns van richtings- en hoogteroer zien; ik neem dus aan dat de bediening daarvan geheel binnen romp en staartvlakken lag.
Ook heb ik de N-stijlen gepast. Die zijn voorzien van pennetjes van 0,7 mm (heel mooi gietwerk dus), maar die zijn wel te lang voor de dunne vleugel. De gaten waar de stijlen in moeten passen heb ik voorzichtig dieper geboord met een 0,7 mm boortje. Op een plaats niet voorzichtig genoeg, dus daar moet later geplamuurd worden.
Na het boren van 46 gaatjes van 0,3 mm (alleen de 14 in romp en staart zijn nog niet geboord), het voor de laatste keer inkrassen van de ribben en het lossnijden van de rolroeren de bovenkant van ondervleugel en de onderkant van de bovenvluegel in de Valejo aluminium gezet.
De putjes zijn vrijwel weg, alleen in de ondervleugel zijn ze bij scherend licht nog een beetje te zien (is overigens niet op de foto vast te leggen). Ik zie op de foto nog wel een vette vingerafdruk. Krijg je er van als je te snel foto's wilt maken.
Maar dat is simpel bij te werken.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.