Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2015 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dit is nog een mooi project waarmee ik bezig ben.

Het bouwen van een 1:72 "KLM' Lockheed 14 Super Electra uit de volgende twee kits.

photo 332216 photo 332218

En dit is mijn vordering tot nu:

De motoren
photo 332229 photo 332228

De stabilo met kielvlakken
photo 332219 photo 332217

De vleugels
photo 332222 photo 332220


Het interieur
photo 332223 photo 332224

De romp
photo 332225 photo 332227 photo 332226


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 7:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Wat heb ik gedaan.

Als eerste heb ik met een fijne zwart stift zaaglijnen gezet op de rompdelen van beide kits, uitgemeten dat je uiteindelijk de juiste romplengte van de Lockheed L-14 [Super] Electra krijgt. Vanuit informatie van verschillende bronnen, en een oude documentaire van Lockheed, kwam ik erachter dat de Lockheed Hudson, iets korter was dan de L-14. Maar de raamafstand van de Hudson was gelijk aan de L-14. De deur van de Lockheed Hudson was ook kleiner dan die van de L-14. De neus van de Hudson, kent ook verschillende varianten. De bekende glazen versie maar ook een dicht is gemaakt, maar zonder bagageruim, die in de L-14 wel was.

Bij Lockheed werkte men toen zo dat, wanneer een maatschappij een bestelling plaatste voor een vliegtuig, de vliegtuig naar wensen van deze maatschappij werd getekend en gebouwd. Hierdoor kun je eigenlijk zeggen dat, iedere Lockeed L-14 uniek is. Waarschijnlijk ook een rede waarom de prijs van deze kist hoger lag dan de Douglas DC-2 en -3. Die gingen meer uit van een (je kunt het oneens zijn) bouwformule alla Ford, meer gericht op volume van orders dan op klasse (hiermee zeg ik niet dat de een mooier is dan de ander). In mijn ogen is, zeker in die tijd, Lockheed meer de Rolls-Roys, en Douglas de Cadillac van die tijd. Beide bieden ze in hun klasse in luxe en comfort, maar op andere manier.

De Special Hobby kit is een Lockheed C60 (L-18), wat een verlengde versie van de L-14 was. Van deze kit heb ik neus en staartdeel van de romp-helften gebruikt. Van de Revell Lockheed Hudson heb ik de tussenstuk gebruikt, de ramen van het passagiersgedeelte. Hiervan is het uiteindelijke resultaat hierboven te zien.

Tussendoor heb ik, omdat ik moest wachten, heb ik de stabilo en kielvlakken aan elkaar gelijmd. Hierna ben ik me gaan bemoeien met de vleugels. Voordat ik de twee helften aan elkaar lijmde heb ik eerst de binnenkant van de vleugel bekleed met aluminiumfolie, dat ik heb opgepoetst zodat het ging spiegelen. Aan de onderzijde heb ik waar de lampen zitten open geboord en vervolgens op maat gemaakt voor de lensjes. Toen die erin zaten en de groen geschilderde wiel-bays, heb ik de onder en bovenhelft aan elkaar gelijmd.

Nadat ik klaar was met de twee romp-helften, de vleugels en de stabilo met kielvlakken, ben ik begonnen met het interieur en de radiaal-motoren. Aangezien ik twee kits had die eigenlijk bijna hetzelfde zijn kon ik van beide kits de vier motoren die ik had gebruiken. Het waren van die radiaal-motoren die voor de helft uit een rond stukje plastic staken. Ik heb het zover weg geschuurd dat ik alleen de motorhelften overhield, die ik vervolgens rug aan rug aan elkaar plakte. Na 24 uur drogen heb ik ze gedetailleerd door onder andere de spindel-asgat te boren, en randen die waren ontstaan door het aan elkaar lijmen van de helften, heb ik weg gevijld.

Een ander probleem dat ik nu had was dat ik nu een radiaal-motor had met twee voorkanten, hiervan heb ik een kant, de minst mooie zover weg gevijld en vervolgens het gat aan de achterkant van de motor verruimt.

Hierna waren de motoren klaar om gekleurd te worden, door speurwerk kwam ik erachter dat de standaardkleur van deze type Wright motor een blauwgrijze kleur was. Dus nadat ik de motor met metallic verf geschilderd had, heb ik met een blauwgrijze kleur de onderdelen gekleurd die deze kleur hadden. Het resultaat heb je hierboven gezien.
Ik moet alleen nog met chroom zilver de push-rods schilderen en wil er nog, d.m.v. een decal, een Wright bagde op doen. Daarna is hij naar mijn menig klaar.

Gister ben ik weer een stukje verder gegaan. Ik heb me vooral geconsenteerd op het interieur, ik heb de fauteuils geplaatst, de stoel van de steward. Nadat dit geplaatst en gedroogd was, ben ik begonnen met schilderen. Ik kwam er bij het inpassen van de fauteuils erachter dat ik de balk die je hierboven op de interieurfoto ziet, te ver naar achter zat. Ik heb deze dus moeten herplaatsen, zodat ik de ruimte kreeg voor de fauteuils.

Dit is het uiteindelijke resultaat.

photo 332685 photo 332684 photo 332686

Bij het schieten van de foto's viel me op dat er nog een paar plekjes waren die nog kaal zijn.
Deze werk ik bij nadat ik het interieur passend in de romp heb gekregen, ik denk dat ik daarna toch touche-ups moet verrichten.

Over all mag ik naar mijn mening wel tevreden zijn. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Hoi,

lijkt het nou zo of de achterste stoelen niet op één lijn staan met de bodemplaat.
met name de rechter stoel, als dit zo is dan sluiten de romp helften niet goed aan.

Fred

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Citaat:
'lijkt het nou zo of de achterste stoelen niet op één lijn staan met de bodemplaat.' kannonier (Fred)

Zo op de foto's lijkt het inderdaad dat het niet in een lijn staat met elkaar, toch heb ik het vanuit het middelpunt van de bodemplaat uitgelijnd.

Bij mijn vorige toevoeging van mijn verslag, staat ook onder mijn foto's dat ik dit waarschijnlijk moet bijwerken om het weer passend in de romp te krijgen.

Voor de duidelijkheid een foto van bovenaf.
photo 332745

Ik heb geprobeerd de opstap bij de balk als loodlijn te gebruiken, zodat je een redelijk nette doorgang hebt.
De eerste acht staan mooi recht achter elkaar, de laatste vier staan iets meer naar binnen.
:? Ik vraag me trouwens af of er niet een fauteuil te weinig in de kit van Special Hobby zit. Maar ach, het zij zo. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2015 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi scalemo....

Leuke conversie hoor maar twee puntjes van kritiek..
1: de zwarte stoel links voorin is waarschijnlijk voor de radioperateur , dan hoort deze rechts te zitten waar ze bij de KLM zaten:wink:

2: de staart van de Lodestar is niet correct voor een Electra, bij de Lodestar was deze verhoogd (op de romp geplaatst) en bij de Hudson/Lodestar is dat nooit het geval geweest die waren identiek.
De romp is tot aan de cockpit identiek en waren alleen door de metalen neus en glazen neus variant verschillend.
Het lengteverschil vind ik dubieus aangezien ik overal de lengte van 13.51 in meters tegenkom voor de Electra als zowel de Hudson maar het kan altijd dat ze dat overal verkeerd overnemen.
Dus als er al een verschil zou zijn moet dat aan de neus liggen..

Ik kan je nog wel een leuk artikeltje over de Electra mailen waar ook een KLM vlucht met een Electra word beschreven inclusief foto's.

Grt, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 2:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb een keuze gemaakt, bij de Lockheed van die jaren is het lastig te zeggen wat juist is en wat niet aangezien ze in die tijd voor iedere productieserie nieuwe tekeningen maakte.
En een retourtje naar de Lockheed-fabriek zie ik nu ook weer niet zitten (je heb dan niet eens de zekerheid dat ze nog de bouwtekeningen hebben van de serie van L 14 Electra's voor de KLM)

:) Hopelijk blijf je wel mijn verslag volgen, ik waardeer zeker deze input.

Wie weet dat ik een jaar nadat ik het project af heb weer andere informatie krijg die mijn kijk veranderd. Dan begin ik gewoon weer van voren af aan met nieuwe kitjes. Dat is de fun van het modelbouwen.

Je hebt, zeker bij vliegtuigen uit dat tijdperk, nooit 100% zekerheid. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 8:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Ik wil niet te bijdehand overkomen maar de staart is 100 procent fout en daar is genoeg fotomateriaal voorhanden.
Onder andere in het artikel wat ik je aanbood en daarnaast heb ik een nogal uitgebreide boek voorraad die dit verhaal ondersteunt .
Ik ben zelf al eens met dezelfde conversie bezig geweest maar dan op basis van de airfix kit.
De hogere staart was alleen nodig op de Lodestar vanwege de veranderde luchtstroom door het verlengen van de romp die ging dan hevig vibreren, daar zijn ze achter gekomen toen de eerste lodestar nog een L14 staartje had..
http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... H-APE.html
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Lock ... ited-2.jpg

Had je nu een DC2 gebouwd dan zou ik je gelijk geven variatie genoeg bij die kist :wink: misschien een leuk idee.
Maar ik wens je uiteraard evenzogoed veel plezier met de bouw en alle andere kistjes die je aan het bouwen bent.
Je bouwt in ieder geval meer dan ik, zelf heb ik er op het moment helaas geen tijd voor....

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2015 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Nogmaals, bedankt voor de input. :)

:?: Ik hoop dat je mijn verslag blijft volgen.
De stabilo ligt ongeveer 1 mm te hoog, maar dat is op te lossen volgens mij.

Ben er nog niet uit, ik ga hierna, of de Lockheed L-188 Electra uit de P-3 Orion, of de Lockheed L-1049G, maken. Beide met de KLM livery.

Wat ik ook nog op de plank heb liggen is een Broplan 1:72 Savioa Marcetti S.M.75, waarvan ik de decals al gemaakt klaar heb om uit te printen. Een 1:72 Heller / Italeri Junkers Ju 52 met MALÉRT decals.
Een Valom 1:72 KLM Fokker F.VIIb, en drie kit van de 1:72 Fokker F27 van Airfix. Hiervan gebruik ik twee om een KLM F50 te maken, de ander hou ik NLM F27.

Ik zeg voldoende om me bezig te houden in de komende wintermaanden. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2015 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de glazen in de rompdelen te plaatsen.

Vijlen, passen, vijlen, passen. En wanneer het raampje pas, polijsten van het raampje. Hierna het raampje plaatsen, zo goed mogelijk uitlijnen en fixeren met clearfix, en daarna vooral geduldig wachten totdat dit is uitgehard. Daarna de tweede, derde, totdat alle raampjes in de twee rompdelen zit. Het lijkt wel een monnikenklus, ik ben nu nog steeds bezig met de puntjes op de i te zetten. Maar uiteindelijk zal het resultaat me, na al die uren zwoegen en zweten, weer een tevreden gevoel geven. :brouw:

Wanneer ik tevreden ben met het resultaat kan ik het interieur in de rompdelen plakken.

Helaas is het nu te donker in mijn kamer om foto's te maken door het weer. Maar ik beloof jullie, ik zal foto's van mijn vorderingen maken nog voordat de meid vleugels krijgt.

Trouwens, dit is het eerste model waarbij ik de glaasjes vlak maak en polijst. :o Ik moet zeggen, ik ben verbaast over hoe kraakhelder je zo'n stukje plastic kunt krijgen. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2015 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
dit is het eerste model waarbij ik de glaasjes vlak maak en polijst.

Oh, gaaf. Hoe doe je dat? Nog niet eerder van gehoord. Ik dacht dat transparant plastic alleen maar dof wordt als je er aan komt.
En hoe breng jij clearfix aan? Ik wil binnenkort de custom made cockpit ramen van de Caravelle daar mee vastzetten, maar tot nu toe vind ik het een lastig draderig spulletje dat niet subtiel werkt. Hoe pak jij dat aan?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement