Wat heb ik gedaan.Als eerste heb ik met een fijne zwart stift zaaglijnen gezet op de rompdelen van beide kits, uitgemeten dat je uiteindelijk de juiste romplengte van de Lockheed L-14 [Super] Electra krijgt. Vanuit informatie van verschillende bronnen, en een oude documentaire van Lockheed, kwam ik erachter dat de Lockheed Hudson, iets korter was dan de L-14. Maar de raamafstand van de Hudson was gelijk aan de L-14. De deur van de Lockheed Hudson was ook kleiner dan die van de L-14. De neus van de Hudson, kent ook verschillende varianten. De bekende glazen versie maar ook een dicht is gemaakt, maar zonder bagageruim, die in de L-14 wel was.
Bij Lockheed werkte men toen zo dat, wanneer een maatschappij een bestelling plaatste voor een vliegtuig, de vliegtuig naar wensen van deze maatschappij werd getekend en gebouwd. Hierdoor kun je eigenlijk zeggen dat, iedere Lockeed L-14 uniek is. Waarschijnlijk ook een rede waarom de prijs van deze kist hoger lag dan de Douglas DC-2 en -3. Die gingen meer uit van een (
je kunt het oneens zijn) bouwformule alla Ford, meer gericht op volume van orders dan op klasse (
hiermee zeg ik niet dat de een mooier is dan de ander). In mijn ogen is, zeker in die tijd, Lockheed meer de Rolls-Roys, en Douglas de Cadillac van die tijd. Beide bieden ze in hun klasse in luxe en comfort, maar op andere manier.
De Special Hobby kit is een Lockheed C60 (L-18), wat een verlengde versie van de L-14 was. Van deze kit heb ik neus en staartdeel van de romp-helften gebruikt. Van de Revell Lockheed Hudson heb ik de tussenstuk gebruikt, de ramen van het passagiersgedeelte. Hiervan is het uiteindelijke resultaat hierboven te zien.
Tussendoor heb ik, omdat ik moest wachten, heb ik de stabilo en kielvlakken aan elkaar gelijmd. Hierna ben ik me gaan bemoeien met de vleugels. Voordat ik de twee helften aan elkaar lijmde heb ik eerst de binnenkant van de vleugel bekleed met aluminiumfolie, dat ik heb opgepoetst zodat het ging spiegelen. Aan de onderzijde heb ik waar de lampen zitten open geboord en vervolgens op maat gemaakt voor de lensjes. Toen die erin zaten en de groen geschilderde wiel-bays, heb ik de onder en bovenhelft aan elkaar gelijmd.
Nadat ik klaar was met de twee romp-helften, de vleugels en de stabilo met kielvlakken, ben ik begonnen met het interieur en de radiaal-motoren. Aangezien ik twee kits had die eigenlijk bijna hetzelfde zijn kon ik van beide kits de vier motoren die ik had gebruiken. Het waren van die radiaal-motoren die voor de helft uit een rond stukje plastic staken. Ik heb het zover weg geschuurd dat ik alleen de motorhelften overhield, die ik vervolgens rug aan rug aan elkaar plakte. Na 24 uur drogen heb ik ze gedetailleerd door onder andere de spindel-asgat te boren, en randen die waren ontstaan door het aan elkaar lijmen van de helften, heb ik weg gevijld.
Een ander probleem dat ik nu had was dat ik nu een radiaal-motor had met twee voorkanten, hiervan heb ik een kant, de minst mooie zover weg gevijld en vervolgens het gat aan de achterkant van de motor verruimt.
Hierna waren de motoren klaar om gekleurd te worden, door speurwerk kwam ik erachter dat de standaardkleur van deze type Wright motor een blauwgrijze kleur was. Dus nadat ik de motor met metallic verf geschilderd had, heb ik met een blauwgrijze kleur de onderdelen gekleurd die deze kleur hadden. Het resultaat heb je hierboven gezien.
Ik moet alleen nog met chroom zilver de push-rods schilderen en wil er nog, d.m.v. een decal, een Wright bagde op doen. Daarna is hij naar mijn menig klaar.
Gister ben ik weer een stukje verder gegaan. Ik heb me vooral geconsenteerd op het interieur, ik heb de fauteuils geplaatst, de stoel van de steward. Nadat dit geplaatst en gedroogd was, ben ik begonnen met schilderen. Ik kwam er bij het inpassen van de fauteuils erachter dat ik de balk die je hierboven op de interieurfoto ziet, te ver naar achter zat. Ik heb deze dus moeten herplaatsen, zodat ik de ruimte kreeg voor de fauteuils.
Dit is het uiteindelijke resultaat. Bij het schieten van de foto's viel me op dat er nog een paar plekjes waren die nog kaal zijn.
Deze werk ik bij nadat ik het interieur passend in de romp heb gekregen, ik denk dat ik daarna toch touche-ups moet verrichten.
Over all mag ik naar mijn mening wel tevreden zijn.