Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 13:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Rob,

Het is echt een prachtig toestel geworden, petje af. Goed initiatief trouwens, om nieuwe wielen te maken. Op zo'n project maken die paar uurtjes ook niet meer uit.
Misschien heb ik het altijd verkeerd gezien maar heb je het rood-wit-blauw op de propellertips niet verwisseld?
Ik hoop de F.XX gauw een keer in het echt te kunnen bewonderen.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... heb je het rood-wit-blauw op de propellertips niet verwisseld?

Ik vond het ook een beetje "tegennatuurlijk" dat rood aan de binnenkant, maar op de foto's is toch duidelijk het binnenste bandje iets donkerder dan het buitenste, en dat betekent rood.

photo 323272

En toen ik zag dat Bob Dros van Bel-Air Models ook rood aan de binnenkant had, dacht ik dat ik dan tenminste niet de enige zou zijn die het verkeerd gezien zou hebben :wink: . Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik hiervoor niet mijn expert geraadpleegd heb (Rob de Bie).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Die wielen zijn een hele verbetering en deze verdient dit wel.. jammer van de gekochte exemplaren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Die gekochte waren maar $ 2,75. De porto, daar en tegen ..... :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Cheers VJ!

Ik heb al vaker op je website gekeken Rob, erg indrukwekkend. Ik hoop nog steeds op de vfw 614 :-) Maar daar moet je maar net zin in hebben inderdaad.

Dit verslag is erg leuk om te volgen, succes met de laatste loodjes.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2015 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Terwijl de vers geverfde wielen aan het drogen waren, heb ik het glas voor de schijnwerper in de vleugel gemaakt van een restje vacform windscherm van een ander model; geen idee meer van welk het was. Anyhow, na wat buigen en knippen paste het aardig.

photo 323759

Dan de nieuwe wielen. De ene vleugeltip stond 3 mm hoger dan de andere, dus als ik van het ene wiel een millimeter meer af zou vlakken dan van het andere zou hij horizontaal moeten staan. Aldus gedaan, en netjes opgeschreven welke kant dan het kleinere wiel moet krijgen. Het eerste wiel verwisseld. Maar het tweede kon ik met geen mogelijkheid in het juk krijgen; kennelijk was dat smaller dan het eerste, waarop ik steeds gepast had. Dus een keus: Wiel opnieuw bouwen en een dunner plaatje voor de trommelrem gebruiken of het juk breder maken. Dat te doen door schuren en vijlen was vrijwel uitgesloten: Nauwelijks ruimte en de platte kant aan de schokdempers zou duidelijk opvallen. Het alternatief: De boel losbreken, wiel er in en de losgebroken stijlen weer vastlijmen.
Optie twee gekozen, en eerst even mistroostig naar de ravage zitten kijken. Bovendien was in de knal van het loskomen ook nog de draadantenne beschadigd en het staartlicht er af gevallen. Maar met het wiel er tussen pasten de gebroken stijltjes nog goed genoeg op elkaar om met druppeltjes dikke secondelijm aan elkaar geplakt te kunnen worden. Ook de antennedraad en het staartlicht werden met dat wonderspul snel tot de orde geroepen.
Het resultaat:

photo 323757

En van opzij:

photo 323756

Operatie geslaagd. Hier en daar nog wat verf bijwerken. Ik heb ook de trap even tegen het model aangezet.

photo 323758

Dit wordt waarschijnlijk het kwetsbaarste deel van het model. Ik ga dat denk ik vastlijmen met Kristal Klear, dat blijft wat flexibel, zodat de trap minder stel zal afbreken. Het eind komt in zicht; nog twaalf dagen voor z'n eerste verjaardag (als ik de zwangerschap van het informatie verzamelen even verwaarloos).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2015 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Om de antenne onder de romp wat steviger te bevestigen heb ik er een gaatje van 0,3 mm in geboord (ja, dat kan in een 0,7 mm stukje staf door je vingers als boormal te gebruiken) en daarin een stukje metaaldraad van 0,2 mm gelijmd. Onder de romp achter het landingslicht ook een gaatje van 0,3 mm gemaakt.

photo 323848

Op de foto's ook te zien dat hier en daar wat retoucheerwerk nodig is, bijvoorbeeld bij de aansluiting van de vleugel op de romp. Daarna de antenne vastgezet.

photo 323845

Nu waren de Venturi buizen aan de beurt (worden in het echt gebruikt om onderdruk te creëren die nodig is om tolletjes in vliegtuiginstrumenten aan te drijven; bochtaanwijzer, kunstmatige horizon, koerstol, heb er mijn oude Bach maar eens op nageslagen). Plaats gegokt op basis van foto's.

photo 323847

Tenslotte de vrachtdeur (met dank aan het onvolprezen (imitatie) Lego).

photo 323846

Wat impressies:

photo 323843

photo 323842

photo 323844

Nog te doen (uit het hoofd): Traptreden afschilderen, trap vastlijmen, remleidingen maken en vastlijmen, alle modelfoto's bekijken om rotte plekjes te identificeren en die vervolgens wegwerken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Een understatement als ik zeg: Wat een beauty !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2015 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Het is een prachtig model geworden. :brouw: :brouw: Ik heb alles in stilte en vooral grote interesse, gevolgd, want je hebt alle grote en kleine problemen keurig opgelost. Een enorme klus, maar daar leer je ook het meeste van... :D

Je hebt dan ook niet de makkelijkste weg gekozen, door alles in schaalbouw te doen. Veel lof daarvoor, ik doe het je niet na. Je hebt in ieder geval mij en veel anderen, denk ik, veel plezier bezorgd. Bedankt voor je uitgebreide verslag.

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2015 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nu de echte laatste lootjes. De remleidingen wilde ik eerst maken van 0.2 mm zwart geschilderd metaaldraad, maar dat was veel te stug om tussen al die landingsgestel stijltjes te frummelen. Dus toch maar vissnoer genomen.

photo 324334

Ik kon het eind van de leiding niet vastlijmen op de remtrommel, want die draait in mijn model mee met het wiel (op foto's is overigens niet te zien waar hij in werkelijkheid eindigt). Heb hem dus maar vastgezet op het rondje om de as.
Dan de trap. Bovenkant en voorkant treden netjes tank grijs geschilderd (klinkt toch vriendelijker dan Revell's Panzergrau).

photo 324335

Bijschilderen was alleen maar nodig bij cockpitdak en ramen (wat spleetjes opgevuld met witte houtlijm en bijgewerkt met aluminium; nog een keertje de glimmende raamstijlen behandeld met zijdeglans vernis), het topje van de antenne onder de romp (alu) en het stukje grijs om de uitlaat van de neusmotor heen. Ik heb besloten de verwering te beperken tot wat vage rooksporen achter de uitlaten en wat zanderig spul op wielen, landingsgestel en de buurt er om heen (gedaan met Tamyia weatherings sets en van die oogschaduw dingetjes).

Nu ga ik eindfoto's maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement