Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vloer uitgesneden en er in gelijmd. De uitsparingen voor de spanten heb ik een voor een afgetekend en uitgesneden. Het stuk dat in het toilet moest komen was er niet in één stuk in te wurmen. Dus weg er mee en vervangen door een klein vloertje van 1 mm plastic

Afbeelding

De vloer volgt niet precies de glooiing van de onderkant van de romp, zoals aangegeven op de NVM tekening, maar dat werk ik wel weg door stoeltjes van verschillende hoogte. Overigens lijkt de vloer op interieur foto's vlak en staan de rugleuningen van de stoelen op dezelfde hoogte.

Afbeelding

Vandaag ook de Cyclone motoren van Aeroclub gekregen, met vier gratis Hamilton Standard props van bijna de goede grootte (39 mm i.p.v 42 mm). John mailen werkt dus nog steeds.

Afbeelding

De motoren hebben ongeveer hetzelfde detail als die van Small Stuff. Ik heb overigens zaterdag op de Modelbouwdag ook een tweede Cyclone van Vector gekocht. Keus genoeg dus, nu.
De ribben ga ik lijmen op "vleugelliggers" van 1,2 mm messing staf. Ik heb gaatjes geboord op de center line van de ribben ter hoogte van de liggers. In de eerste drie ribben bij de wortel komt een aluminium buisje van 2 x 1 mm, opgeboord naar 1,2 mm.

Afbeelding

De wortel rib moet schuin komen te staan ten opzichte van de andere om de vleugels in de juiste V-stelling te krijgen (voorligger bij de tip 13 mm hoger dan bij de wortel = 4 graden V-stelling). Ik ga twee extra ribben no. 1 maken. Die worden op de romp gelijmd met daarin weer een stukje 1 mm messing, dat in de buisjes in de vleugels schuift. Lijkt me stevig genoeg.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2014 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de ribben uitgezaagd, want 2 mm plastic is te dik om te snijden (als het geen rechte snedes zijn). Met de Praxxon machine.

Afbeelding

Afbeelding

Ging wel makkelijk maar is niet makkelijk. Het sturen valt tegen, zoals te zien is bij de kleine rib links onder, en zelfs bij de laagste snelheid en een fijn zaagje heeft het plastic de neiging om te smelten (en dus achter de zaagsnede het spul weer aan elkaar te smelten).
Ik had van te voren de gaatjes van 1,2 mm en 2 mm geboord. Die heb ik gebruikt om de ribben twee aan twee uit te lijnen en daarna "op maat" te schuren.
Hieronder de ribben uitgestald op de vleugeltekening.

Afbeelding

Ze zijn allemaal door het schuren iets korter dan op de tekening, maar dat is wel zo goed, want dan kan ik de vleugelhuid aan de achterrrand wat afschuren en zo een scherpe trailing edge maken. De wortelribben moeten nog onder een vier graden hoek gezet worden, en de messing staf nog op maat afgeknipt.
Ook de twee ribben die op de romp moeten komen tjdelijk even vastgezet met een drupje lijm.

Afbeelding

Begint al wat te lijken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op wo 17 sep, 2014 21:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2014 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Begint zeker wat te lijken. 1 november is te vroeg dag zeker :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2014 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ja begint zeker heel wat te lijken! Oeh en ah Rob! :lol:

Heb je geen bandschuurmachine die je in een Workmate vast kan zetten? Dan kun je de uitgezaagde onderdelen daarmee in vorm schuren (want je werk doet me denken aan mijn werk bij de meubelmaker vroeger: Onderdelen buiten de lijntjes uitzagen met de lintzaag, en dan met de bandschuurmachine mooi in vorm schuren).

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2014 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Neu, 1 november lijkt me wat snel; ik schat ergens tussen de 4 en 6 maanden. En het boeltje is al met de hand geschuurd. Resultaat voldoende goed om de huid er op te lijmen. Maar eerst het binnenwerk nog (en dan weer schuren :mrgreen: )
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2014 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De drie stukken van de vleugel.

Afbeelding

De binneste ribben van de buitenvluegels zijn iets (4 graden) omgezet, evenals de messing staafjes in de middenvleugel. Natuurlijk kloppen de gaatjes niet precies met de pennetjes, ik had de vier ribben toch samen moeten boren. Met wat grof geweld (pennetjes korter gemaakt en iets bijgebogen, gaatjes wat uitgeboord) waren de drie delen toch op elkaar te passen.

Afbeelding

Even op de romp gelegd.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2014 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
It liket al wat (het lijkt al wat). Wat een werk zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Uit ervaring weet ik dat gaatjesboren best lastig is om echt op de 0.1mm nauwkeurig te doen. Heb je een kleine boormachine daarvoor of doe je het met de hand?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Praxxon boormachientje in de boorstandaard. Heeft het voordeel dat je in ieder geval recht boort, wat bij 2 mm dik materiaal ook belangrijk is. Maar met die ronde vleugelprofielen blijft het toch mikken (en een heel klein beetje missen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 0:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Petje (chapeau) af wat je hier allemaal in elkaar zet. Om al die ribben en liggers gelijk te krijgen en alles op één lijn te krijgen, knap werk !

Hier kan ik ook nog wat van leren, ik zit altijd aan te hikken om schaalbouw toe te passen. Dus ik volg alles met grote interesse.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe het allemaal uitpakt, als de bekleding erop gaat.

Dus " keep up the good works", cheers... :brouw:

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 35  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vintage Jet en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement