Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugelvoorrand gemaakt van 2 x 2,5 mm strip en al ruw in vorm geschuurd.

Afbeelding

Voordat ik daar verder mee kan, moet ik eerst de vleugeltip er aan zetten. Dus kopietjes op 1 mm plastic geplakt en meteen het stukje rompframe, dat op de middenvleugel moet komen. Ook het stabilo plus hoogteroer op 2 mm dik plastic geplakt. Die moeten aan de wortel 3 mm dik worden, dus na het in vorm schuren bekleden met 0,25 of 0,4 mm plastic sheet, waarin de ribben volgens de "methode JohnH" ingekrast en verstevigd worden.

Afbeelding

Vleugel met tip, wat verder in vorm geschuurd.

Afbeelding

En het vleugelmiddenstuk met framepje, de grens tussen romp en vleugel overgenomen van de NVM tekening. De vleugel is ingedekt met 0,25 mm plastic.

Afbeelding

Dat is allemaal leuk en aardig, maar volgens de beschijvingen en ook een tekening in de NVM bouwbeschrijving zou daar juist het ronde cabineplafond moeten zitten, dus zonder frame, zoals op dit plaatje van de achterligger te zien is.

Afbeelding

Dus eigenlijk moet ik een rond plafond maken van omgerekend 23 mm diameter, de uitsparing wegsnijden uit de vleugelhuid en het plafond daarin lijmen.
Even laten bezinken maar :?
Wel is op de foto van de cabine van voor naar achter te zien dat de ruimte tussen de liggers ingedekt is; daar kon je dus nog je hoofd stoten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Dat gaat ook al als een speer. Mooi en indrukwekkend!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het cabineplafond bezinkt, dus maar wat verder gegaan met de vleugel. Op de ribben afgetekend waar het rolroer en de landingsklep aan de bovenkant beginnen (bovenste zwarte streepjes) en waar ze aan de de onderkant beginnen (onderste streepjes).

Afbeelding

Ook met een kruisje aangegeven waar de motorophagging moet komen, en dus de ruimte tussen de liggers en de ribben opgevuld moet worden om "hard points" te krijgen. Daarna die ruimte opgevuld met een stukje 1 mm plastic en begonnen met van 3 mm brede en 1 mm dikke strip een harde rand te maken voor rolroer en landingsklep.

Afbeelding

Daarna de onderkant op dezelfde manier.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil rolroeren en landingsklep "los" maken. Hoe ik dat precies ga doen, moet ik nog uitvogelen. Probleem daarbij is dat ik niet recht door de vleugel kan snijden of zagen, maar onder een flinke hoek, oplopend van ongeveer 45 graden bij de tip tot zeker 60 graden bij de wortel. Ik denk eigenlijk dat ik dat moet doen voor het bekleden van de vleugel zelf, en eerst de roeren en kleppen apart moet bekleden. Dan kan ik die met een dun zaagje losmaken.
De romp is bijna klaar om bekleed te worden, maar ik wil eerst nog de cockpitinrichting maken en de cabinezijwanden om zeker te stellen dat dat allemaal past.

Afbeelding

Voor de stoelen ga ik John's F.VIIa productieproces proberen toe te passen in 1:72. Moet ik er nog twaalf maken ook. :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
man, man, man, wat een engelengeduld moet je hiervoor hebben... Maar chapeau voor je mooie werk...

Worden de vleugels op dezelfde manier overdekt met de 0.25mm plastiek? Anders kan je voor het overdekken eerst de liggers inkorten met een paar mm extra, een vaste ligger net zoals de voorrand (leading edge) met reeds met de kamering voor de roeren erin voorzien (eventueel zelfs met de 0.25mm overmaat en dan zo de vleugel dichtwerken. Denk dat dit eenvoudiger en properder gaat zijn dan overal aparte stukjes, en kan je ook een relatief scherpe rand bovenaan verkrijgen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 aug, 2014 23:09 pm
Berichten: 38
Bestaat de vleugelbedekking van deze kist niet uit houten panelen? In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om het in te dekken met stukken dun plastic, of zelfs met 0,25 mm triplex. Ik ben ooit begonnen met een Fokker F7A (2,50 meter spanwijdte). Deze kist had dat ook. Ingedekt met 2 tot 3 mm triplex. Buigen in water. Is wel een hele klus, maar het resultaat is erg mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2014 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep, 2014 19:47 pm
Berichten: 3
Rob,

Nu ik zo de romp zie, lijkt het net of je de cargo en de cabine deur tegenover elkaar hebt zitten.
Dit was bij de orginele niet, daarbij zat (bij bovenaanzicht) de cabinedeur voor de cargodeur. En daartussen zat ook de afstand van het toilet.
Maar, het LIJKT zo op de foto, vandaar de opmerking.

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2014 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat lijkt zo, omdat in de deuropening nog een (breed) stripje zit om enige stijfheid te krijgen bij het bekleden. Dat wordt na het bekleden verwijderd en vervangen door de deur (die waarschijnlijk open gezet zal worden). De cargo deur zit achter het toilet compartiment met het schot met deuropening. Daar het ik de brede strip in het midden vervangen door strips onder en boven de cargo luik opening.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2014 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de vleugel. Strips voor rolroer en flap aan de onderzijde afgemaakt.

Afbeelding

Daarna de tekening voor de huid opgeplakt op 0,25 mm plastic.

Afbeelding

Uitsnijden van dat dunne plastic blijft lastig, het heeft de neiging weg te glijden. Het is makkelijker om het eerst een beetje ruim uit te knippen en daarna met mes en lineaal bij te werken.

Afbeelding

Daarna de achterand van de huid aan de binnekant wat afschuren, om een messcherpe rand te krijgen. Gelijmd aan de onderkant van de vleugel.

Afbeelding

En aan de bovenkant.

Afbeelding

Daarna het papier er af gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Langs de achterrand kijken om te zien of die netjes recht is.

Afbeelding

Niet overal dus, maar omdat de lijm nog niet hard is, kan dat makkelijk gecorrigeerd worden.
Dit is de toestand nu.

Afbeelding

Die twee stukjes spant op het vleugelmiddenstuk verdwijnen dus nog; dat moet een ronde (en holle) rompbovenkant worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2014 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit Rob. Is de hele constructie een beetje stevig? Hoe lang en breed is het model nu zo'n beetje? Ongeveer net zo groot als de F.26?

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2014 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
IN het begin heb je het over het vastplakken van de papieren vormpjes met tape en HEMA-lijm. Laat die lijm geen sporen achter op het plastic? En zo ja, hoe haal je dat weer weg?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 35  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement