Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2014 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat foto's en documenten gekregen van mijn mede F.XX bouwer, o.a. het verfvoorschrift. Ook een aardige foto van de cabine decoratie.

Afbeelding

Dat is niet direct bruikbaar om een decal van te maken; misschien moet ik er maar een gewone foto van een zilvermeeuw in zetten, het hele spul wordt toch maar 20 mm breed en zal nauwelijks van buiten te zien zijn, zelfs met de deur open.
Ik hou dezelfde bouwwijze aan als voor het houten model, dus eerst een halve schaal bouwen.

Afbeelding

De spanten maak ik uit 1 mm plastic sheet. Het zijaanzicht met de plaatsaanduiding van de spanten heb ik op een stuk plastic van 2 mm dik geplakt en afgedekt met doorzichtig plakband. Dat is de mal. Eé afdruk van de spanten en een spiegelafdruk met Hema lijm geplakt op 1 mm plastic.

Afbeelding

Bij het houten model worden op de spanten meteen de langsverstijgers gelijmd (die zorgen voor de facetten in de buitenhuid), en zorgen zo voor het verband tussen de spanten onderling. In mijn geval ga ik de spanten bedekken met 0,4 mm plastic, maar dat kan pas later. Dus voor het verband leg ik een kiel en twee stukken verstijver aan de dakkant, beiden van 0,75 x 1,0 mm. Dat is langs je duim makkelijk in de gewenste kromming te buigen. Vastgezet met tape op de mal.

Afbeelding

Van de spantjes (3, 4, 5, en 7) die niet doorlopen tussen kiel en dakverstijver laat ik aan de bovenkant een stukje staan, net zoals van spant 6 en 8, behalve dat ik dat stukje weghaal nadat het hele frame weg is (waarschijnlijk na het plaatsen van cockpit en cabine vloer).
De F.XX zou aluminium en lichtblauw geverfd moeten worden. Voor het lichtblauw wordt RAL 5010 gemeld. Ik vind dat tamelijk donker; gelukkig nog wat tijd om te beslissen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2014 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar eens een mailtje gestuurd naar het Aviodrome met een verzoek om documentatie. Resultaat was een set van 120 originele Fokker tekeningen en een achttal foto's. Kan nu dus het ding in 1:1 gaan bouwen :lol:
Ben begonnen met de (half)spantjes voor de romp uit te snijden.

Afbeelding

Best een hoop, en dan nog maar voor de halve romp. De eerste twee op hun plaats gelijmd.

Afbeelding

Daarbij bleek, dat de bovenste en onderste lijn van de omtrek van het zijaanzicht echt de buitenomtrek aangeven, dus inclusief de langsverstijvers van (op schaal) 0,8 mm hoog. Dat is duidelijk te zien bij de voorste twee spanten, en heb ik ook nog gecheckt met spant nummer 11. Ik heb dus de kiel en de bovenste langsligger een kleine millimeter naar binnen verschoven. Na het indekken met 0,4 mm plastic en met strips van 0,4 mm hoog gaat dat dan weer precies kloppen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 aug, 2014 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Net de volgende Wright Cyclone motor binnen gekregen, die van Small Stuff.

Afbeelding

Qua detail houdt ie het midden tussen die van Aires en van Vector.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep, 2014 19:47 pm
Berichten: 3
Mooi! dit gaan we dus volgen!! :wink:

Groet,

Marco (van de 1:12 RC F.XX) 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maar weer wat gedaan vandaag. Decoratie van de binnenkant van de deur pas gemaakt.

Afbeelding

Het lijstje om het raam is een bewerking van een art deco spiegellijst. Wordt dus een decal. En er staan nu vijf half frames op de grondplaat.

Afbeelding

Ik ben beniewd hoe gestroomlijnd het eindresultaat zal zijn, want ik moest bij de staart toch vrij veel afwijken van het zijaanzicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De afmetingen van de raamomlijsting in de vorige post moet nog aangepast worden aan de hoogte van de ramen, zag ik. Ik ben wat verder gegaan met de rompspanten, en heb er eens een profieltje (lat) langs gelegd. Die moet er vloeiend langs liggen, en dat was dus niet zo. Ik heb de breedte van een paar spantjes aangepast om dat wel te bereiken.

Afbeelding

Ik heb ook besloten een lijst langs de onderkant van het raampaneel te maken uit stukjes 1 mm dik plastic (dan kan, want de rompdoorsnede is recht daar). Twee stukjes zitten al op hun plaats gelijmd, en maken de halve romp best wat steviger.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hee Rob, zo´n ronde romp is een complexe constructie om te maken. Ik zit me af te vragen, wat voor lijm gebruik je eigenlijk en waarmee hou je de spanten recht (In een hoek van 90 graden) omhoog?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Blijft me toch elke keer weer verbazen wat hier langs komt. Het is maar één of twee foto's, maar er zal heel veel werk in zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2014 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... wat voor lijm gebruik je eigenlijk en waarmee hou je de spanten recht (In een hoek van 90 graden) omhoog?

De lijm is gewoon Revell Contacta, zo'n potje met een kwastje. Het omhoog houden van de spanten lukt omdat ik ze vastlijm aan de twee (of een) profieltjes onder en boven (en de eindvlakken netjes recht af te snijden, natuurlijk). Dat pakt al snel. Controle met een legosteentje rn rustig laten drogen. Je moet er niet op gaan zitten, maar het is stevig genoeg voor het moment.
En ja, er zit tijd in, maar op zich valt het mee. Vijf, tien minuten per spant. Alleen is het vrij druk op het moment; kan niet veel plakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 sep, 2014 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Fantastisch spul dat Lego héh! :)

Dus je bent nu een vliegtuig aan het maken op de manier wat ze ook wel eens in de scheepsmodelbouw doen. Het is een pokke klus om de twee helften ook echt symetrisch te laten zijn. Ik vind het erg interesant om te kijken hoe je dat gaat doen. En ook hoe je het vliegtuig gaat 'bekleden'.

Spannend :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 348 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement