Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2014 14:23 pm
Berichten: 10
Na jaren wil ik weer eens wat gaan bouwen. Van zolder heb ik een bouwpakket van een KLM Boeing 767-300 geplukt zoals die jaren geleden door Revell is uitgebracht.

Na wat rond gelezen te hebben hier op het forum en elders op internet lees ik dat allerlei details (motoren, raamindeling etc.) niet kloppen. Is dit bouwpakket eerder uitgebracht in een uitvoering van een andere maatschappij? Of heeft Revell onderdelen van verschillende uitvoeringen bij elkaar geveegd en zo eigenlijk een niet bestaand toestel gemaakt?

En ik maar denken dat bouwpakketten zo precies mogelijk worden gemaakt...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
welkom ;-)

Ik weet niet hoe je skills vroeger waren, maar zo te lezen is het je eerste kit is in jaren, dan kan het nuttig zijn om deze gewoon hersenloos in elkaar te kleven en gewoon te letten op afwerking (schuren, plamuren, schilderen, enz...) in plaats van het ombouwen... komt al genoeg bij kijken om deze goed te doen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2014 14:23 pm
Berichten: 10
Neuh, ombouwen was ik nog maar niet van plan, maar ik keek een beetje ervan op dat er zoveel 'afwijkingen' in het model zitten. Toch jammer als je met moeite iets maakt dat de uitgever van de doos wat zit te rommelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 15:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
het eerste "volledig correcte" model moet ik nog steeds zien langskomen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Revell's 767 is in mijn optiek een prima kit die voor 90% natuurgetrouw is. Inderdaad moet de eerste 100% natuurgetrouwe kit nog uitgebracht worden zoals Silenoz al opmerkte dus ik zou me niet teveel van de imperfecties aantrekken. Voor mij persoonlijk is het een uitdaging om die 90% zo dicht bij de 100% te brengen, maar dat is voor een ieder anders. In het geval van deze kit, krijg je een prima representatie van een 767 als je gewoon de handleiding volgt. Niemand zal het voor iets anders uitmaken.

Dat gezegd hebbende, hebben de volgende punten aandacht nodig (in volgorde van belangrijkheid naar mijn mening):
1. De raamindeling. Revell heeft dit model in eerste instantie uitgebracht als Lauda Air/LTU Süd versie. Deze kisten vlogen rond met 3 grote deuren aan iedere zijde en 1 kleine nooduitgang boven de vleugel. Zo heeft Revell deze kit dus ook gemaakt. KLM heeft er destijds voor gekozen om 3 grote deuren aan iedere zijde te hebben en 1 grote nooduitgang achter de vleugels. Volgens mij zijn de KLM decals van Revell ook als dusdanig uitgebracht. Ik zou je daarom willen adviseren 2 raampjes dicht te plamuren achter de vleugels (even uittellen welk). In de romp zitten de kleine nooduitgangen ingegraveerd dus die zou je ook kunnen vullen en dan zie je er niks meer van (overigens heeft Revell die nooduitgangen op de verkeerde plek gegraveerd). Dit lijkt mij de meest pragmatische aanpak.
2. De motoren zijn een soort combinatie van de Pratt & Whitney en General Electric versie waar de 767 naar wens mee uitgerust werd. Vlees noch vis dus. Als je je hieraan stort kan je voor ongeveer €10,00 een setje resin GE motoren van Braz aanschaffen. Deze zijn best goed, maar je moet er het bedrag voor neer willen leggen.
3. Op de decals zijn de "The Flying Dutchman" en "Royal Dutch Airlines" geprint in het lichtblauw van de romp wat eigenlijk het donkerblauw moet zijn van de cheat line. Ook is het een fictieve registratie (PH-BZJ) die de KLM nooit gevoerd heeft.
4. Tot slot, de vrachtdeuren in de belly zijn de kleinere die voornamelijk op toestellen voor binnenlandse vluchten zaten (US, JA, CA). KLM had de grotere omdat vracht een belangrijke tak is van ze. Ook dit kan je eventueel met wat plamuur corrigeren.

Verder zijn er vast nog wat kleine dingetjes als een paneellijn die niet klopt ofzo en sommigen vinden de neus niet goed lijken.

En andere optie om de hierboven genoemde punten correct te hebben is de 767 van Zvezda kopen en de decals van deze kit gebruiken. Die heeft wel de motoren en indeling van de ramen, maar in hoeverre de decals dan goed passen durf ik niet te zeggen.

Ik zou zeggen: bouw deze gewoon zoals ie is en kijk maar wat je eventueel wilt aanpassen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Gewoon bouwen zoals hierboven al is aangegeven. De kit bouwt prima weg. Als je lekker veel foto's plaatst en vragen stelt loodsen wij je er wel doorheen!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2014 14:23 pm
Berichten: 10
Foto's komen t.z.t. wel langs. Eerst ga ik een eenvoudig modelletje in elkaar prutsen, en kijken hoe me dat afgaat. Daarbij moet ik de airbrush ook weer afstoffen.

Die Lauda-air uitvoering, klopte die dan wel qua indeling en dergelijke? Zou het ook beleid zijn van fabrikanten om de motoren een beetje 'unisex' te maken zodat ze voor meerdere modellen te gebruiken zijn?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Kalabassie schreef:
Die Lauda-air uitvoering, klopte die dan wel qua indeling en dergelijke? Zou het ook beleid zijn van fabrikanten om de motoren een beetje 'unisex' te maken zodat ze voor meerdere modellen te gebruiken zijn?


Voor de Lauda Air versie klopte die wel geloof ik, afgezien van het feit dat de nooduitgang 1 raam te ver naar voren of naar achteren staat. M.b.t. de motoren weet ik het niet, ze hebben na de KLM versie nog een British Airways/Gulf Air versie uitgebracht waar dan ook nog Rolls Royce motoren bij zaten voor de BA variant. Eigenlijk is 767 van Revell de enige waar ik zo'n hybride variant ooit bij ben tegen gekomen.

Wat ga je nu maken dan?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2014 14:23 pm
Berichten: 10
Gewoon de KLM-versie denk ik, want van Lauda-air heb ik geen transfers etc. Wel gek overigens dat Revell transfers bij dit KLM-model levert die niet passen.

De 767-800 versie die later door Revell nog is uitgebracht, is dat ook eigenlijk dezelfde bouwdoos met weer dezelfde verschillen t.o.v. het origineel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 aug, 2014 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2014 14:23 pm
Berichten: 10
Hola, ik maak een fout: het gaat om een 737-800 en niet om een 767-800.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement