Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Dat stoelenverhaal, geheel met je eens, ik had een makkie bij 1/48 en het waren er maar een paar, bij die Fokker. Over de raampjes, misschien een idee om de dikte van de resin te camoufleren, door de rand zwart of donkergrijs te schilderen en hierna pas het glaswerk aanbrengen. Zomaar een idee.....

Succes verder,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cabine inrichting is tamelijk simpel: een vloer met daarop aangegeven de plaatsen van de stoelen en de stoelen zelf. Dus niet echt zoals op die ene F.26 tekening staat met een ruimte voor de radio operator achter de cockpit en een toilet en bagageruimte achterin. Ik heb dus uit 0,5 mm plastic met trial-and-error een voor en achterschot voor de cabine gemaakt en wat wandjes om de verschillende ruimten te maken. Deuren zijn rechthoekjes uit 0,25 mm plastic. Dat levert het volgende op:

Afbeelding

Moet nu in de primer gezet worden. Ik zie net dat de romp achterstevoren ligt, maar het idee is duidelijk, denk ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jun, 2014 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vloer is blauw grijs geschilderd en de binnenkant van de cabine en de cockpit lichtgrijs.

Afbeelding

Naderhand zag ik dat er montageplaatsen voor 18 stoelen waren, en maar 17 stoelen in de kit (en dat is correct). Ik heb intussen dus één van de 18 vierkantjes (die links achter tegenover het toilet) weggehaald. Een plaatje van het cabineschot voorin.


Afbeelding

Dat moet er moeilijk ingekanteld worden (de cabinedoorsnede vooraan is kleiner dan die iets verder naar achteren) en pas daarna kan de cabinevloer er onder geschoven worden. Maar het werkt.
Door de raampjes is vrijwel niets van het interieur te zien.

Afbeelding

Jammer aan de ene kant; aan de andere kant krijg je zo geen gezeur over te kleine stoeltjes. :wink:
Op de vleugel heb ik paneellijnen gegraveerd ter plaatse van de hoofdligger (volgens tekening) en de de-icing boots en de ligger waar flaps en rolroeren aan vast zitten. En ook voor bij de ribben waar vleugel voor- en achterrand vernaderen. In het algemeen heb ik alle paneellijnen opgehaald door er een paar keer het graveerkrabbertje door te halen. Voor het netjes graveren maar ik dankbaar gebruik van een in stukjes geknipte smalle rolmaat.

Afbeelding

Aan de onderkant (hoe kan het anders :roll: ) een verrassing. De wielen zitten op een andere plaats dan op de Fokker tekening staat aangegeven (5 a 6 mm te ver naar achteren), en ook de wielbakken kloppen niet.

Afbeelding

Ik moet er nog eens over denken of ik deze "majeure" correctie ga uitvoeren. Voordeel is dat de wielen dan in een dikker deel van de vleugel terecht komen.
Verder alle roeren losgemaakt. Rechte kantjes vanaf de achterrand ingezaagd en de rest losgesneden. Ze zijn er allemaal redelijk uitgekomen behalve één hoogteroer (wat inmiddels gerepareerd is). Ik heb bij de twee helften van het stabilo iets meer vlees naast de romp laten staan, min of meer volgens tekening.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2014 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De beklederij:

Afbeelding

Twintig stuks, word je wel moe van. Maar ja, het idee, dat je straks een keurig ingerichte cabine hebt (wat de toeschouwer maar moet geloven, want te zien is er niet veel), is ook wat waard :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jun, 2014 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een weekje weg geweest te zijn (en wat nadenken, zelfs dan) toch maar besloten wat te doen aan het hoofdlandingsgestel. In de eersteplaats de wielkasten verkleinen (met een stukje 1 mm plastic) en vergroten (met diamantfreesje en schuurschijfje) tot aan de hoofdligger.

Afbeelding

Nieuwe plaats landingsgestelpoten tegen de hoofdligger aan gemaakt met een schijfje 1 x 2 mm plastic buis. Dan de wielen zelf. Volgens tekening moeten die een diameter van 12 mm hebben. De wielen in de kit zijn 13,9 mm en bovendien van het voor-WW2 type (ongedetailleerde velgen en dunne bandjes). In mijn spare box nog een setje wielen van 11,9 mm gevonden, maar die zijn ook uit de dertiger jaren. Gelukkig heb ik nog de oude F.27 wielen over van de ESCi MPA; die zijn wel iets kleiner (11,0 mm) maar beter geproportioneerd en gedetailleerd.

Afbeelding

Gepast in de wielbak ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

Volgende stap is het bedenken van het uitvouwmechaniek en daarna het verder aanpassen van de wielbak. Met de motoren onder de vleugel lijkt het dat er nog ruimte is om die naar binnen te vergroten, maar dat komt dan in de knel de rib aan de vleugelwortel. Dat ga ik dus alleen maar doen als het landingsgestel te kort blijkt om de motoren vrij van de grond te houden (ook al zouden de wielbakken volgens de tekening verder naar binnen moeten doorlopen).

Afbeelding

Het instrumentenpaneel is zwart gedrybrushed en de gashandles, gemaakt van een smal stripje 0,25 mm plastic gedoopt in dikke secondenlijm, zijn vastgelijmd.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 4:10 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Aangezien je toch zo erg bezig bent met resin, is het misschien een idee om de voorruit opnieuw te gieten? Met het kit onderdeel kan je makkelijk een nieuwe mal maken, en de brouwersshop verkoopt glashelder resin.
Anders is transparant plastic sheet ook een optie.
Oh, en wat betreft het hoofdonderstel, er bestaat een systeem waarbij tijdens het intrekken het verende deel van de schokdemper (het glimmende deel met het wiel eraan) de cilinder ingetrokken wordt. Zo kan men een langere poot gebruiken i.c.m. een kleinere wielbak. Nu weet ik niet of Fokker dat systeem gebruikt zou hebben bij dit toestel, maar het zou, gezien de toch enigszins beperkte ruimte voor de wielbakken zomaar kunnen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Gaat mooi zo, zeg! Ik hoop dat je nog iets kan bedenken om te camoufleren dat het kunststof van de romp zo ontzettend dik is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wielkasten bij de vleugelligger afgewerkt.

Afbeelding

Bij de zwarte streepjes rechts moet de afsteunstijl komen. Dan de wielpoten.

Afbeelding

Net zoals het voorwiel gemaakt met verschillende dikten plastic buis en wat plastic strip. De wielen zijn de ESCi F.27 wielen. Afsteunstijlen gemaakt van 1,0 en 1,6 mm plastic staf.

Afbeelding

De achterkant van de wielkasten ga ik nog verkleinen met een stukje plastic vanaf de wielpoot tot de hoek waar het wiel ligt (dat er straks natuurlijk niet meer zal liggen). De wieldeuren moet ik opnieuw maken; die uit de kit passen niet meer en zijn ook niet meer pas te maken.
Verder twee test raampjes in de romp gemaakt.

Afbeelding

Links Humbrol Clearfix, recht Microscale Kristal Klear. Kijken welke de beste indruk geeft (doorzichtigheid en "camoufleren" van de dikke rompwand). Ik heb ook wat horizontale panel lines op de romp gegraveerd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Je hebt er ondertussen al weer heel wat werk ingestopt. Ziet er goed uit.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een werk weer Rob, leuk om ook dit weer te zien groeien, tot hoop ik (en velen) een beautie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement