Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boeing 747-200 Sabena
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 11:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Zo, na een tijdje inactiviteit ben ik hier terug.
De KC135 ligt op de schroothoop...maar dat heeft me niet belet om een nieuw project te starten.
Ik heb een bouwdoos gekocht van een Lufthansa B747-400, die ik oorspronkelijk in die kleuren wou bouwen.
Bijkomend probleem is dat mijn bouwdoos niet compleet was, de hoogteroeren ontbreken.
De winkel waar ik het bouwpakket gekocht had ging zorgen voor hoogteroeren.
Omdat ik vroeger nogal bezeten was van Sabena (en na veel googlen) heb ik het in mijn hoofd gekregen om een Sabena 747 te bouwen.
Helaas was ik al bezig met het project waardoor ik de winglets er terug heb gedemonteerd.
Ook wil ik zeggen dat ik alle onderdelen van de 400-serie gebruik dus het kan zijn dat er mensen gaan zijn die dingen gaan zien dat niet kloppen.
Ik ontvang zeer graag kritiek op mijn bouwproject!
Zo meteen ga ik een poging doen om nog eens foto's te posten!


Laatst bijgewerkt door Veleno op zo 06 jul, 2014 21:14 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 11:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Hier zijn de foto's!
Kan iemand mij zeggen of ik op de neus nog iets meer moet bijschuren?
Zover sta ik ondertussen :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi, interessant project!
Helaas is een 747-300 iets heel anders dan een 747-400 zonder winglets. De vleugels en motoren verschillen behoorlijk. Met een 747-200 als basis en een 747-400 romp ben je al wat verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Inderdaad, er zijn verschillen tussen de beide toestellen.
Als ik de onderdelen had liggen zou ik heb direct gebruiken, maar ik ga niet speciaal de onderdelen kopen van een 200-serie.
De winglets had ik al gemonteerd maar nadien terug afgehaald.
De 'pinnen' op de uiteinde van de vleugels is simpel gedaan; telkens een stukje van de winglet afgesneden en bijgewerkt met Tamiya plamuur.
Enige probleem waar ik nu op stuit, de vleugels passen echt niet mooi aan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Maar dan moet je even duidelijk aangeven hoe jij wilt dat we je project beoordelen. Als je zelf zegt dat de verschillen je niet uitmaken dan is dat prima en hebben we het daar niet meer over, en kijken we alleen naar het bouwtechnische.
Het is helaas ook zo dat deze 747-400 kit een van de grootste rampenkits is die ooit is uitgegeven in de civiele-vliegtuigen reeks. Niet alleen klopt het ding voor geen meter, het is ook meer kier dan plastic.

Voor 20 euro heb je een 747-200 waar je een prachtige Sabena-kist van kan maken, zonder dat je iets hoeft om te bouwen. Deze doos is vrij nieuw en dus nog goed te verkrijgen en is qua onderdelen identiek aan een 747-200. Daarbij is deze kit vele malen beter dan wat je nu in handen hebt. :wink:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2013 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik denk dat ik die bouwkit ook heb zien staan.
Meer kritiek op het bouwtechnische is zeker welkom, die andere kist zie ik ook wel zitten om een 'specialleke' van te maken.
Ik heb zo de 'trekjes' om er telkens iets van te maken wat niet veel voorkomt :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2013 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
TheFlyingDutchman schreef:
Maar dan moet je even duidelijk aangeven hoe jij wilt dat we je project beoordelen. Als je zelf zegt dat de verschillen je niet uitmaken dan is dat prima en hebben we het daar niet meer over, en kijken we alleen naar het bouwtechnische.
Het is helaas ook zo dat deze 747-400 kit een van de grootste rampenkits is die ooit is uitgegeven in de civiele-vliegtuigen reeks. Niet alleen klopt het ding voor geen meter, het is ook meer kier dan plastic.

Voor 20 euro heb je een 747-200 waar je een prachtige Sabena-kist van kan maken, zonder dat je iets hoeft om te bouwen. Deze doos is vrij nieuw en dus nog goed te verkrijgen en is qua onderdelen identiek aan een 747-200. Daarbij is deze kit vele malen beter dan wat je nu in handen hebt. :wink:
Afbeelding


@flyingdutchman, ik ben enorm aan het twijfelen om die E4B aan te kopen en die in Sabena kleuren te zetten en deze dan gewoon in de Lufthansa versie te zetten. :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2013 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 12:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Menaldum
Ik weet niet of je hier nog wat aan hebt: viewtopic.php?f=71&t=40049
In ieder geval succes met de verdere bouw.

_________________
"Oderint dum metuant"

"Laat ze mij maar haten, als ze mij maar vrezen"

- Keizer Caligula


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2013 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
erikbouma22 schreef:
Ik weet niet of je hier nog wat aan hebt: viewtopic.php?f=71&t=40049
In ieder geval succes met de verdere bouw.


Hey Erik, bedankt voor de link, dit topic had ik nog niet zien staan.
Hier staat veel boeiende informatie, bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Interessant toestel ga je bouwen. Althans, als je bij de Sabena 747-300 blijft. Zoals je al hebt kunnen lezen in het topic over de 747-300 is de OO-SGD uniek in zijn soort. Deze is vrij makkelijk te maken uit de 747-400 bouwdoos die je hebt. Eigenlijk hoef je alleen die sprieten aan het uiteinde van de vleugels eraan te zetten i.p.v. de winglets en andere motoren er onder te hangen. Ik zou je dan ook aanraden om deze te bouwen. In welk kleurenschema van Sabena ga je 'm maken? De helemaal witte met billboard letters of die met de blauwe staart en streep over de romp? Heb je de decal al trouwens?

Voor de motoren kan je ook een setje van Braz bestellen bij de luchtvaarthobbyshop. Ik weet niet of ze op voorraad zijn, maar meestal worden ze wel snel aangevuld. Verzendkosten naar België zouden niet te hoog moeten zijn, mocht je niet in de gelegenheid zijn ze zelf te halen. Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik zou zeker wel voor de juiste motoren zorgen.

Daarnaast zou ik ook goed de raampjes tellen in de romp. Meestal bestellen luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuig volgen hun wensen en eisen, met als gevolg dat de toiletten en andere hokjes nog wel eens op verschillende plaatsen willen zitten en er daar dus geen raampjes in de romp geet werden. Zo hebben de 747-400's van de KLM vooraan aan de linkerzijde een heel stuk zonder ramen. Kijk maar eens op foto's. Voor lou model moet je er dus misschien ook wel een paar dicht plamuren.

Kortom is het qua ombouw niet zo heel moeilijk om hier het juiste model van te maken. Alleen de pasvorm en de opbouw van de onderdelen is niet echt optimaal. Wacht maar totdat je het gat in de buik dicht gaat maken. Maar daar hebben we nog wel tip voor, we laten je niet in de steek!

De foto's zien er veel belovend uit. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement