Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Rob,

Je gat als de brandweer met dit model! De nieuwe cockpit ziet er een stuk beter uit. Ik begreep ook al niet waarom je wel de moeite had genomen om de cabineramen te openen, maar niet de cockpit. Ik ben blij om te zien dat je dat nu toch gedaan hebt.

Ik weet niet of ze bestaan maar wellicht kan je ergens open cabineraam decals in 1/144 op de kop tikken. Dat verhult dan dat ze misschien niet allemaal even ovaal zijn.

Succes en ga zo door. Ik volg je bouw met grote interesse.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
... wellicht kan je ergens open cabineraam decals in 1/144 op de kop tikken. Dat verhult dan dat ze misschien niet allemaal even ovaal zijn.

Ik ga eerst een testje uitvoeren met een stukje van de gekopieerde decal. Kijken hoe dat er uit ziet.

Zoals gebruikelijk ziet de verbinding tussen vacform romp en resin vleugel er niet erg solide uit. Dus maar een pen-gat verbinding om hem steviger te maken.

Afbeelding

1 mm gaatjes, 1 mm messing staf. Zit zonder lijm al redelijk stevig.

Afbeelding

Wel is het het vacform vleugelprofiel duidelijk zo'n halve mm groter dan dat van de resin vleugel. Waarschijnlijk slecht weg te werken zonder het plastic van de romp te dun te maken. Gelukkig is de bovenkant van de romp wit en de vleugel grijs geschilderd.

Afbeelding

Ook is hier te zien dat de linker vleugel krom is; de tip hangt naar beneden. Ik had al geprobeerd dat te corrigeren door een badje in warm water, maar zal het nu over doen in kokend water.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Ook is hier te zien dat de linker vleugel krom is; de tip hangt naar beneden. Ik had al geprobeerd dat te corrigeren door een badje in warm water, maar zal het nu over doen in kokend water.


Lukt dat zonder de verf te beschadigen?

Ik heb mijn staartboom van mijn laatste Alouette III ook geprobeerd te vervormen in kokend water. Het werkt wel, maar denk erom dat je het voorzichtig doet, voor je het weet, buig je de vleugel op de verkeerde plaats en heb je er een 'S'-bocht in.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gelukkig is het enamel, en het heeft de 60 graden overleefd. En anders verven we opnieuw :mrgreen: Want zo is het geen gezicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 13:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mooi model hoor, Rob.
Ik heb ook nog ergens een 1/144 Welsh dingetje liggen. DC-4tje, maar die durf ik nog even niet aan.
Ik kijk de kunst graag hier even af.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het kokend water heeft gewerkt zonder de verf te beschadigen.

Afbeelding

De vleugel was wat afgezakt (had ik niet gezien), normaal kijk je niet in de wielbakken. Een duidelijke verbetering. Daarna geprobeerd het vleugelprofiel in het midden van de romp wat kleiner te schuren. Heel voorzichtig, en dat was maar goed ook, want het plastic was daar tamelijk dun.

Afbeelding

Op de foto kan je al zien, dat ik er bijna door was (de donkere plekjes). Dat moet zo maar. Tenslotte nog de neuswielbak gemaakt. Traditioneel: aftekenen, gaatjes boren, gaatjes verbinden met een mes, netjes afwerken.

Afbeelding

Deurtjes moeten nog gemaakt worden. Op de foto is ook te zien dat ik iets te fanatiek geboord heb (de witte plekjes in het grijze binnenwerk).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 2:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ach, boren is gewoon leuk om te doen en daar binnenin zie je er toch niks meer van :mrgreen:

Wat een mooi model maak je weer, door de uitdaging niet uit de weg te gaan wat betreft het cockpit-glaswerk!

Wel een gemiste kans om eindelijk eens een toestel met flapperende vleugels te maken, maar dat is weer een ander verhaal.
Hoe heb je die vleugel recht gekregen? Door met beleid te buigen, of langs een lineaal? @gewoon nieuwschierig

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Hoe heb je die vleugel recht gekregen?

Op het oog en stap bij stap. Steeds vergeleken met de andere vleugel. Ging goed, dacht ik, maar ik zal hem nog eens langs een lineaal leggen :wink: . Direct langs een lineaal werkt niet, want je moet hem echt naar de andere kant doorbuigen. Resin is overigens makkelijker dan polystryreen; het wordt echt boterzacht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Resin is overigens makkelijker dan polystryreen; het wordt echt boterzacht.


Daarin schuilt ook direct het gevaar, dat je te ver compenseert.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 apr, 2014 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Heb de vleugel langs de lineaal gelegd: Er zit misschien 0,1 mm licht tussen.
En ik heb nog eens naar het onderstel gekeken. Dat is toch wel erg grof; de wielen passen niet eens in de resin wheel bays, die overigens te smal zijn. Schalen vanaf de Airfix F.27 levert 5,0 mm op, en de wheel bays zijn 3,9 mm. Het witmetalen wielstel is 5,5 mm breed, geschaald Airfix is 4,55. De wiel dikte is 1,7 mm; zou 1,4 mm moeten zijn. De wieldiameter is ongeveer goed; de wielpoten zijn veel te dik (1,5 mm, terwijl ze geschaald volgens Airfix 0,95 mm zouden moeten zijn. De afsteuning van de wielpoot ontbreekt geheel in de kit.
Dus ..... (je voelt 'm al) .... scratchen maar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement