Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk weer wat tijd om verder te gaan met de Friendship. De originele decals hebben inderdaad een doorlopende toplaag, dat wordt dus netjes knipppen (en misschien wat zichtbare randjes).
De kopie-decals werkten niet goed; ze zijn te flexibel, en rekken makkelijk uit bij het aanbrengen, waardoor ze niet meer maatvast zijn. De opgeplakte decal was dus een kleine twee milimeter langer dan de originele en alle ramenopeningen zouden dus op de verkeerde plaats terecht komen. Dan maar terug naar het eerste plan: de originele decal voor de raampjes zelf als mal gebruiken. En even checken of die ook niet uitrekken.

Afbeelding

Dat viel dus mee. Wel is al te zien dat het voorgeboorde gaatje in het op een na laatste raampjeiets te ver naar links zit. Ik zal proberen dat heeeeel voorzichtig te camoufleren. Als de decals goed droog zijn, gaat er nog een laag vernis overheen op te voorkomen dat je bij het schuur-, snij- en slijpwerk te snel verdwijnen.
Verder heb ik n.a.v. het fraaie glaswerk van Rob1970 ook eens geprobeerd die geklonken cockpit frames te maken (helemaal niet relevant voor dit onderwerp, dus). Ik heb er gewoon van die dunne aluminium tape uit de bouwmarkt voor gebruikt en met de loep is het smalste strookje dat ik kan maken 0,4 mm breed (dus 3 cm in 1:72). Wel is die tape moeilijk in een bochtje te leggen, en moeten de flietertjes met een laagje vernis (P+?) op hun plaats gefixeerd worden.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Hoe krijg je die reepjes zo recht afgesneden, ik bedoel, zonder dat ze gaan krullen?
Als ik ze afsnij langs een lineaal of afknip krullen ze meer op naarmate ze smaller zijn namelijk.. :cry:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Nem: Zo dus.

Afbeelding

Stukje tape opplakken op een stukje vlakke plaat (ik had nog wat restjes 2 mm polystyreen). Dat is net zacht genoeg voor het klinknagel wiel. Daarna onder de loep vrijwel op de stippellijn aan beide kanten één keer een goed scherp scalpel langs een stalen liniaal halen. Dat is genoeg om door het zeer dunne plastic van de bouwmarkt tape te komen. Daarna met het puntje van het scalpel het begin van een reepje losmaken van het plastic en met een pincet het hele reepje er van af trekken. Dan krult het plastic zeker, maar de kleefkracht is nog ruimschoots voldoende om het weer op een vlak en glad oppervlak te plakken. Wel heb ik gemerkt dat het lastig is om de reepjes in een bochtje op een vlak te leggen. Daarvoor is denk ik massieve aluminium tape beter; die is in het vlak te buigen. Maar die is ook dikker.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst twee raampjes "op maat gevijld" aan de kant waar ik gaatjes van 1.5 mm in het centrum van de decalramen had geboord.

Afbeelding

Ziet er op het model zelf redelijk uit, op de macro natuurlijk geen gezicht. De andere kant met de 2 mm gaatjes kostte een uurtje werk.

Afbeelding

Ik hoop dat na het schilderen en het aanbrengen van de decals het er iets regelmatiger uitziet. Tot nu toe: mixed feelings; hoop werk en of het resultaat mooier is dan gewoon alle plakkers er op aanbrengen????????????????

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mosterd na de bonen, maar het plaatje met de raampjes op het model - voor het boren - ziet er op zich ook al niet onaardig uit. Had je veel tijd bespaard en wellicht nog toekomstige problemen. Het is maar 1:144.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op zo 20 apr, 2014 22:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik vind het heel mooi. En alleen het vijlen zelf is al een leuk klusje lijkt mij. Voor mij dan ook geen model met dichte raampjes. Ga zo door :brouw:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2014 7:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
- ziet er op zich ook al niet onaardig uit

Helemaal mee eens; ik weet ook niet of ik me er voor een tweede keer aan ga wagen. En gelukkig was het maar een F.27 :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2014 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog maar even ter vergelijking: dit zijn de "gestrickerde" ramen (ook van Welsh Models, een Fokker 70 1:144, zelfde techniek: vacuform romp).

Afbeelding

Verder zijn nu alle raampjes op maat gevijld, zijn de decals verwijderd en is de lak weer weggeschuurd.

Afbeelding

Aan de binnenkant plakrandjes gemaakt van 0,25 mm plastic en een cabinewand van 0,5 mm (dient om het lood in de neus vast te houden). Een "vloertje" in de neus, zodat ik straks, na het opensnijden van de neuswielruimte, wat heb om het neuswiel aan vast te maken.

Afbeelding

Ik ga de wanden van de romp aan de binnenkant lichtgrijs schilderen, de "vloer" donkergrijs. Dat zal toch wel bijna niet te zien zijn door de ramen (maar wit wel).

M.b.t. de ramen heb ik wel weer iets geleerd. Het uitboren niet uit de hand doen, maar op de boorstandaard. Dan kan het gaatje veel preciezer in het midden geboord worden. Een boortje gebruiken, dat maar een paar tienden mm kleinere diameter heeft dan de kleinste raam afmeting (voor de 2,8 mm van de F.27 werkte het het beste vanuit een 2 mm gaatje). Op maat vijlen zo veel mogelijk met vijltjes, die al de juiste ronding hebben (en zo fijn mogelijke tandjes). Een fotokopie van de decal werkt beter dan een kopie-decal, tenzij je die erg dik maakt (verschillende lagen lak) en lang laat uitharden. Anders zijn ze niet vormvast genoeg.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Binnekant van de romp in de primer gezet en de wanden licht grijs geschilderd. Ook het "voorruim" volgestouwd met vislood en vastgezet met witte houtlijm, ook al lijkt het model geen staartzitter van nature (alleen de resin staartvlakken vinden zich ver achter de hoofdwielen), maar er is niets storender dan zo'n ding dat voortdurend in startpositie gaat.

Afbeelding

Als de wanden goed droog zijn en de vloer is geschilderd kan de romp dicht.
Vleugels en staartvlakken hebben de de-icing boots gekregen.

Afbeelding

Het onderstel is voor een witmetaal onderdeel verschrikkelijk grof. De vijlen maar weer te voorschijn gehaald.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik vind het wel grappig dat je de cabineramen open werkt, maar het cockpitraam vervolgens niet. Ik zou het denk ik precies andersom hebben gedaan. Met dichte cabineramen kan ik wel leven, maar door de meer 3D vorm wil ik cockpitramen altijd open hebben.
Het is wel heel netjes gedaan in elk geval!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement