Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 8:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 apr, 2014 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Dus ..... (je voelt 'm al) .... scratchen maar.
Oooh wat vervelend nou voor ons toeschouwers :mrgreen:

Succes! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 apr, 2014 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het onderstel dus. Eerst schijfjes geponst uit 1 en 0,25 mm plaat met holpijpjes. Diameter 5 en 6 mm. Daarna in een schijfje van 1 mm dik van elke diameter een gaatje geboord van 0,4 mm, geruimd naar 0,65 mm, zodat er een asje van 0,6 mm in past. Een schijfje van 0,25 mm dik kreeg dezelfde behandeling, maar het gat werd daar geruimd tot twee mm. Het dunne schijfje op het dikke geplakt, laten drogen en vervolgens lichtjes ingeboord tmet een boortje van 3 mm. Intussen was de versie van 6 mm diameter afgevallen; die werd voor mijn gevoel te groot. Daarna de hoofdpoot uit 0,9 mm staf en de afsteuning uit 0,75 mm staf gemaakt. Lengtes geschaald volgens Airfix, maar de pootjes aan de bovenkant 5 mm langer gemaakt (kan er tenslotte altijd af, nooit erbij).

Afbeelding

Het wiel moet nog wat rondgeschuurd worden. Ik ga toch ook nog een wieltje van 6 mm diameter maken. Kijken hoe dat er uit ziet als het klaar is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 apr, 2014 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Behalve het wieltje van 6 mm heb ik ook nieuwe onderstelpoten gemaakt; de oude zagen er toch niet goed uit. Als "mal" heb ik een kopie van het zijaanzicht gebruikt, geschaald naar de lengte van het model.

Afbeelding

De wieltjes van 6 mm zijn precies op maat; de velgen heb ik gemaakt met de punt van een 4 mm boortje; banden zijn gewoon rond geschuurd. Ook de propellers zijn recht gebogen en de gietnaden weggevijld.
Intussen is de bovenkant van de romp wit geschilderd en de onderkant grijs.

Afbeelding

Na het eerste laagje grijs bleek toch de lijmnaad nog zichtbaar; die staat nu in de plamuur. Daarna een tweede laag en een zwarte neus, en dan kunnen de decals er op. Glans vernis hoeft niet, de decals komen allemaal op het wit, en dat is glad genoeg.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De romp is afgeschilderd, deicing boot op de staart was het laatste. Klaar voor decals (hoop dat ze passen).

Afbeelding

Ook de landingsgestelpoten in het aluminium gezet.

Afbeelding

De verdikking is gewoon een stukje tape. De rechterpoot moet nog bijgewerkt worden. De wielen staan te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de antennes deze referentie gebruikt.

Afbeelding

Bron: Wikipedia. Aansporing om dan ook maar de Jan Moll te maken (decals zitten in de kit)?
Met het andere kleine spul:

Afbeelding

Lijkt wat rafelig, maar dat is de macro. Verder waarschijnlijk hier en daar nog wat lichtjes maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat lekker zo Rob. Je landingsgestel ziet er een stuk beter uit dan de onderdelen die meegeleverd zijn. Ook de neus van het vliegtuig ziet er goedgelijkend uit met de zelf gemaakte stijlen. Hoe ga je nu de glazen namaken? Alleen vind ik de propellors iets te veel glimmen. Kwestie van smaak misschien.

Succes met het vervolg! Ik volg het nog steeds met grote interesse.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Alleen vind ik de propellors iets te veel glimmen.

Vind ik ook, en op het potje staat nog wel "dull aliminium". Gaat nog een laagje zijdeglans overheen (of desnoods matt vernis).
De ramen wordt waarschijnlijk Kristal Klear; daar heb ik tot nu toe de beste resultaten mee. Ga ik overigens pas doen na de decals en het sealen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2014 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Plakkerts time. Het belangrijkste is de raampjes goed te positioneren.

Afbeelding

Dat lukt dus redelijk. Wel verschijnt hier het eerste probleem. Het lichtblauw loopt niet ver genoeg door naar voren. Nu heb ik misschien het achterste cockpit raam te klein gemaakt, maar een etalage zoals door de decal gesuggereerd lijkt me overdreven. Ook is het zwarte anti-glare vlak niet juist. Deze foto (die ik ook voor de propellers gebruikt heb) laat zien dat het licht blauw moet zijn.

Afbeelding

Aan de andere kant natuurlijk hetzelfde.

Afbeelding

Dan het achterste stuk van de romp.

Afbeelding

Toont probleem nummer twee. Om de decal om de luchtinlaat heen te vouwen moest ik hem open snijden. Bovendien is het lichte blauw zo doorzichtig, dat een overlap zeer zichtbaar wordt. Hier valt dat nog mee, maar later wordt het erger.
Andere kant: idem dito.

Afbeelding

Dan de staart.

Afbeelding

Hier zat zo'n 3 mm overlap tussen het lichte blauw onder het horizontale straatvlak. Geen gezicht, dus uit de hand weggesneden. Ok onder het donkerblauw was de overlap te zien, dus ook dat moest gecorrigeerd worden. En de bolle uitstulping achter het hoogteroer kon helemaal niet door de decal gevolgd worden en ik wilde er niet op gokken, dat dat met Sol beter zou worden. Dus ook maar weer ingesneden.
Aan de andere kant kon ik iets netter werken omdat ik nu wist wat ik moest doen.

Afbeelding

Dus moet er nog aardig wat gecorrigeerd worden. Lichtblauwe verf mengen om de luchtinlaten te verven (ik denk dat ik de decal op de inlaten gewoon wegsnij). Ik moet donkerblauwe verf mengen om het staartvlak bij te werken. Ik zal nog eens de foto's bekijken en opmeten voor het achterste cockpitraam, maar ik denk dat hier dus ook wat lichtblauw bijgeschilderd moet worden. En het anti-glare vlak op de neus moet lichtblauw gemaakt worden.
Eén meevaller: Ik hoef geen cabineramen meer te maken; de doorzichtige decal is bijna even goed als het Kristal Klear zou worden en het scheelt een hoop werk (en waarschijnlijke beschadigingen) dat niet alle ramen opengesneden hoeven te worden.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2014 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Deze foto (die ik ook voor de propellers gebruikt heb) laat zien dat het licht blauw moet zijn.


Kijk eens naar het vliegtuig op de achtergrond. Daar is geen lichtblauw als verblindingsvlak, maar donkerblauw.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2014 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
OK, het was dus een zootje bij de NLM, licht- of donkerblauw. Maar in geen geval zwart. En aangezien ik toch lichtblauw moet gaan matchen, toch maar de Jan Moll doen, die ook lichtblauw was? Schilderen moet sowieso. Nachtje over slapen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement