Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: airbus A380
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2013 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 21 nov, 2013 23:27 pm
Berichten: 1
hallo, ik ben Maurits en ik ben nieuw hier.
ik heb vorige week een kit van een airbus A 380 van Lufthansa gekregen. het is mijn eerste vliegtuig dat ik ga maken en graag had ik daar wat hulp bij gevraagd ik heb al een beetje rondgekeken hier en het ziet er prachtig uit. Maar hoe begin je hier eigenlijk aan, ik bedoel dan stap voor stap. als ik dit weet ga ik er ook aan beginnen en foto's plaatsen hier

Mvg, Maurits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: airbus A380
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2013 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi Maurits,

Ik zou vooral goed de bouwbeschrijving volgen. Geef de cockpit een kleurtje (egaal grijs is op zich prima) en lijm het landingsgestel in elkaar zoals in de beschrijving staat en plak die in de romp.

Ik vermoed dat je geen airbrush hebt gezien dit je eerste model wordt. Ik zou aanraden om de het witte plastic van de romp te gebruiken voor de witte kleur. Voor de vleugels zou je eventueel een spuitbus met grijze verf kunnen kopen, dat wordt strakker dan wanneer je het schildert met de kwast. Vermijd wel de hele goedkope spuitbussen uit bijv. de Action, je hebt kans dat die verf losraakt zodra het droog is.

Plaats vooral wat foto's en stel gerichte vragen, en dan zullen we je zo goed als kan op weg helpen. Succes!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: airbus A380
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2013 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tip 1
Vermeld in de titel van je topic even het merk en de schaal van dit bakbeest. Ik vermoed 1:144 van Revell.

Tip 2
Probeer niet in één weekend deze gigant in elkaar te knallen. Neem de tijd. Wat TheFlyingDutchman (Jelle) zegt, volg de handleiding.

Tip 3
Goed passen voordat je gaat lijmen en zorg ervoor dat je alle puntjes waarmee het plastic aan het frame (de sprue) vastzit, verwijderd met een scherp mesje / vijltje / schuurpapier.

Tip 4
Voor grote oppervlakten gebruik ik Revell-lijm uit een tube, dat droogt lekker langzaam. Omdat je grote lengten moet lijmen, wil je niet dat de lijm aan het begin alweer droog is, als je nog bij het laatste deel de lijm aan moet brengen.

Tip 5
Hoe eerder je een probleem inschat en kenbaar maakt, hoe eerder wij je bij / aan kunnen sturen.

Tip 6
Maak duidelijke foto's van je probleem / vorderingen

Tip 7
Geniet ervan, het is maar hobby, alleen wel een verd*md leuke :D :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: airbus A380
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2013 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Maurits,

Als aanvulling op de tips van TheFlyingDutchman en tsjopper bob heb ik ook nog wat tips voor je.

Allereerst zou ik ervoor zorgen dat je alles in huis hebt. Lees dus de instructies eens goed door. Dan kom je er eigenlijk al snel achter dat je naast een plastic kit sowieso ook nog lijm, verf en kwasten nodig hebt. Verder zou ik je fijn schuurpapier (1200), een vijltje, modelbouw afplaktape, een hobbymesje en wasknijpers of klemmetjes ook nog aanbevelen. En als je het echt helemaal af wilt maken ook nog plamuur. Over het algemeen geldt dat je met het juiste gereedschap het mooiste resultaat krijgt.

Voor de bouw is het een kwestie van de stappen in de bouwbeschrijving volgen. Tijdens de bouw zal je een aantal onderdelen moeten schilderen. Als je regelmatig updates met foto's plaatst, dan kunnen wij je van de nodige tips voorzien. Over het algemeen zou ik de kleine onderdelen met de kwast schilderen. Altijd eerst goed roeren en eventueel verdunnen met wat thinner of terpentine in het geval van enamel verven en gewoon water in het geval van watergedragen verven. Als ik schilder dan doe ik meestal een beetje verf in een apart glazen bakje. Daar doe ik dan de benodigde hoeveelheid verdunner bij, zodoende blijven de randjes van de potjes ook netjes schoon en blijft het dekseltje goed afsluiten.

Voor de grote witten en grijze vlakken kan je misschien kant-en-klare spuitbussen kopen. Revell heeft die maar er zijn ook vele andere modelbouwmerken die ze hebben.

Tot slot, zoals anderen al aangaven, neem vooral de tijd. Het lukt niemand om dit bakbeest in een week in elkaar te krijgen, tenzij je concessies doet op het resultaat dat je wilt behalen.

Succes en heel veel plezier. Ik hoop dat je binnenkort wat kan laten zien.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: airbus A380
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
leuk, mensen die anderen uit de tent lokken door semi serieuze vragen te stellen en vervolgens niks meer van zich laten horen. :D

Zo ben ik zelf al een poos op zoek naar een resin cockpit voor de Predator.. Wie kan me daar bij helpen. Weet niet goed waar ik moet zoeken.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: airbus A380
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 apr, 2014 21:34 pm
Berichten: 116
Ah lees hier goede tips! bedankt daarvoor
Wil binnekort zelf ook gaan beginnen met een model in elkaar te zetten wat en hoe weet ik nog niet

Mvg Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement