Na een tijdje weinig tot niets gedaan te hebben wegens vakantie, werk en nog wat, weer een update(je). Ik heb een vloertje en wat schotjes in de romp gezet.
Ook de bestuurdersstoel is wat bijgewerkt. Op foto's is die aanzienlijk kleiner en lichter dan in de kit; zelfs nu is hij nog te groot, er moet dus nog een stukje af. Bij de Mk.II is de rugleuning van de stoel niet neerklapbaar. Bestudering van de foto's van de Desoutter Mk.II leverde op dat t.o.v. de Mk.I de tunnel op de vloer van de cabine verdwenen was. Ook lijkt de vloer op bijna gelijke hoogte als de onderkant van de deuren aangebracht te zijn. Doordat er deuren aan beide kanten van de cabine zitten, kan het trimwiel voor het hoogteroer niet op dezelfde plaats (schuin links achter/naast de bestuurdersstoel) gezeten hebben als bij de Mk.I; het moet meer naar voren verplaatst zijn, en de kabels liepen waarschijnlijk onder de vloer door. Op de (slechte) foto's is niets te zien. Op die foto's is ook niet de bedieningsstang van de rolroeren, die rechts langs de voorste deurstijl omhoog liep, te zien. Toen is dat de enige manier om van stuurorganen naar de vleugel te komen, tenzij alles omgeleid werd door de achterromp en dan weer omhoog en naar voren de vleugel in. Maar ook daarvan is niets te zien.
Het zware frame ter plaatse van de voorste deurstijl lijkt verdwenen te zijn, waardoor er meer ruimte naast de bestuurdersstoel vrij komt. Ook is de achterbank anders en lichter uitgevoerd dan in de kit.
Dus weer werk aan de winkel: vloertje ophogen, stuurknuppel en voetenstuur maken; overbranging rolroer aken, trimwiel maken en naast de stoel plaatsen, gashandel maken en links voor aanbrengen. Stoel verkleinen, bank optutten. Meer "dichterlijke" vrijheid door ontbrekende documentatie.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.