Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2014 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het malletje uit 0,5 mm plastic is klaar en de "te corrigeren" openingen zijn aangetekend op de romphelften.

Afbeelding

Daarna was het zagen, vijlen, snijden en schuren (met en zonder boormachientje). De linkerhelft is klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Rechts moet nog. Hier is ook aardig te zien dat de deur van de Mk.II duidelijk anders is.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik aan het achterste raam ga doen, weet ik nog niet. Bij de Mk.II is het iets korter en loopt het schuine deel steiler omhoog, dus zou er een stukje want dichtgemaakt moeten worden. Eerst maar de rechterromphelft op hetzelfde niveau brengen.

Afbeelding

Snijden met een nieuw mes is niet zonder risico.

Afbeelding

Gelukkig was het zo scherp dat ik het pas merkte toch het model een beetje rood werd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat had ik een keer met het snijden van groente. Ik was wat gehaast en vond dat de komkommer wat lastig te snijden was. Kwam er nog net op tijd achter dat het vlijmscherpe mes al een eindje in mijn vinger aan het snijden was. De pijn kwam pas later.....

Wordt er weer onpasselijk van, nu ik er weer aan terugdenk.

Maar goed, on topic, dat gaat weer helemaal goed komen zeg. Wat ben je toch weer lekker nauwkeurig en keurig bezig met die papieren en plastic mallen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Wat ben je toch weer lekker nauwkeurig en keurig bezig

Moet meneer nodig zeggen. Heb net door je grote Apache verhaal gebladerd, en dan kan jij er ook wat van. :lol:
Overigens vind ik het wel een beetje verbazend, dat Dujin zomaar voetstoots bijna dezelfde romp bij de Mk.II kit heeft gedaan als bij de Mk.I, terwijl er zat beeldmateriaal is dat de juiste configuratie laat zien (niet alleen uit Stichting Koolhoven Vliegtuigen bron). En de neus heeft Dujin toch gewijzigd, waarom de rest dan niet?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Stukjes 1 mm plastic in de "foute" raam- en deuropeningen geplakt en aangetekend wat weggehaald moet worden.

Afbeelding

En de rest schoongemaakt. Dit zijn de onderdelen die ik waarschijnlijk ga gebruiken. Uiterst rechts ligt een reserve-landingspoot en vermoedelijk twee uitlaatopties. Die heb ik nog niet op foto's kunnen plaatsen. Zal nog eens goed gaan kijken. Links onder ligt de staartslof. Of ik die ga gebruiken, weet ik nog niet. Het ding is zo klein dat het zwakker is dan de flash ==> het breekt dus ook eerder weg dan de flash (getest met het eerste exemplaar :mrgreen: ). Zal dus wel scratchen worden.

Afbeelding

En dit is het spul dat ik niet ga gebruiken.

Afbeelding

Ik heb geloof ik ergens gezegd dat er weinig luchtbellen in zaten. Wel, dat was niet juist; Pierre Dujin had die bewaard voor de reserve vleugel- en landingsstijlen, die dus bij het losmaken heel spontaan uiteen vielen. Wielen zijn niet nodig, het glaswerk is niet goed (past niet meer na de wijziging van de romp) en de deur ben ik al kwijt, maar die paste ook niet meer.
Ik heb intussen al een uitslag van het glaswerk getekend. Uitprinten op papier en kijken of het past.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2014 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Laatste post voor ik de rest van de week "op missie" ga. Het windscherm maken volgens een getekende uitslag was geen goede methode. Dit was de tekening:

Afbeelding

Op 0,25 mm plastic geplakt, uitgesneden en de raamlijsten ingekerfd. Daarna buigen, en dat brak natuurlijk. Tape erachter geplakt om de stukjes bij elkaar te houden, passen op de romp, paste niet, beetje bijgesneden, toen ontbrak er een stuk aan de onderkant, kortom: werkt absoluut niet :roll:
Dan maar een andere benadering. In de RC-vliegtuig-balsa-afvaldoos een stukje redelijk harde balsa gezocht en dat trial-and-error op maakt gesneden en schuurd. Wordt de mal om er een plastic windscherm omheen te trekken. De status nu:

Afbeelding

Voorop de mislukking, in het midden de mal op een cocktailprikker gelijmd (tweede poging). Past goed genoeg, en verrassenderwijs lopen de "vouwlijnen" vrijwel evenwijdig aan elkaar. Zou Koolhoven het windscherm soms zo geconstrueerd hebben? :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2014 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Twee deurtjes gemaakt uit 0,5 mm plastic.

Afbeelding

Daarna wel tien keer geprobeerd een windscherm te maken over het malletje; ik krijg de slag niet te pakken om het plastic warm te maken en over de mal te trekken. Het smelt te veel of niet genoeg, ik weet het niet, moet maar eens bijles nemen. Tenslotte maar trial-and-error een stripje met een rechte tang in vorm gebogen en op maat geknipt.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 maart, 2014 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na een tijdje weinig tot niets gedaan te hebben wegens vakantie, werk en nog wat, weer een update(je). Ik heb een vloertje en wat schotjes in de romp gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de bestuurdersstoel is wat bijgewerkt. Op foto's is die aanzienlijk kleiner en lichter dan in de kit; zelfs nu is hij nog te groot, er moet dus nog een stukje af. Bij de Mk.II is de rugleuning van de stoel niet neerklapbaar. Bestudering van de foto's van de Desoutter Mk.II leverde op dat t.o.v. de Mk.I de tunnel op de vloer van de cabine verdwenen was. Ook lijkt de vloer op bijna gelijke hoogte als de onderkant van de deuren aangebracht te zijn. Doordat er deuren aan beide kanten van de cabine zitten, kan het trimwiel voor het hoogteroer niet op dezelfde plaats (schuin links achter/naast de bestuurdersstoel) gezeten hebben als bij de Mk.I; het moet meer naar voren verplaatst zijn, en de kabels liepen waarschijnlijk onder de vloer door. Op de (slechte) foto's is niets te zien. Op die foto's is ook niet de bedieningsstang van de rolroeren, die rechts langs de voorste deurstijl omhoog liep, te zien. Toen is dat de enige manier om van stuurorganen naar de vleugel te komen, tenzij alles omgeleid werd door de achterromp en dan weer omhoog en naar voren de vleugel in. Maar ook daarvan is niets te zien.
Het zware frame ter plaatse van de voorste deurstijl lijkt verdwenen te zijn, waardoor er meer ruimte naast de bestuurdersstoel vrij komt. Ook is de achterbank anders en lichter uitgevoerd dan in de kit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus weer werk aan de winkel: vloertje ophogen, stuurknuppel en voetenstuur maken; overbranging rolroer aken, trimwiel maken en naast de stoel plaatsen, gashandel maken en links voor aanbrengen. Stoel verkleinen, bank optutten. Meer "dichterlijke" vrijheid door ontbrekende documentatie. :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 maart, 2014 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Klein spul. Vloer opgehoogden sierlijk boogje in eerste cabinespant gemaakt, interieur lichtgrijs geschilderd.

Afbeelding

Stoelen donkergrijs, verder naar rechts stamg voor rolroerbediening, instrumentenpaneel, voetenstuur en stuurknuppel, twee deuren en daarboven de gashandels en bedieningsstangen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2014 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals met de meeste militaire Finnen eind dertiger, begin veertiger jaren, zijn de vleugeltips aan de onderkant geel (Humbrol 24) geschilderd.

Afbeelding

Volgens Kari Stenman 1/6 van de spanwijdte. Het interieur is verder afgewerkt (maar nog niet klaar).

Afbeelding

Afbeelding

Trimwiel voor het hoogteroer (wat bij de Mk.II overigens het hele stabilo verstelt, en geen trimvlakje), de gashandel en de stoelen zitten op hun plaats. De stoelriemen van donkergroen geschilderde Tamyia tape.
Ik heb de luchtinlaat voor de motor groter gemaakt, vooral naar de zijkant toe. Uit foto's blijkt dat daar toch best veel "inkijk" was.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2014 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik was niet tevreden over de seat belts: te kort, te breed en het donkere groen maakt te weinig contrast met de stoelen. Weg er mee, dus, en nieuwe gemaakt in lichter grijs. Verder voetenstuur en stuurknuppel vastgelijmd. En donkergroene matjes op de vloer (geverfde tape over van de mislukte seat belts).

Afbeelding

Decals voor de rode kruizen op de romp ontbreken ook in de kit. Uit mijn verzameling plakkerts twee witte rondjes van 10 mm uit set 72029 van Dutch Decal (Dutch Military roundels) opgeofferd. Het rode kruis getekend met CoralDraw. En tegelijk ook wat "fabrikanten" etiketjes voor op de propeller. Staan duidelijk op de foto in Kari Stenmans boekje, maar zijn niet te lezen. Dus maar wat zwarte lijntjes gemaakt, die straks op een wit ondergrondje op de propeller, die verder zwart is, geplakt gaan worden.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement