Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 11:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2014 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste mensen,

Om het op dit gedeelte van het forum toch een beetje in beweging te houden heb ik weer een klein updateje. Momenteel weerhoudt het werk me ervan om in de avonduren nog wat verder te komen en dit weekend zal ook weer voornamelijk in het teken van verjaardagen en klussen staan. Maar goed, we komen er wel.

De A320 van Revell is zoals meeste van juliie waarchijnlijk wel weten een correcte en complete kit. De afmetingen kloppen en nagenoeg alle details zitten erop en eraan. Dit in tegenstelling tot de 737-800 waar toch wel wat schoonheidsfoutjes in zitten. Nu had ik zo'n 737 in mijn hand van de week en daarbij viel mij op dat de kit/mal uit 1999 komt. Ditzelfde geldt voor de A320. Wat me nu verbaasd is dat de 737 een mooi wielbak heeft voor het landingsgestel, deze ontbreekt bij de A320 waardoor je vanuit een bepaalde hoek in de cabine of door de romp heen kijkt. Nu zul je niet vaak vanuit die hoek op het model kijken, maar erg fraai vind ik het toch niet. Daarom maar eens op zoek gegaan naar foto's van de wielbakken, erg veel kon ik er niet van vinden. Hebben jullie daar misschien wat plaatwerk van?

Omdat ik toch verder wilde (want dan kunnen eindelijk de vleugels aan de romp bevestigd worden), heb ik zelf wat in elkaar gefrutseld wat door moet als wielbak. Van binnen is het gewoon kaal, maar wel lichtgrijs geschilderd.

Afbeelding

Ik heb geen idee of het de juiste afmetingen heeft. Als ik de romp er nu op zet, dan zie je er door de cabineraampjes weinig van. Dat zal dus nog minder zijn als de raampjes opgevuld zijn met houtlijm en er een decal overheen zit.

Straks de boel maar eens vastzetten.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Het is inderdaad niet makkelijk om iets van de wielbakken in de romp te vinden. Ik heb zelf bij de A320 de doorkijkgaten met een plastic stripje dichtgemaakt. Eigenlijk klopt dit ook niet helemaal, maar zo kan je in ieder geval niet zomaar in de romp kijken.

Hier staan ook nog een paar foto's waar je van de zijkant in de wiel bak kijkt (het is eigenlijk meer een zwart gat):
http://www.airlinercafe.com/page.php?id=386

Hier moet je stukje naar beneden scrollen, maar er staat ook een foto van de wiel bak tussen:
http://www.wings900.com/vb/spotting/59499-united-hanger-sfo.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ashley schreef:
Hier moet je stukje naar beneden scrollen, maar er staat ook een foto van de wiel bak tussen:
http://www.wings900.com/vb/spotting/59499-united-hanger-sfo.html


Dat is een erg handige link, bedankt. Op airlinercafe had ik ook al gekeken, maar die foto's zijn wat minder nuttig voor dit probleem.

Overigens heb ik inmiddels de vleugels onder de romp gelijmd. De vleugels heb ik iets omhoog gebogen door een ijsstokje dwars op de romp te plaatsen en een elastiekje te winden aan de uiteinden van het ijsstokje en om de vleugels. Beetje extra lijm tussen de naad van de romp en de bovenkant van de vleugels en wanneer dat droog is en de hulpmiddelen weg zijn, dan krijg je dit.

Afbeelding

Als je foto's op internet bekijkt van de stand van de vleugels, dan zie je dat de uiteinden eindigen net onder de onderkant van de cabineramen. Dat heb ik op deze wijze proberen na te maken. In de gewone stand vind ik de vleugels net wat te ver naar beneden hangen. Komend weekend zal ik wat betere foto's maken bij daglicht.

Dat is het voor nu.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoeveel brandstof er in de kist zit, een volgetankte vleugel hangt wat verder door dan een lege. Maar ik vind het zelf niet echt mooi als de vleugel te ver omlaag hangt, dus ik zet er ook altijd flink wat 'lift' op. Dat vermindert ook de kier langs de bovenkant van de vleugelwortel :brouw:

Dapper trouwens van die wielbak, maar ik begin er niet aan. Ik heb me nooit echt gestoord aan die gaatjes die er zitten. Bij een 737 zijn ze natuurlijk veel belangrijker, omdat je er daar pontificaal in kijkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoeveel brandstof er in de kist zit, een volgetankte vleugel hangt wat verder door dan een lege. Maar ik vind het zelf niet echt mooi als de vleugel te ver omlaag hangt, dus ik zet er ook altijd flink wat 'lift' op. Dat vermindert ook de kier langs de bovenkant van de vleugelwortel :brouw:


Klopt, maar toch vind ik ze anders erg laag hangen. Het is slechts een detail natuurlijk, maar het kost niet al te veel moeite om het op deze manier iets realistischer te maken.

TheFlyingDutchman schreef:
Dapper trouwens van die wielbak, maar ik begin er niet aan. Ik heb me nooit echt gestoord aan die gaatjes die er zitten. Bij een 737 zijn ze natuurlijk veel belangrijker, omdat je er daar pontificaal in kijkt.


Klopt ook, het is een "nice to have" en nu ik toch ook nog met een A318 en A321 bezig was, kon ik het mooi in een serie maken. Bij een 737 zit je er inderdaad recht in te koekeloeren.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is dan wel een foto bij daglicht, maar ik weet niet of ie nu veel beter is dan de vorige. Het idee van hoe hoog de vleugeluiteinden staan t.o.v. de cabineraampjes is duidelijk denk ik.

Afbeelding

Inmiddels ben ik begonnen met de afwerking van de naad tussen de vleugelwortel en de romp. Dan wil ik de transparante delen erop zetten en de boel klaarmaken voor een eerste laag primer. Dan weten jullie wat er komen gaat.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2014 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het versieren van de romp van toeters en bellen. Of eigenlijk meer lampjes en antennes. Kleine frutsels dus die erg tijdrovend zijn, want veel meer heb ik niet kunnen bereiken. De meeste tijd ging zitten in de lampjes aan de uiteinden van de vleugels. Weet iemand hoe deze heten? Hierbij een plaatje van schamele resultaat.

Afbeelding

Hopelijk vinden jullie het mooi geworden. Ik heb 2 gaatjes grmaakt aan de binnenkant van het lampje en daar rode of groene verf ingedaan. Daarna een beetje schuren zodat alle overtollige verf weg is en dan met secondenlijm vastplakken. Als dat droog is alles een beetje bijschuren, vijlen en polijsten. Ik denk dat het wel een verbetering is ten opzichte van het staandaard lampje hoewel het erg klein is en je het moeilijk ziet. Wel zie ik nu op de foto, dat het nog een beetje bijgewerkt mag worden zodat het beter de vorm van de vleugel volgt. Nu heb ik hetzelfde ook voor de A318 en A321 gedaan die ik aan het bouwen ben, en als je dus 6 van die lampjes door je handen laat gaan, dan is de kans dus groot dat je er één kwijt raakt. Dat was dus ook het geval bij de laatste die voor de A321 bestemd was. Die kan ik nu dus uit wat tranparante sprue gaan maken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2014 19:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
FokkerFan schreef:
De meeste tijd ging zitten in de lampjes aan de uiteinden van de vleugels. Weet iemand hoe deze heten?


Navigatielampen ( rood:links, blauw:rechts en wit aan de achterzijde ) en de strobe-lampen ( witte flitsers ).

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2014 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Arjan,

Bedankt, dan weet ik dat nu zeker. Maar is het rechter licht niet groen? Ik wil je kennis uiteraard niet " im Frage" stellen, maar op deze foto lijkt het toch echt groen. Ik heb 'm nu groen gemaakt, maar als ie blauw, dan kan ik 'm er dus weer afhalen...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2014 20:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Ingmar,

Je hebt gelijk maar af en toe zitten die kleuren heel dicht tegen elkaar aan en lijkt het groen soms heel erg op blauw......en na 25 jaar vergis ik me dus ook nog wel 's :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement