Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 7:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
ja die extra 'bulten' zijn weg, dankzij dit forum weet ik dat nu ook. :D

laat de update's maar komen.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Jelle schreef:
laat de update's maar komen.

Jelle


U vraagt, wij draaien...

De afgelopen dagen ondanks de kerstperikelen toch nog wat tijd gehad om wat te modelbouwwerkzaamheden uit te voeren. Ik ben begonnen aan de motoren. Om de naad bij de inlaat op een gemakkelijke manier weg te werken, haal ik het gedeelte voor de fanblades van de mororgondel. Ook hiervoor heb ik de nep-dremel gehanteerd, maar dan met het cirkelzaagje. Dat was iets te grof... Het onderstaande plaatje zegt genoeg denk ik.

Afbeelding

Zo'n 2 to 3 mm ontbreekt er nu aan de motorgondel. Dat moet dus weer gefixt worden een daarvoor gebruik ik maar wat overtollige sprue.

Afbeelding

Afbeelding

Dat wordt dus weer veel schuur, vijl en plamuur werk. Maar dat komt wel weer goed. In het uiterste geval pak ik een setje motoren van een andere A320 die ik nog heb liggen.

Ook heb ik het interieur van het vliegtuig een likje verf gegeven zodat het straks niet te wit is aan de binnenkant. Op de volgende foto lijkt mijn kwastkunde allerbelabberdst, maar in werkelijkheid is het niet zo dramatisch. Zodra de romp dicht is zie de strepen niet meer, het is tenslotte enkel bedoeld om de boel iets te verduisteren aan de binnenkant.

Afbeelding

Ook heb ik wat visloodjes om de bak van het neuswiel geplakt met secondelijm. Nu wordt dit meestal afgeraden, maar tot nu toe heb ik nog nooit ergens last van gehad. Misschien is het tegen beter weten in, maar totdat het tegendeel bewezen is zal ik het zo blijven doen. In iedere geval bij kleine airliners, omdat je een grote schroef, moer of bout toch ziet door de raampjes heen.

Vanmiddag weer lekker verder knutselen. Ik wil aan het eind van de dag de romp en geplamuurd hebben. Dus hopelijk daar vanavond of morgen weer update over.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Jeetje, je gaat wel erg rigoureus te werk met die motoren! Ik vraag me eerlijk gezegd wel een beetje af of dit nu zoveel makkelijker is dan een rond schuurstaafje door de inlaat te halen. Bij mij werkt dat laatste altijd prima, maar ik laat me graag verrassen door jouw resultaat :mrgreen:

Die cockpit ziet er leuk uit, ik zou de volgende keer het wandje wat verder naar voren plaatsen. Ze hebben nu wel heel erg veel ruimte, en nu valt het wandje denk ik niet meer te zien door de ramen heen.

Ik lijm sinds kort mijn lood ook gewoon weer met secondelijm vast hoor, ik krijg meer en meer het idee dat het horror-artikel dat een tijd geleden opdook een worst-case-scenario is en dat het in het echt wel meevalt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het wandje zit inderdaad wat te diep in. Dit komt eigenlijk doordat ik de afmetingen van het cockpitje van de A318 overgenomen heb. Daar is het hetzelfde probleem, maar mijn voornaamste reden om 'm te maken is ervoor te zorgen dat je niet door de cockpit de cabine in kijkt. Bij de volgende ga ik 'm proberen meer op de juiste plaats te krijgen, maar het is nogal lastig om te bepalen waar dat is. Ik had al gezocht naar plaatjes van de cockpit, maar krijg alleen maar resultaten vanuit de cockpit kijkend op het bedieningspaneel en de ramen.

Mocht je nog wat referentiemateriaal hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 22:00 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Spijkenisse
Je bent moediger dan ik, want ik had al meteen naar de reserve onderdelen gegrepen :wink:.

Ga je de muren in de cockpit nog donkerder maken, zodat de lichtere stoelen beter opvallen als je naar binnen kijkt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ashley schreef:
Ga je de muren in de cockpit nog donkerder maken, zodat de lichtere stoelen beter opvallen als je naar binnen kijkt?


Eigenlijk zijn de stoelen donkerder dan de muur. Ik weet niet of dat in het echt ook zo is, maar dacht dat het op deze manier een redelijk contrast zou krijgen. Op de foto hieronder is het redelijk te zien, maar daarbij schijnt de zon ook recht op de neus.

Afbeelding

Zoals te zien is op de foto heb ik nog wat extra's aan de neus toegevoegd. Hoe het precies heet en wat het doet weet ik niet (ik vermoet iets bliksemafleiding), maar op de neuskoepel zitten altijd wat opstaande randjes. Deze horen ook aan de boven en onderkant te zitten, maar omdat daar de naad loopt van de twee romphelften, zitten die er niet. Dus zelf maar iets fabriceren. Ik heb dit gedaan door voordat ik de romphelften tegen elkaar gelijmd heb, eerst aan beide zijden een smalle inkeping te vijlen. Precies daar waar de randen horen te zitten. Vervolgens een stukje Evergreen op de juiste dikte geveild, althans op het oog de juiste dikte. Dat heb ik er dwars in gestoken en vastgelijmd. Het overtollig plastic ga ik strak weg schuren.

Het dicht lijmen van de romp heb ik gisteren gedaan en ook meteen maar een laagje plamuur aangebracht. Gelukkig is er niet veel nodig, omdat de romphelften (eigenlijk romphelft en 2 rompkwarten in deze bouw) erg goed aansluiten.

Afbeelding

Dus nu maar weer verder met schuren en vijlen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Je moet de neuskegel voorstellen als een ballon. Hij is namelijk van een composiet (ik geloof glasvezel), en als je met 900 km/h door de lucht sjeest bouwt dat heel erg veel statische elektriciteit op, net als een ballon die je over wol ofzo wrijft. Dat is niet handig met gevoelige elektronica vlakbij (weerradar, cockpit-instrumenten) dus die opstaande randjes zijn metalen strips die de statische elektriciteit naar de (aluminium) romp van het vliegtuig geleiden. Vanaf daar vindt het vanzelf z'n weg het vliegtuig uit, bijvoorbeeld langs de statische ontladertjes (die stokjes) aan de vleugels en winglets.
Volgens mij was het een nogal moeilijk overkombaar probleem op de 787, waar bijna geen aluminium meer in zit. Hoe ze het daar hebben opgelost weet ik niet..

Wel een goed punt trouwens, ik ga ze ook toevoegen op mijn A320. Ik gebruik er stretched sprue voor 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dank voor de uitleg van wat het is en wat het doet. Ik had al zo'n vermoeden dat het iets met elektriciteit te maken had, maar het is dus toch iets anders dan wat ik dacht. Grappig dat dit soort zaken dan voor zo'n geavanceerd toestel als de 787 een probleem geeft.

Ik denk dat er meerdere methodes zijn om deze streepje op de neus te maken. Inderdaad zou het kunnen met stukjes plastic gewoon over de neus te plakken, maar dan moet dat erg flexibel zijn om de ronding van de neus te volgen. Waar ik dan een beetje voor vrees is dat het geklieder met verf oplevert. En op de neus is dat erg zonde omdat dat toch het aangezicht van het vliegtuig is. Je kan het er altijd nog wel afschuren natuurlijk.

En andere oplossing is hele dunne reepje tape over de neus plakken. En daar gewoon overheen airbrushen. ik weet alleen niet hoe de tape op de verf reageert.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2013 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik heb ze op mijn 1:72 KLM 737 (de eerste die vraagt hoe het daarmee staat nodig ik uit om hier persoonlijk alle plamuur weg te komen schuren :evil: ) ook gemaakt van gerekte sprue. Ik heb geen lijm op het model gesmeerd, maar de sprue-draadjes door de lijm gehaald en op het model gelegd. Dat geeft de minste smeerboel. Ik heb op de 737 niet eens de dunste stukjes gebruikt, als je het goed doet krijg je het haarfijn uitgerekt!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2013 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit Jelle. Het lijkt mooi recht te liggen en niet te dik of te dun. Je methode voor het aanbrengen is een goede. Ik gebruik die ook voor het aanbrengen van regengoten als die niet op de kist zijn meegegoten.

Vandaag heb ik wat tijd besteed aan het bewerken van de neuskoepel. Zo staat het er momenteel voor.

Afbeelding

De stukjes plastic die ik erop gezet heb, zijn wat dikker zoals jullie kunnen zien. Ik ga er eerst eens een laagje grijze verf overheen kwasten om te kijken hoe het geheel er dan uit ziet. Als het acceptabel is laat ik het zo. En zo niet dan moet ik nog even nadenken hoe ik het op ga lossen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement