Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Carvair schreef:
Je ben trouwens lekker bezig geweest Fokkerfan..

Vintage Jet schreef:
Ik hoop dat je toch een aantal van die modellen gaat afmaken. Lijkt me heel leuk om hier te zien!


Oh ja. Uiteindelijk komen ze allemaal af. Ik ben niet van het opgeven, maar als het te lang tegen zit, dan kan ik me maar beter op een ander of nieuw project richten. Dat levert me dan meer positieve energie op. Om die reden staan ze gewoon in de kast te wachten tot ik weer de moed bij elkaar verzameld heb of de ervaring om het probleem waar ik tegenaan gelopen was op te lossen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ik weet dat je geen opgever bent! En daarom het positieve commentaar; alles om je weer op weg te helpen. Zo hebben tal van forumleden mij ook door dips heen geholpen (weet je nog, de craquelé in de nieuwe verf op de Buffalo Airways C-46...). De nieuwe witte laag op de MAC Airbus ziet er hoopvol uit!

Wat ik zelf altijd doe met jets is ze helemaal gereedmaken terwijl ze nog niet onder het model zitten. Vaak zet ik ze met CA lijm vast op een stokje. Dan kan je alle details afwerken en hoef je ze niet aan te raken. Daarna kan het zijn dat je geluk hebt en passen ze goed onder de vleugel. Het naadje dat je altijd hebt, valt dan weg met de panel line verwering.

photo 508831
Het voordeel van ze op een stokje zetten met CA lijm is dat er geen weekmakers in het styreen komen. Met een beetje kracht (pak de motor in je hele hand met een doek) breek je ze schoon van het stokje. Hooguit moet je de bevestigingsstrip een beetje schuren.

photo 509098
Als voorbeeld. Hier zijn de motoren er zo opgezet. Als de kieren wel heel lelijk worden, kan je altijd nog een stukje tape op de pylon en op de vleugel plakken. Dan 'kit' ik het laatste naadje weg met Kritstal Klear. Opbrengen met een tandenstoker en na strijken met veel water. Eventueel spuit ik na het drogen daar dun de kleur van de vleugel of de pylon zelf overheen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de opbeurende woorden VJ. Ik sla me er wel doorheen :lol:

De aansluiting van de 747 motoren heb je inderdaad netjes gedaan. Zeker bij zo'n oudere kit zou ik wat argwaan hebben voor wat betreft de pasvorm. Ik zal eens kijken bij deze kit hoe het straks past en jouw methode in gedachte houden.

Je zegt trouwens dat je CA-lijm gebruikt. Dat is toch secondelijm? Hoe krijg je dat weer makkelijk los dan?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk om te lezen dat je hem weer oppakt. De aanhouder wint!

Als ik nog even mijn twee cent mag geven over het wit: ik zweer bij Tamiya pure white (TS-26) uit een spuitbus. Het is een spuitbus, dus heel erg oppassen met doseren en egaal krijgen, maar het werkt voor mij als een trein. Het is altijd dezelfde kleur, dekt geweldig, glanst mooi en is lekker hard (je kan er van alles overheen spuiten). Dit is eigenlijk de enige kleur die ik niet airbrush.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Stop ze maar in het potje :wink: Hoe meer ervaringen, hoe meer oplossing ik kan toepassen. Nu heb ik TS-26 ook in mijn assortiment zoals je hebt kunnen lezen in één van mijn eerdere berichten. Ik heb het op deze kit gebruikt, de 737-800 van Virgin Blue waar hier ergens ook nog een bouwverslag staat en de F100 die inmiddels rood is. Bij alle drie had ik problemen met belletjes of de onderliggende verf die aangetast werd. Ik ben het met je eens dat het een mooie harde gladde laklaag geeft. Maar ik moet het nog goed leren aanleggen. Waarschijnlijk doe ik het dus te dik. Bedankt voor de tip.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Bij alle drie had ik problemen met belletjes of de onderliggende verf die aangetast werd.

Dit is een gokje hoor, maar dat klinkt als een vettige ondergrond (apolaire verbinding). De deeltjes stoten elkaar af waardoor druppels en belletjes ontstaan. Als verfsoorten op elkaar reageren (wat niet meer kan als het is uitgehard) dan zie je dat meestal in de vorm van scheurtjes of craquelé. Dat was mijn grote les bij de C46, zoals ik al aanhaalde. Heb je wel een primer gebruikt?

FokkerFan schreef:
Je zegt trouwens dat je CA-lijm gebruikt. Dat is toch secondelijm? Hoe krijg je dat weer makkelijk los dan?

Klopt, CA staat voor CyanoAcrylaat en dat kennen we als atoomlijm of secondelijm. Cyanoacrylaatmoleculen in vloeibare vorm op een vlakke ondergrond ondergaan een reactie waarbij het acrylaat uithardt en een lijmverbinding ontstaat. De reactie ontstaat door de waterdamp, die snel vervliegt. Vandaar dat de verbinding binnen enkele seconden ontstaat. De verbinding is star en de samengevoegde materialen zijn niet versmolten, waardoor deze onder druk weer los kunnen breken (als de samengevoegde materialen ook star zijn tenminste; je moet het vooral niet tussen je vingers krijgen!).
De 'gewone' Revell plastic lijmt heeft weekmakers, die zeg maar het smeltpunt ('glasovergang') van kunststof verlagen. Boven het glaspunt worden
styrene delen een stroperige vloeistof die op moleculair niveau met elkaar versmelten. Tijdens het uitharden verdampen de weekmakers en dat proces duurt een aantal uur. Beter gezegd; het proces van uitharden duurt jaren. Uiteindelijk zal het styreen zo hard (en broos) worden, dat je het net zo makkelijk los kan breken als met genoemde CA-lijm. En dan bouw ik het model opnieuw ;-)

excuus voor de scheikunde
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hahaha, bedankt voor de scheikundeles :lol: Je breekt de motoren gewon los dus begrijp ik. Dat je geen last hebt van restanten enzo. ik zal het ook eens proberen. Bedankt voor de uitleg.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2021 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is alweer bijna een halfjaar geleden dat hier wat gebeurd is. Gelukkig staat de bouw niet stil. Momenteel gebeurd het meeste in de spuithal.

De broze onderlaag van de Vallejo primer blijft me nog altijd achtervolgen. De tape op de vleugels had toch wat lak meegenomen dus daar moet zowel de corogard als de grijze lak wat bijgewerkt worden. Nu had ik toch wat overspray op de vleugels dus het is geen hele grote ramp.

De romp heeft vanmiddag een een glanslak coating gekregen nadat ik een maand of twee geleden de buik al grijs had gespoten. De coating moet er nu voor zorgen dat het een beetje één geheel wordt.

photo 540516

photo 540515

Ook de motoren zijn weer een stapje dichterbij de afronding. De naad die ontstaan is door de manier van bouwen tussen de voorkant en de body van de motoren laat na een paar plamuur- en schuurbeurten toch nog wel wat kiertjes zien. Daarmee is dit ook een proces van twee stappen vooruit en één achteruit. Maar uiteindelijk komt het goed.

photo 540517

Hopelijk heb ik de komende weken de tijd om nog wat stappen richting de afronding te zetten en duurt de volgende update niet tot de kerst :lol:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuk topic om te lezen dit.....Ben eigenlijk nooit actief op dit deel van het forum, maar daar zal over een tijdje verandering in komen als mijn bestelling er is.
Jij weet wel waar ik op doel :wink: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jul, 2021 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ja Barry, ook op dit deel van het forum worden miniatuur kunstwerkjes geboren :wink: Ik kijk al uit naar je verslag hier. Op YouTube staat nu een review met de gietramen en die zien er veelbelovend uit.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement