wegens ik zat even thuis met een dikke ontsteking in m'n hiel en geen zin in moeilijk bouwwerk heb ik eens een OOB gebouwd.
Ik heb deze een keer gevonden op een rommelmarkt voor €5,- , dus verwachte er niet teveel van.
Eerst even een stukje over de Fokker ( geleend van het grote web en wiki ).
Geschiedenis
De Fokker Friendship werd in 1954 door Fokkers hoofdconstructeur Cees van Meerten ontworpen, als vervanger voor de Douglas DC-3. Nadat een aantal mogelijkheden waren overwogen, werd gekozen voor een hoogdekker met twee Rolls-Royce Dart motoren en een drukcabine voor 28 passagiers. Het eerste prototype, PH-NIV, maakte op 24 november 1955 zijn eerste vlucht. Het tweede prototype en tevens eerste productiemodel, was bijna een meter langer, omdat het eerste prototype staartlastig bleek te zijn. In het langere toestel konden ook meer (32) passagiers worden vervoerd. Verder werd gekozen voor Dart Mk 528 motoren.
De propeller van de F27 werd gemaakt door Dowty Rotol. Het was een vierbladige propeller. De eerste versies bezaten een afgeronde tip. Later werd, om een hoger vermogen te krijgen, een versie met een afgeknotte tip toegepast. Het nadeel hiervan was de hogere geluidsproductie. Vooral de hogere harmonischer, de 8P en 12P frequenties werden sterker. De propeller draaide met een bladpasseerfrequentie van 88 Hz. Om het geluid van de propeller in de cabine te reduceren paste Fokker getunede en vrijwel ongedempte resonatoren toe (in het Engels tuned vibration absorbers), die op de spanten van het vliegtuig werden gemonteerd.
Veel romp- en vleugeldelen van de Friendship werden vervaardigd uit verlijmde aluminium sandwich-constructies; een destijds revolutionaire bouwwijze waarmee het gewicht kon worden beperkt. Klinknagels werden niet toegepast. De ontwikkeling van het toestel kostte toentertijd 30 miljoen gulden, dat deels in de vorm van ontwikkelingskredieten aan Fokker werd geleend door de Nederlandse Staat. Een interieurontwerp van Gerrit Rietveld, waarbij door kleurgebruik meer ruimte werd gesuggereerd, is uiteindelijk niet gebruikt, hoewel de Fokker-directie er zeer enthousiast over was. De luchtvaartmaatschappijen die Friendships afnamen, zagen toch liever hun eigen kleurenschema's toegepast.
De eerste versie van de Friendship, F27-100 kon 44 passagiers vervoeren, en werd in september 1958 als eerste aan Aer Lingus geleverd. Al snel verscheen ook een versie met Dart Mk 532 motoren, de F27-200. Het bekendste type Friendship is de F27-500. De romp was opnieuw verlengd waardoor het toestel nu 52 passagiers kon vervoeren. Er was weer gekozen voor Dart Mk 528 motoren. Deze versie van de F27 vloog vanaf november 1967.
In 1956 verleende Fokker de Amerikaanse vliegtuigbouwer Fairchild een licentie om het toestel in de Verenigde Staten te bouwen. Op 12 april 1958 maakte de eerste Fairchild F-27 zijn eerste vlucht.
Van de Friendship werden in totaal 786 exemplaren gebouwd (waarvan 206 door Fairchild). De F-27 is hiermee het succesvolste West-Europese turboproppassagiersvliegtuig. Het werd zeer populair in de Derde wereld, omdat het toestel geschikt was voor kleine onverharde start- en landingsbanen. In het begin van de jaren tachtig werd een opvolger voor de Friendship ontworpen: de Fokker 50.
Een stukje uit de bouwperiode die wel enigsinds grapvol zijn.
Van welk jaar is de kit?
op de vleugel.
op de doos.
en op de bouwtekening staat 2002
.
Gelukkig past alles perfect :sick:
Maar na een paar weken lekker kliederen met verf en wat plamuur komt er uiteindelijk toch een redelijk knap model uit.
Moet eerlijk zijn, maar het is wel een heel nette kit met vele mogelijkheden, want alle flaps en roeren zijn te verstellen.
de foto's.
P.S. het steuntje komt van een Heinkel HE111 Z1