Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 18:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2013 19:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6318
Woonplaats: Blauwhuis
wegens ik zat even thuis met een dikke ontsteking in m'n hiel en geen zin in moeilijk bouwwerk heb ik eens een OOB gebouwd.
Ik heb deze een keer gevonden op een rommelmarkt voor €5,- , dus verwachte er niet teveel van.

Eerst even een stukje over de Fokker ( geleend van het grote web en wiki ).
Geschiedenis
De Fokker Friendship werd in 1954 door Fokkers hoofdconstructeur Cees van Meerten ontworpen, als vervanger voor de Douglas DC-3. Nadat een aantal mogelijkheden waren overwogen, werd gekozen voor een hoogdekker met twee Rolls-Royce Dart motoren en een drukcabine voor 28 passagiers. Het eerste prototype, PH-NIV, maakte op 24 november 1955 zijn eerste vlucht. Het tweede prototype en tevens eerste productiemodel, was bijna een meter langer, omdat het eerste prototype staartlastig bleek te zijn. In het langere toestel konden ook meer (32) passagiers worden vervoerd. Verder werd gekozen voor Dart Mk 528 motoren.
De propeller van de F27 werd gemaakt door Dowty Rotol. Het was een vierbladige propeller. De eerste versies bezaten een afgeronde tip. Later werd, om een hoger vermogen te krijgen, een versie met een afgeknotte tip toegepast. Het nadeel hiervan was de hogere geluidsproductie. Vooral de hogere harmonischer, de 8P en 12P frequenties werden sterker. De propeller draaide met een bladpasseerfrequentie van 88 Hz. Om het geluid van de propeller in de cabine te reduceren paste Fokker getunede en vrijwel ongedempte resonatoren toe (in het Engels tuned vibration absorbers), die op de spanten van het vliegtuig werden gemonteerd.
Veel romp- en vleugeldelen van de Friendship werden vervaardigd uit verlijmde aluminium sandwich-constructies; een destijds revolutionaire bouwwijze waarmee het gewicht kon worden beperkt. Klinknagels werden niet toegepast. De ontwikkeling van het toestel kostte toentertijd 30 miljoen gulden, dat deels in de vorm van ontwikkelingskredieten aan Fokker werd geleend door de Nederlandse Staat. Een interieurontwerp van Gerrit Rietveld, waarbij door kleurgebruik meer ruimte werd gesuggereerd, is uiteindelijk niet gebruikt, hoewel de Fokker-directie er zeer enthousiast over was. De luchtvaartmaatschappijen die Friendships afnamen, zagen toch liever hun eigen kleurenschema's toegepast.
De eerste versie van de Friendship, F27-100 kon 44 passagiers vervoeren, en werd in september 1958 als eerste aan Aer Lingus geleverd. Al snel verscheen ook een versie met Dart Mk 532 motoren, de F27-200. Het bekendste type Friendship is de F27-500. De romp was opnieuw verlengd waardoor het toestel nu 52 passagiers kon vervoeren. Er was weer gekozen voor Dart Mk 528 motoren. Deze versie van de F27 vloog vanaf november 1967.
In 1956 verleende Fokker de Amerikaanse vliegtuigbouwer Fairchild een licentie om het toestel in de Verenigde Staten te bouwen. Op 12 april 1958 maakte de eerste Fairchild F-27 zijn eerste vlucht.
Van de Friendship werden in totaal 786 exemplaren gebouwd (waarvan 206 door Fairchild). De F-27 is hiermee het succesvolste West-Europese turboproppassagiersvliegtuig. Het werd zeer populair in de Derde wereld, omdat het toestel geschikt was voor kleine onverharde start- en landingsbanen. In het begin van de jaren tachtig werd een opvolger voor de Friendship ontworpen: de Fokker 50.

Een stukje uit de bouwperiode die wel enigsinds grapvol zijn.

Van welk jaar is de kit?

op de vleugel.
Afbeelding

op de doos.
Afbeelding

en op de bouwtekening staat 2002 :shock: .

Gelukkig past alles perfect :sick:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar na een paar weken lekker kliederen met verf en wat plamuur komt er uiteindelijk toch een redelijk knap model uit.
Moet eerlijk zijn, maar het is wel een heel nette kit met vele mogelijkheden, want alle flaps en roeren zijn te verstellen.

de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

P.S. het steuntje komt van een Heinkel HE111 Z1 :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2013 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi,

Je hebt er een leuk Friendship model van gemaakt. Hier en daar is er nog wel ruimte voor wat extra detail maar aangezien je opzet een simpel tussendoortje was en je het geheel op een standaard hebt gezet (bureaumodelletje?) is dat voor nu wel prima toch?
Wel vind ik de gebruikte kleuren blauw erg donker. De lichtste kleur blauw van NLM leek erg op wat de KLM tegenwoordig bovenop haar kisten smeert.
Ook zou je het cockpitraam nog kunnen voorzien van een frame, dat ziet er dan gelijk al beter uit.
De rolroeren in een andere stand zetten ziet er wel leuk uit, maar met zo'n grote uitslag liggen de stewardess en de koffie tegen het plafond en jouw model hangt nog netjes recht :wink:

En sterkte met je hiel natuurlijk :brouw:

groeten Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement