Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 5:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 22:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Yup, na lange tijd kreeg ik toch zin om weer eens een liner te doen, en mijn oog viel op deze.

Afbeelding

De kit is oud, volgens mijn bronnen uit de jaren 60, maar dit is een heruitgave uit 2010, met nieuwe decals.

Als je de doos hebt omgebouwd tot een normale doos die aan de bovenkant opengaat en deze openmaakt krijg je een zakje plastic:

Afbeelding

Even wat grote onderdeeltjes naast elkaar gelegd:

Afbeelding

Wat meteen opvalt is dat ondanks de leeftijd de kit is voorzien van ingegraveerde paneellijntjes. Altijd leuk.

Afbeelding

Ze zijn wel niet allemaal even netjes, maar dat overleven we wel. Wat minder is, zijn de krimpdeuken bij elke verdikking in het plastic,
vooral bij de pasnokjes. Verder zijn het natuurlijk leuke raampjes. Dat wordt lastig uitboren in zo'n driehoek, en ze zijn te groot voor
Kristal Klear oid. Momenteel is het plan ze zo te laten, dan na alle spuitwerk te voorzien van een laagje zwarte verf, en dan opvullen met
Kristal Klear. Helemaal gezien ik de rode band wil spuiten ipv de decal gebruiken. Ook als je de decal gebruikt moet je wat, anders komt
die over een gat te vallen en dat werkt ook niet.

Daarnaast zul je voor de neus toch echt iets moeten doen:

Afbeelding

Het plan is hetzelfde: stukje plastic erachter, en vullen met Kristal Klear. Trouwens een interessante constructie: de cockpit kegel apart
van de rest van de romp: je hebt een naad rondom, maar tenminste niet tussen de raampjes van de cockpit, en je hebt geen stukje
doorzichtig plastic wat er niet in past.

Wel is er links en rechts wat flash aanwezig, maar dat is geen probleem.

Afbeelding

Dan is er ook nog dit onderdeeltje:

Afbeelding

Past precies in de opening in de romp die in de oorspronkelijke uitgave geleverd werd met een standaard. Ik gok erop dat dit dus onderdeel
was van die standaard. Op dit moment heb ik de neiging om te gaan voor een wheels-down bouw, maar wel met een standaardje. Alleen jammer
dat de deur in de romp niet goed past.... Wellicht dat ik die een tik naar binnen openzet.

Uiteraard nog wat instructies:

Afbeelding

En eerder genoemde vel met prima decals:

Afbeelding

De staart van deze kist is rood, met het Zwitserse kruis in het wit. En daar heb je 3 opties: de hele staart als decal, het rood spuiten en de witte
decal, of het witte kruis zelf ook gewoon spuiten, afplakken en dan rood eroverheen.

Mijn keuze zal zijn om alle rood te spuiten, dat voorkomt weer kleurverschil tussen de verf en de decal, ik was nl niet van plan de hele staart van
een decal te voorzien.

Het motor-ophang systeem is mooi bedacht op de kit (zie 3e foto): je lijmt de gondels ineen, en steekt ze dan door de romp. Zit zo strak dat
je het zelfs zonder lijm kan doen. Ook de vleugel is mooi: niet zo krap op de romp als modernere kits en volgens een eerste passing past ie prima.

En dan als alles af is moet ie er ongeveer zo uit gaan zien:

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 1:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk begin, leuke kleurrijke kist.

Succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Deze heb je ooit eens van mij overgenomen toch? Gelukkig wordt hij dan toch nog gebouwd :brouw:

Ik zou overigens zelf voor de SAS versie zijn gegaan. Dat vikingschip op de zijkant is echt vet. Maar de Swissair livery is ook zeker mooi. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Dit is volgens mij een van de mooiste passagiersvliegtuigen die ooit gebouwd zijn. Als kleine jongen heb ik nog regelmatig de toestellen van Alitalia gezien in Zaventem.
Ik heb deze een tijd terug ook gebouwd in de de SAS uitvoering. Je moet vooral goed opletten bij de uitlijning van het neusgedeelte met de romp. Doe dit zeer zorgvuldig anders blijf je een overgang zien.
Veel succes, maak er iets moois van...

Stego

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 16:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
TheFlyingDutchman schreef:
Deze heb je ooit eens van mij overgenomen toch? Gelukkig wordt hij dan toch nog gebouwd :brouw:

Ik zou overigens zelf voor de SAS versie zijn gegaan. Dat vikingschip op de zijkant is echt vet. Maar de Swissair livery is ook zeker mooi. 8)


Volgens mij niet, ik dacht dat deze ergens uit Amsterdam kwam. Daarnaast / er zijn geen decals voor iets wat op een vikingschip lijkt.... SAS is alleen de tekst SAS en Scandinavian

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Nemmy schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
Deze heb je ooit eens van mij overgenomen toch? Gelukkig wordt hij dan toch nog gebouwd :brouw:

Ik zou overigens zelf voor de SAS versie zijn gegaan. Dat vikingschip op de zijkant is echt vet. Maar de Swissair livery is ook zeker mooi. 8)


Volgens mij niet, ik dacht dat deze ergens uit Amsterdam kwam. Daarnaast / er zijn geen decals voor iets wat op een vikingschip lijkt.... SAS is alleen de tekst SAS en Scandinavian


ik heb je vorig jaar op de ESM deze Caravelle en een 1:122 DC-7 verkocht. Maar misschien heb je er meerdere :D

De SAS-livery heeft een langwerpige drakar (vikingschip) op de zijkant, die blauwe balk over de ramen met drakenkop aan het einde. Kijk nog maar eens goed :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 20:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Dan zeker de verkeerde, bij mijn weten heb ik nog nooit een DC-7 aangeschaft :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement