Dit wordt mijn volgende project! De WizzAir A320 is op de laatste coating na klaar, daarvan heel binnenkort de eindfoto's. Ook de Estonian Air CRJ-900 duurt niet lang meer.
Deze livery wilde ik al een tijdje bouwen omdat ik de kolibrie op de staart erg leuk vind. En ook een Boeing 767 met die enorme winglets leek me erg leuk om eens te doen. Een paar weken terug kwam ik erachter dat Caribbean er recent twee aan de vloot heeft toegevoegd dus toen kon ik het ineens combineren! Ik had deze kit gekocht om er een Kenya Airways toestel van te maken. Dat doe ik later nog wel een keer.
Caribbean Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Trinidad & Tobago. Triniwat? Ja, wacht even, dat komt zo. Caribbean Airlines is in 2007 voortgekomen uit British West Indies Airways (BWIA), en verder beheert Caribbean Airlines ook Air Jamaica.
Trinidad & Tobago is een eilandstaatje met ruim 1,3 miljoen inwoners waarvan niet helemaal duidelijk is of het bij Noord- of Zuid-Amerika behoort. Het ligt een klein stukje uit de kust bij Venezuela. Het bestaat uit een groot eiland (Trinidad) en een kleiner eiland (je raadt het al: Tobago). Hoewel weinig Nederlanders het zullen kennen hadden we tot niet al te lange tijd geleden dagelijks te maken met het land. Het is namelijk een van de weinige plekken waar van nature asfalt te winnen is, dat in vloeibare vorm grote meren heeft gevormd op Trinidad. Een grote importeur was Europa, maar de laatste jaren worden de Nederlandse wegen steeds meer met kunstmatige middelen gelegd.
De kit is van Zvezda en is heel erg mooi. Voordelen t.o.v. de Revell kit zijn de verbeterde vorm die bij Revell niet overal schijnt te kloppen en de opbouw van de motoren. Ook zijn de paneellijnen veel fijner en ziet alles er gewoon net wat strakker uit. Nadeel is dat deze kit geen gedetailleerde wielbakken heeft zoals de Revell. Een leuk detail op de 767 is dat de neuswieldeuren net niet goed sluiten als het onderstel is uitgeklapt, en met de losse neuswieldeuren bij de Revell kit is dat makkelijker na te maken dan bij deze.
De decals zijn van TwoSix Decals en bestaan uit een ALPS geprint algemeen detaildeel en een lasergeprint deel voor deze specifieke livery. Helaas valt dat laatste me wat tegen, de kolibrie is redelijk pixelig geprint. Ik ben van mening dat als je als decalmaker alleen een JPEG of ander laag kwaliteit plaatje tot je beschikking hebt, je er geen commerciele decals van zou moeten maken. Dit had ik, heel flauw gezegd, zelf ook nog wel kunnen printen. Maar goed.
De winglets zijn van resin en van Contrails Models uit Amerika.
Het zou zomaar kunnen dat dit de grootste winglets zijn die er momenteel in gebruik zijn in de luchtvaart. Het zijn echt hele flinke planken. Vergeleken met de winglets van de 737NG, welke ook al niet al te klein zijn (ruim een meter of 2 in de hoogte):
De Boeing 767-300 bestaat met meerdere plaatsingen van de deuren. De Zvezda kit is er een met een reguliere instapdeur direct achter de vleugel en geen overwing nooduitgangen. De kist die ik wil maken heeft die overwing uitgangen wel en raampjes op de plek waar de grote deur normaal zit. Ik weet nog niet of ik die ga openvijlen of gewoon maar alle cabineraampjes dicht ga maken. Het is beiden net zoveel werk maar het nadeel van transparante raampjes is dat ik geen decals heb met de zilveren omlijstingen.
Nou, eerst die andere twee even afmaken en dan ga ik hier mee beginnen!
groetjes Jelle