Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 21:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2013 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding
Afbeelding

Dit wordt mijn volgende project! De WizzAir A320 is op de laatste coating na klaar, daarvan heel binnenkort de eindfoto's. Ook de Estonian Air CRJ-900 duurt niet lang meer.
Deze livery wilde ik al een tijdje bouwen omdat ik de kolibrie op de staart erg leuk vind. En ook een Boeing 767 met die enorme winglets leek me erg leuk om eens te doen. Een paar weken terug kwam ik erachter dat Caribbean er recent twee aan de vloot heeft toegevoegd dus toen kon ik het ineens combineren! Ik had deze kit gekocht om er een Kenya Airways toestel van te maken. Dat doe ik later nog wel een keer.

Caribbean Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Trinidad & Tobago. Triniwat? Ja, wacht even, dat komt zo. Caribbean Airlines is in 2007 voortgekomen uit British West Indies Airways (BWIA), en verder beheert Caribbean Airlines ook Air Jamaica.

Trinidad & Tobago is een eilandstaatje met ruim 1,3 miljoen inwoners waarvan niet helemaal duidelijk is of het bij Noord- of Zuid-Amerika behoort. Het ligt een klein stukje uit de kust bij Venezuela. Het bestaat uit een groot eiland (Trinidad) en een kleiner eiland (je raadt het al: Tobago). Hoewel weinig Nederlanders het zullen kennen hadden we tot niet al te lange tijd geleden dagelijks te maken met het land. Het is namelijk een van de weinige plekken waar van nature asfalt te winnen is, dat in vloeibare vorm grote meren heeft gevormd op Trinidad. Een grote importeur was Europa, maar de laatste jaren worden de Nederlandse wegen steeds meer met kunstmatige middelen gelegd.


De kit is van Zvezda en is heel erg mooi. Voordelen t.o.v. de Revell kit zijn de verbeterde vorm die bij Revell niet overal schijnt te kloppen en de opbouw van de motoren. Ook zijn de paneellijnen veel fijner en ziet alles er gewoon net wat strakker uit. Nadeel is dat deze kit geen gedetailleerde wielbakken heeft zoals de Revell. Een leuk detail op de 767 is dat de neuswieldeuren net niet goed sluiten als het onderstel is uitgeklapt, en met de losse neuswieldeuren bij de Revell kit is dat makkelijker na te maken dan bij deze.
Afbeelding

De decals zijn van TwoSix Decals en bestaan uit een ALPS geprint algemeen detaildeel en een lasergeprint deel voor deze specifieke livery. Helaas valt dat laatste me wat tegen, de kolibrie is redelijk pixelig geprint. Ik ben van mening dat als je als decalmaker alleen een JPEG of ander laag kwaliteit plaatje tot je beschikking hebt, je er geen commerciele decals van zou moeten maken. Dit had ik, heel flauw gezegd, zelf ook nog wel kunnen printen. Maar goed.

De winglets zijn van resin en van Contrails Models uit Amerika.
Afbeelding

Het zou zomaar kunnen dat dit de grootste winglets zijn die er momenteel in gebruik zijn in de luchtvaart. Het zijn echt hele flinke planken. Vergeleken met de winglets van de 737NG, welke ook al niet al te klein zijn (ruim een meter of 2 in de hoogte):
Afbeelding

De Boeing 767-300 bestaat met meerdere plaatsingen van de deuren. De Zvezda kit is er een met een reguliere instapdeur direct achter de vleugel en geen overwing nooduitgangen. De kist die ik wil maken heeft die overwing uitgangen wel en raampjes op de plek waar de grote deur normaal zit. Ik weet nog niet of ik die ga openvijlen of gewoon maar alle cabineraampjes dicht ga maken. Het is beiden net zoveel werk maar het nadeel van transparante raampjes is dat ik geen decals heb met de zilveren omlijstingen.

Nou, eerst die andere twee even afmaken en dan ga ik hier mee beginnen!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2013 17:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hoi Jelle,

Leuk, een 767.....'s kijken wat ik hier nog van weet na al dik een jaar niets meer met die kist gedaan te hebben.

TheFlyingDutchman schreef:
Een leuk detail op de 767 is dat de neuswieldeuren net niet goed sluiten als het onderstel is uitgeklapt, en met de losse neuswieldeuren bij de Revell kit is dat makkelijker na te maken dan bij deze.

Yep, en dit leverde vooral in het begin van de loopbaan nog wel 's leuke tafereeltjes op want je moet natuurlijk dan niet alsnog de deuren vlak gaan afstellen. Bij de eerste de beste vlucht nadat het gear is ingetrokken breken de stangen direct af en hangen de deuren los te bungelen ( is, ik dacht, ergens in het Midden Oosten gebeurd :mrgreen: ).

TheFlyingDutchman schreef:
De Boeing 767-300 bestaat met meerdere plaatsingen van de deuren. De Zvezda kit is er een met een reguliere instapdeur direct achter de vleugel en geen overwing nooduitgangen.

En dat klopt niet Jelle.....de deuren achter de vleugel zijn pure nooddeuren en absoluut niet als gewone deuren te gebruiken ( als je de deur opent van binnenuit krijg je direct een hoop herrie en ligt de slide opgeblazen en al op het platform ). De deur vóór de vleugel zijn dan weer wel gewone deuren dus 6 in totaal ipv de 4 die Caribbean Airlines kist heeft ( overigens zijn die overwing deuren nou niet echt licht dus ik wens de persoon die die krengen in een noodgeval eruit mag halen veel plezier :mrgreen: )

Veel plezier met deze kit....ik ga je in ieder geval volgen en zien of ik nog iets kan bijdragen ( misschien wat leuke anekdotes :D )

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2013 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hey Jelle,

Weer een mooi thema hoor. Ik zag laatst wat foto's op a.net en dat deed mij ook al dromen van het bouwen van deze kist. Ik weet niet of beide 767 dezelfde specificaties hebben, maar die van foto heeft P&W motoren dus kan je die van de kit niet gebruiken (althans als je het echt correct wilt doen). Maar dat had je wellicht zelf ook wel al gezien.

Ik stem overigens voor open raampjes. Bij Hannants hebben ze decals voor open raam omlijstingen van AHS.

Heb je trouwens decals van een KQ 767? Waar heb je die vandaan?

Succes! Het wordt vast weer een mooie.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2013 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
@Arjan: kom maar op met die anekdotes! Altijd leuk hoor 8)

@Ingmar: dat van die motoren had ik eigenlijk niet gezien.. en ik heb wat foto's bekeken en eerlijk gezegd kan ik echt geen enkel verschil ontdekken. Zelfs de paneellijntjes komen overeen. Waar zit het verschil hem in?
Ik ga de raampjes toch dichtmaken deze keer. Er zit meer werk aan dan ik dacht, het is gewoon een compleet andere raamindeling in ik vrees dat als ik zoveel raampjes moet gaan openvijlen het niet strak gaat worden. Ik heb de doorzichtige raamstrips er ook al in gelijmd als opvulling, dan moet ik het alleen nog glad plamuren en schuren. Het cockpitraam blijft natuurlijk gewoon transparant!!
Ik wilde de Kenya Airways (je moet niet in die codes gaan praten hoor, die weet ik namelijk echt niet allemaal uit m'n hoofd :lol: ) decals bij Draw Decal kopen. Maar dat komt later wel een keer als ik weer eens zin heb in een 767. Ik vind de 767 zelf namelijk erg saai.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 12:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Menaldum
Leuk project! Vooral die vogel op de staart vind ik ook mooi.
Stiekem wist ik dat je deze zou gaan doen, want dit is toch dat decalvel die je tegelijk
met die ural-decals hebt besteld?
Ik zal deze zeker volgen.

Veel succes!

Groetjes,

Erik

_________________
"Oderint dum metuant"

"Laat ze mij maar haten, als ze mij maar vrezen"

- Keizer Caligula


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
erikbouma22 schreef:
Stiekem wist ik dat je deze zou gaan doen, want dit is toch dat decalvel die je tegelijk
met die ural-decals hebt besteld?


Ja, dit was inderdaad de envelopgenoot van jouw decals :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Leuk onderwerp! Lekker wit ook!

Ik ga m volgen. Volgens mij heb jij nu een modelletje of 5 a 6 in aanbouw? Ik had er 3 tegelijk in aanbouw maar dat doe ik niet meer, dat werkt niet voor mij.

TheFlyingDutchman schreef:
en met de losse neuswieldeuren bij de Revell kit is dat makkelijker na te maken dan bij deze.


Hoe ziet het eruit bij de zvezda dan? Zitten die deuren aan de romp vast? Bij revell zitten de deuren aan elkaar vast maar wel los van de romp. Ik vond het ook een maf detail dat die deuren zo schots en scheef zaten, op mijn model was dat vrij makkelijk na te maken :lol:

Succes

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Ik zal de namen uitschrijven, dat is misschien ook makkelijker voor de andere lezers.

Voor wat de motoren betreft, het optische verschil is ook niet zo groot. Bij de General Electric CF-6 motor zijn de inlaat en de uitlaatkegel langer ten opzichte van de Pratt & Whitney PW4000. Ook loopt de uitlaatkegel bij de PW4000 wat ronder af. Vergelijk de volgende foto's maar eens.

GE CF-6

PW4000

Hopelijk heb je er iets aan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op ma 11 feb, 2013 21:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Je hebt gelijk, er zit inderdaad verschil in. Maar ik vind het minimaal genoeg om lekker de kit motoren eronder te hangen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het verschil is ook niet zo groot, maar het is er wel. Eventueel kan je de Revell 767 motoren gebruiken. Dat zouden PW's voor moeten stellen, maar ook die zijn niet helemaal perfect.

Stuur maar een pb'tje als je er interesse in hebt. Ik heb denk ik nog wel een setje liggen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement