Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2013 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Beste brouwers,

Hier dan het eerste gedeelte van mijn bouwverslag van de Fokker F-VIIA. Eigenlijk een beetje onlogisch, want ik had de
F-VIIb/3m al gebouwd, die vond ik toen belangrijker, maar deze hoort ook deel uit te maken van de collectie.

Eerst een goede bouwschets op het Internet opgezocht, deze op schaal 1/48 uitgeprint, gelijk meerdere exemplaren geprint, dan kan je makkelijk gedeeltes uitknippen om als mal te dienen, voor het maken van de diverse onderdelen.
Hierna uit gezocht, hoe ik de romp zou samenstellen, dit is altijd wat puzzelen, want je moet rekening houden met het interieur. de cockpit etc. Die zaken moeten er van te voren worden ingebouwd. Ook moet alles stevig genoeg zijn om later alles aan te hangen, een vrij zware massieve houten vleugel, onderstel en staartvlakken. Gelukkig heb ik al de nodige Fokkers gebouwd, dus ik heb wel wat ervaring opgedaan met deze manier van bouwen. Eerst wat foto's van de eerste bouw fases.

Afbeelding
Afbeelding

De hoofddelen van de romp a.d.h. van de malletjes uitgezaagd.

Afbeelding
Afbeelding

Dan vervolgens de rompdelen aan elkaar gelijmd, dit is wel een belangrijk gedeelte van de constructie, alles moet perfect haaks op elkaar staan, andres krijgen we kromme rompen en scheve vleugels :).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen dit klaar was, ben ik begonnen met het binnenwerk van de romp, eerst maar de cockpit gebouwd, dit hield in, stoelen, rompspanten, instrumentpaneel, stuurwielen. voetenstuur en de nodige bedieningsstangen. Daar was ik dus een weekend zoet mee, maar dat zit er nu in. Of je er veel van ziet ? Weinig, gezien de andere Fokkers, maar goed het gaat om het idee.

Afbeelding
Afbeelding

Laatste stand, momenteel bezig met de cabine, 8 stoeltjes gemaakt; boring! een vloer en wat schotjes bij de toegangsdeur
en een soort aparte kast, waarin het toilet was aangebracht.
Afbeelding

Tot zover de stand van zaken. Ik hoop binnenkort meer te laten zien, helaas momenteel een beetje krap in de tijd, maar ik doe mijn best.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Dat wordt een interessante bouw.
Ik zie dat u ook een boekengek ben. :)

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
JohnH, toevallig familie van RobH? :mrgreen:

Totale scratchbouw krijgt altijd mijn respect. Fantastisch man!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hallo Pieter,

Nee, we zijn geen familie, maar Rob heeft me wel op deze site opmerkzaam gemaakt, zo is het gekomen :)

Ik was vroeger wel een verzamelaar van boeken, er was niets anders voor mij in de "vorige eeuw" , ik heb pas 6 jaar geleden een PC gekocht, dat had ik dus al veel eerder moeten doen, maar die boeken komen nog steeds van pas, het zijn voornamelijk naslagwerken. Je vind op het net ontzettend veel, maar natuurlijk niet alles.

Ik hoop binnenkort weer een verder verslagje te schrijven.

Vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
John: Mooi project weer, maar je maakt me wel nieuwsgierig naar de details, bijvoorbeeld hoe je die mooie buizen stoeltjes hebt gemaakt (ook al waren ze boring :wink: ). Ik ga dit zeker volgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Hallo Rob,

Stoeltjes maken: Ik heb eerst met karton een rugleuning en zitting op maat geknipt, om te kijken hoe ik 8 stoeltjes in de cabine kreeg. Dit kwam neer op een breedte van 1 cm, hoogte van de rugleuning 12 mm, de lengte van de zitting 8 mm, hierna heb ik een strook plasticplaat gezaagd van 1 mm dik en 1 cm breed en hieruit de rugleuningen en zittingen gezaagd.
Vervolgens alle 8 rugleuningen rond- puntig gevijld, hoekjes en randen rond gevijld, tenslotte alles op elkaar gelijmd.
Toen dit spul aan het drogen was, van gietstaafjes, draad boven een kaarsvlammmetje warm getrokken, dikte 1 mm.
Toen dit draad in een U-vorm gebogen en tegen de zijkanten van het stoeltje gelijmd. De lengte van de pootjes kunnen dan later op maat worden afgevijld of gesneden. Hierna nog wat losse buisjes er tussen gelijmd. Ik heb, vergeleken met de orginele stoelen, de zaak een beetje vereenvoudigd. Na al je moeite, zie je er eigenlijk maar weinig van. Ook ik zat met de kleuren van het interieur, veel bruin houten betimmeringen, dus alles maar in verschillende kleuren bruin gehouden, alleen wat donkerder, dan bij jouw Koolhoven. Op de schaarse foto's die ik kon vinden, ziet alles er vrij donker uit. Ik heb zo mijn twijfels over de F-VII A in het Aviadrome, die is pas gerestaureerd, maar dat interieur lijkt niet op dat van de orinele foto's. Maar dat is maar mijn idee.
Ik hoop, dat je wat hebt aan mijn epistel, succes met de Koolhoven.

Vr. gr.
John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
JohnH schreef:
Toen dit spul aan het drogen was, van gietstaafjes, draad boven een kaarsvlammmetje warm getrokken, dikte 1 mm.
Toen dit draad in een U-vorm gebogen en tegen de zijkanten van het stoeltje gelijmd.


Nadeel van dit principe is dat het plastic niet overal even dik is. Alternatief is kant-en-klaar styreen staaf. Wellicht nog beter om koperdraad te gebruiken. Plastic wil na buiging iets terug veren.

Wat uiteraard niet wil zeggen dat je knappe stoeltjes hebt gemaakt. En als het er goed uitziet, dan is het goed. Ik ben op het moment ook wat aan het scratchen en mijn motto daarbij is: als het er op lijkt, dan is het zo (om een 'duur' resin setje uit te sparen).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik sluit mij aan bij René - als het erop lijkt is het goed genoeg. Ben zelf bezig met het interieur van een Messcherschmitt 109 te maken in schaal 1:24. Je kan een kant-en-klare set daarvoor kopen maar zelf maken is veel leuker!
En je gaat met een nieuw oog naar dingen om je heen kijken, b.v. een oud theezeefje gooi je niet meer weg want dat komt nog veel te goed van pas om roosters van te maken :lol:

Complimenten voor dit topic. Toen ik je modellen zag John, die je een maand of wat geleden postte, kon ik alleen maar 'oeh' en 'ah' zeggen en dacht ik bij mezelf, dat kan ik nooit. Maar nu ik jouw - en ook RobH's - topic zie... dat geeft de burger moed!
En je leert weer iets over die periode van de luchtvaart, en dat is toch wel heel interessant! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Beste René en Mem,

Blij met jullie reacties, dit is ook eigenlijk de bedoeling van mij, dus kijk eens verder dan de gebruikelijke bouwdoos, alle begin is moeilijk, maar scratch bouw geeft zoveel meer voldoening. Ook het plezier uit, inderdaad vaak wat afval materiaal, onderdelen te maken.
Ik doe dat al jaren, hmmm... ik begin me al aardig oud te voelen :D , ik bouw al sinds de '60er jaren, Eduard setjes ? bestonden niet, alles zelf prutsen, als ik aan al die oude modellen denk, Comet, Aurora, Lindbergh, UPC, Marusan etc. Dan moest je wel improviseren.
Gelukkig leven we nu in betere tijden, dus voor iedereen zoveel meer mogelijkheden, om zelf wat te maken. Ik hoop door mijn bouwverslagen daar ook een steentje aan bij te dragen. Ook mijn motto is: " if it looks right, it is right ".

tot het volgende verslag,
groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F-VIIA
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 18:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Sorry, ik bedoelde Nem !!

Excuses...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement