Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi Lex, ik doe in principe alles met de airbrush. Met spuitbussen is op zich niks mis maar ze zijn vaak snel leeg en niet goedkoop. Ook kun je de hoeveelheid verf moeilijk doseren terwijl je soms een wat dunner laagje wilt hebben. Het is dan wel weer makkelijker dat je niet je hele spuit schoon hoeft te maken na afloop.

En dat wit, daar ontkom je niet aan als je airliners bouwt :D Ik heb inmiddels het roze gespoten en laat heel binnenkort weer wat zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Bedankt Jelle!

Ben zelf meer van de militaire luchtvaart en de keren dat ik dan met wit in aanraking kom is meestal niet zo'n succes.

Ben benieuwd naar de vorderingen (ook van de 737-700!)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2013 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik ga met de 737-700 snel weer verder. Ik heb wat problemen met het netjes aan laten sluiten van de resin winglets aan de vleugels, en ze breken telkens weer af. Ik ben ook benieuwd naar jouw 737, komt er een bouwverslag van?

Hier ben ik weer met de beloofde update. Ik heb gisteren het roze gespoten. Ik wilde dat eigenlijk vrijdag al doen. Ik had een potje Xtra Color Helvetic Magenta (speciaal voor de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Helvetic, die met roze Fokker 100's vliegt). Ik had in een ander bouwverslag ergens gelezen dat dit de goede kleur redelijk benadert. Ik heb er wel wat wit bij gedaan, het leek me eigenlijk te donker. Toen deed ik iets heel stoms. Ik wilde namelijk de verf een net wat meer paarse tint geven en toen deed ik er wat blauw bij. Direct te veel, want de verf werd lila en dat was niet meer op te lossen. Daarom zaterdagochtend direct naar de LHShop in Aalsmeerderbrug gereden om een nieuw potje te halen (toen ik met enkel dat blikje roze verf aankwam bij de kassa zei de man achter de kassa verbaasd 'alleen dat?').

Ik heb de afplaklijn in het midden van waar de paarse gedeeltes moeten komen laten lopen. Op deze manier wist ik zeker dat alles roze werd wat roze moest worden. Ik heb de randen met blue-tack (britse posterbuddies) afgeplakt, om opstaande randjes te voorkomen. Deze zou je namelijk zeker terug gaan zien door de dunne decals heen.
Afbeelding

Na deze airbrushbeurt was echt álles roze, ook mijn nagels. Dat heb ik wel even schoongemaakt, want zoiets zou mensen weleens over je aan het twijfelen kunnen krijgen :D


Daarna ging het hard, want met decals krijgt een airliner al gauw een heel ander aanblik. Die decals waren erg lastig trouwens. Ze zijn heel erg dun en scheuren snel. Voor de titels enzo is dat dunne juist mooi, maar de paarse gedeelten waren echt lastig. Achteraf gezien had ik het paars ook ge-airbrusht.
De raampjes ogen nog wat rommelig, want ik heb de raamopeningen uit de decals gesneden. Dit wordt nog bijgewerkt en dan komt er een mooie transparante decal met de zilveren omlijstingen overheen.
De motoren zitten nog los, die moet ik nog detailleren en afwerken.
Afbeelding

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
Die decals waren erg lastig trouwens. Ze zijn heel erg dun en scheuren snel.


Heb je daar ook nog wat mee gedaan? Liquid fluïd oid?

Heb ik ook wel eens. Je hoopt dat het goed gaat, maar je komt er pas achter als je bezig bent. Of zou je alles moeten bewerken met dat spul om zeker te zijn?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
tsjopper bob schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
Heb je daar ook nog wat mee gedaan? Liquid fluïd oid?


Ja, nadat ik de staartdecals had aangebracht heb ik de grote lap paars van de romp voorzien van een laagje liquid decal film. Dat hielp goed, maar de decal werd er erg stug van waardoor de helften niet goed op elkaar aansloten en open bleven staan. Dat heb ik dus als een dokter moeten dichtplakken met blanke lak. Ook reageerde de decal amper meer op sol daardoor. De rest van de decals heb ik onbehandeld gelaten en als je voorzichtig bent gaat dat prima.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is waar ik bang voor ben inderdaad, dat door die liquid mask de decals (erg) stug worden en je ze daarna niet meer lekker in paneellijnen kunt laten zakken met SOL. Maar goed, wat is erger, gescheurde decals die vrijwel niet hanteerbaar zijn of decals die niet lekker in paneellijnen zakken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Ziet er erg goed uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Ondanks de decal problemen toch erg goed gelukt hoor!

Zal tzt een verslag van de 737 gaan maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2013 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lekker bezig Jelle, dat wordt weer een bonte vogel zo te zien. Ik had verwacht dat de decals van BOA wel wat steviger zouden zijn, ze zijn toch ook bij cartograf gemaakt? Daar laat Revell ze ook maken dacht ik en die doen het toch altijd goed. Jammer ook dat ze de raampjes en wizz-titel als één decal hebben geprint. Het was toch handiger geweest als het twee verschillende delen waren.

Succes met het vervolg.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hij is af!!
De decals van BOA Bodocek Agency zijn een aanrader, maar ik raad wel aan de paarse gedeeltes te spuiten. De decals zijn te kwetsbaar om zich goed aan te laten brengen en de kleur en dekking van de inkt zijn niet 100% (dat geldt dus alleen voor de grote paarse lappen, de rest is prima). Verder zijn ze vergeten de wizzair.com titels voor op de binnenzijde van de motoren mee te printen, ze zijn er alleen voor de buitenzijde.
Ik heb dit model afgelakt met Humbrol satijn i.p.v. glans maar het is gewoon hoogglans geworden.. het zou goed kunnen dat ik het te dik heb gespoten. Voor volgende keer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb op de buik heeeel lichte weathering toegepast, namelijk wat vuilstrepen vanuit de hoofdwielbakken die een eindje doorlopen naar achteren, net als in het echt.
Afbeelding

En samen met zijn 'vader'.... R.I.P. Malév
Afbeelding

Afbeelding

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement