Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2013 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Zo, Na een redelijk lange zomerstop...(Jaja het was gelukkig een ouderwets goede zomer..) met veel buitenactiviteiten als wandelen op de veluwe, mittelalter markten, castlefest bezoeken, tuinieren, Lekker buiten eten..en in het algemeen van het leven genieten...Is de tijd weer gekomen dat de hobbykamer opgezocht wordt. Waar waren we ook alweer gebleven..?

Afbeelding

Ach ja. De cabine moest afgewerkt worden. En dan kunnen de rompdelen aan elkaar. Dit betekende eerst wat afplakwerk. In dit geval vooral om lijmvlakken te blijven houden. Dus hoeft niet pietje precies.

Afbeeldingk zag dat iemand op het forum een combi gebruikte van tape en maskol. Leek me wel wat, dus ook maar eens testen..Daarna de spuit aan. Eerst zwart op de glaasjes. Het nabootsen van het rubber aan de binnenkant..

Afbeelding

Daarna de hoofdkleur eroverheen...

Afbeelding

Wat nog niet meeviel. Deze verf komt uit een revellpotje...

Afbeelding

Nou ja verf?? zeg maar natte pigmentpoeder. En omdat ik een beginnende airbrusher ben is het nog heel erg zoeken naar de juiste verdunverhouding. Bleek vandaag dat ik te veel verdun. :roll: Poging twee en drie werden al veel beter, dus is vooral een kwestie van veel doen. :D ..Overigens verdun ik met dit spul. Op aanraden van een mede knutselaar..

Afbeelding

Wegens "boring' heb ik geen foto's van alle tussenlaagjes. Daarbij was ik lekker bezig. Dus het volgende plaatje is een cabinehelft aardig in aanbouw..

Afbeelding

ruitjes zitten erin. Vastgeplakt met Gaterglue. (werkt lekker)..Daarna de kiertjes (waren er zat) dichtgesmeerd met een kwastje van datzelfde gatorglue. En daarna het teveel weggehaald met water. Daarna dashboard erin. Daarmee had ik ook de maat voor de zwarte stang die voor stevigheid zorgt in de cockpit. En dan kan de zijpaneel er al weer in. Schiet lekker op..

Afbeelding

...Uiteraard moest de verstevigingstang ook aan de ander kant komen. en als het even kon op dezelfde hoogte..Maar via de bips was dat geen enkel probleem...Kon ik mooi zien of het allemaal een beetje paste..

Afbeelding

:? Hmm ik geloof dat de term hier is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Afbeelding

Gelijk maar even de twee helften van de motorkap aan elkaar getaped..en nog verder checken hoe de pasvorm is..En tja. Dat wordt dus terugschuren...Ook leek het dashboard net te groot te zijn..dus die maar eruit nu de lijm nog enigszins nat was..Eens kijken hoe het er dan uit ziet..

Afbeelding

Kiek dat is al beter. Paar avondjes secuur schuren en veel passen en dan moet het goed komen. Dan was er niet veel meer te doen als alles goed laten drogen voor nu dacht ik..

Afbeelding

Niet helemaal waar. De staggerwing heeft veiligheidsgordels zoals in een auto zitten voor de voorstoelen. Die konden er nog wel even snel in...(Nou ja snel. Op de een of andere manier was mijn secondenlijm meer half uur lijm..Maar ach. Het zit..)

En daarmee eindigt weer een fijn dagje knutselen.. :mrgreen:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Berichtje aan mezelf..en tegelijkertijd een mooie link voor idereen die geintresseerd is in een werkelijke restauratie van een staggerwing..Modelbouw 1 op 1 zal ik maar zeggen.

http://staggerwingrestoration.blogspot.nl/

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2013 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je bent hier lekker bezig hier Cliff. Uiteindelijk gaat het wel wat worden..... Dacht ik zo.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2013 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Het gaat zeker wat worden Rene. Ik neem er lekker de tijd voor en dan komt het vanzelf goed.

Als eerste gingen de voorruiten er weer uit..

Afbeelding


Ze eerst in de romp plakken en daarna de romp aan elkaar passen werkte achteraf niet. Ik zal toch eerst de ruit aan elkaar moeten plakken en daarna het hele segment in de romplaten laten glijden.
If at first you don't succeed.

Daarna was het tijd voor het schuurfeest. De dash, waar ik met een pijl aan geef waar overtollig plastic weg moest. (uiteraard aan beide kanten..)

De bodemplaat waar en stift aangeeft wat weg moest. Ik heb bewust met een stift de rand nagetrokken. Zo kon ik zien wat ik weg moest halen..en behield ik de vorm, omdat deze zichtbaar bleef.

Afbeelding

Afbeelding


En uiteraard de voorkant van de romp...Tja blijft een short run kit.

Daarna heb ik eens rustig op deze site..http://staggerwingrestoration.blogspot.nl/ inspiratie opgedaan.

Afbeelding

En op deze foto blijkt dat de overgang van romp naar vleugel een rechte lijn is..en niet meevloeit met de romp..(in de lengterichting that is..) Op de eerste foto geef ik met twee lijnen aan wat ik bedoel. Boven de verbetering. Onder de originele lijn van de mal.

Afbeelding

Afbeelding

Het plastic was dik genoeg om rustig aan het schuren te gaan..Zo dik trouwens dat een hoop zichtbare randen niet echt mooi zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Dus ook daar maar even een schuurpapiertje overheen. Recht is al gedaan, links moet nog...

Afbeelding

En zo zijn alle randen rond het onderstel afgevlakt.

Nu krijg ik met een bepaalde regelmaat de opmerking dat ik veel detail probeer te stoppen op plekker waar je het toch nauwelijks ziet. Lees de cockpit en het onderstel. En tja..

Afbeelding

Niemand zou er wat van zeggen als ik dit zwart laat. Het gebrek aan detail zou inderdaad niet opvallen...Maar laten we het zaakje toch een kleurtje geven...

Afbeelding

Afbeelding

Beetje houtkleurtje zeg maar..

Terwijl dat droogt even de spuit vullen met revell ijzer..en wederom sproei..

Afbeelding

Afbeelding

Houtkleurtje is droog, eens even met wat strookjes tape aan de gang..en een beetje grijs..

Afbeelding

Afbeelding

En ik geef grif toe dat het eigenlik voor de schaal te dik is geworden...maaaaar...Wat zien we nu in dat donkere zwarte gat..

Afbeelding

Dat is toch een leuk detail wat daar ineens verschijnt. Dus ik ben het er mee eens dat je wegkomt met detaileren laten schieten op bepaalde plekken. Maar er zit wel degelijk een meerwaarde in een toevoeging. Ze vallen in deze schaal echter pas op als je ze plaats. Niet als je ze weglaat.

And on that bombshell it's time to leave...deze week ga ik nog wat details uit de restauratiereferentie's proberen toe te voegen..Kijken wat dat weer wordt. En dan kan 'eindelijk' de romp dicht..

Oh en voor het leuke nog even een foto waarop ik die ribben gebaseerd heb. (en waaruit ook blijkt dat ze te dik zijn...maar dat laat ik voor deze keer zo..)

Afbeelding

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2013 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Was het in dit geval niet handiger geweest om rondom een paar ribben wat plastic te vouwen?

Nee hoor, leuke update en euh, iedereen doet zijn eigen ding met detailleren. Ik ben ook meer van: Als je het niet gaat zien, niet doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2013 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
tsjopper bob schreef:
Was het in dit geval niet handiger geweest om rondom een paar ribben wat plastic te vouwen?


Dat was mijn eerste bedoeling. De mould zelfs is echter zo dik dat het niet werkte. En om nu eerst 1 mm wand weg te schuren om wat ribben te plaatsen. dat vond ik dan weer teveel werk. Vandaar de verftruuk.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2013 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
We zijn weer een beetje verder. Eerste klusje was om de bodemplaat om te turnen. Van een geel plaatje plastic naar een echte plaat hout..De manier die ik altijd zie is een paar stippels zetten en daar dan lijnen mee trekken, om zo nerven te creeeren..

Afbeelding

Afbeelding

En hoewel het wel werkte was ik niet tevreden. Het leek niet echt op een of andere manier.. Nu schilder ik ook wel eens op platte vlakken..

Afbeelding

En ineens zag ik wat me stoorde. Hout (en de meeste natuurproducten als steen, rots etc, zijn niet een effen kleur. Maar een opstelsom van vele kleurtonen en accenten bij elkaar Eigenlijk is geen een deel helemaal effen gekleurd.... Dus ben ik met drie tubes bruine olieverf en wasbenzine aan het schilderen gegaan...Stipjes zetten..Weer terugverdunnen met een penseel gedoopt in wasbenzine....Penseel dopen in wasbenzine en gelijk beetje verf opnemen zodat je een was krijgt. Die daarna weer opbrengen..en zo maar door gaan tot je alle effen gele delen bewerkt hebt en door de vele kleurnuances een natuurlijk effect krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

En hier ben ik voor nu prima tevreden mee. En ja ik ben bewust op een matte laag gaan werken. Ondanks dat je dan niet meer helemaal kan corrigeren. Ik had er vertrouwen genoeg in dat het goed zou komen...en ik wilde juist dat de olieverf in de basiskleur zou trekken. Wat bij mat juist beter lukt als bij glanzend , het gaf vond ik een natuurlijker hout effect..

Daarna was het tijd om wat details in de opening van de achterwielophanging te stoppen. Ik ben het zeker met Rene eens dat details buiten zicht (In dit geval diep in de romp) pure onzin zijn. Maar zo bij dat randje..daar vind ik het persoonlijk wel een verrijking. Ik wil vooral een lans breken voor het toevoegen van details op zichtbare punten..waar al snel van gezegd wordt dat je ze daar toch niet ziet. wegens de grootte..of dat het de onderkant is..of dat er een cockpit overheen gaat. Goed in dit geval op de rand van de opening van het achterwiel dus wat hout en framedetails...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal vrij gebaseerd op de restauratiefoto's die ik als referentie gebruik. En zo kon de binnenboel eindelijk gemonteerd worden. Waarbij uiteraard ook de witte achterwand van de cockpit eerst nog op maat geschuurd moest worden.. :roll:

Afbeelding

En zo kon de romp eindelijk dicht...Het had alleen wat overtuigingkracht nodig...Beetje veel eigenlijk..

Afbeelding

Afbeelding

En zo ligt alles nu te drogen. Morgen weer verder...

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Laatst bijgewerkt door cliff op wo 16 okt, 2013 10:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2013 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De romp is gesloten, die fase is eindelijk achter de rug. :brouw:

Je steekt er heel wat werk in zeg. Maar het begint nu tenminste ergens op te lijken.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Tja...en toen kwam het gewone leven en de eurocrisis ook even bij huize Cliff en Anna binnenwandelen, waardoor ik de tijd én de energie niet had om ook maar iets aan modelbouwen te doen. Maakt niet uit. Plastic bederft niet, en onder het gejuich van weer een Nederlander die goud wint op de O.S. maken we gewoon een frisse doorstart.

Even het geheugen opfrissen..Mijn staggerwing had ik zo in de stofdoos opgeborgen. Met een mooi houten laminaatlaagje in zijn buik..

Afbeelding

maar op referentiefoto's blijkt dat er nog wel meer in een 'stagger'buik te vinden is...

Afbeelding


Afbeelding


en om nu te voorkomen dat onze "stakker" wegens ijzergebrek door zijn hoefjes gaat zakken...Was het tijd om wat styreen tevoorschijn te halen...Doar goan we weer...:-)

Afbeelding

Afbeelding


twee versie's van de benzinetank. De eerste was eigenlijk rommelwerk. Dan blijkt dat je er toch weer in moet komen..De tweede veel strakker, maar een tikkie te groot..

Afbeelding


...maar omdat je uiteindelijk alleen de voorkant ziet mocht brobbelwerkversie 1 toch de buik in...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zit er in zo een buik ook een bergje ijzerkabel..(iets met sturen of zo..)...

Afbeelding

...dus moet er ook maar ge-experimenteerd gaan worden met kabels namaken..en daarvoor heb ik de viskoffer maar eens doorgespit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Da's best dun..Zelfs als je het dry brust met een beetje revell aqua aluminium..Maaaaaaaarrr....

Afbeelding

Het kon dus nog dunner bleek..

Afbeelding

Goed dat ligt te drogen..wat viel er verder nog te knutselen..Nou de motorkap zat wel een beetje heel erg strak om de romp heen....

Afbeelding

Dus dat maar eens verdikken met wat styreen..

Afbeelding

En er zat een gietfout in de motor zelf..Beetje cilinderprobleem...Maar wegens niet heel erg zichtbaar als de zaak definitief gemonteerd is gewoon simpel gerepareerd..

De gietfout..
Afbeelding

Wat je daadwerkelijk ervan ziet..
Afbeelding

De reparatie
Afbeelding

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch? ..En zo kon vandaag..In de warming up voor de 1000 meter de spuit na een paar maanden weer aan..Kieken of ik het nog kan..Beetje kleuren uitzoeken..

Afbeelding

und sproeiiiiiiiiii...

Afbeelding

hEY!! IK KAN HET ZELFS BETER ALS VOOR DE PAUZE. (spontaan plezierig verraste reactietoon-stem-intonatie) Das mooi :-) En wat heb ik dan zoal gespoten...Awel, de mennekes voor het grondwerkje in den fundering..

Afbeelding

Zodat ik tenminste kan zien wat er nog weg moet geschaapt worden. (Origineel waren de poppekes wit..)
Dan nog meer grondwerk spul..

Afbeelding

Afbeelding

De prop en de benzinetank. Voor het eerst met alclad. En ja je ziet inderdaad alles..maar werkt wel lekker..(en vreet piepschuim..waar mixen ze dat goedje mee?)

Afbeelding

Dan de motor..eerst grondverf

Afbeelding

mix van donkergrijs en zwart als tweede laag..(met penseel aangebracht!)

Afbeelding

drybrush met vallejo steel

Afbeelding

Och en een toefje blauw voor het accent..De prop gelijk ook maar een beetje VALLEJO STEEL op de naaf..en een tikkie donkere mix voor diepte..

Afbeelding

en dat alles tezamen geeft dan...

Afbeelding

Afbeelding

niet slecht voor een herintreder..dat gaat lekker..
Gelijk door met die vallejo om wat tamiya tape metallig te laten lijken..

Afbeelding

Wegens de benzinetank moet wel vast zitten..

Afbeelding

En dat was het al weer eigenlijk. Morgen weer schaatsen...en weer modelbouwen..'t is een rotleven eigenlijk.
Groetjens en tot laters


Latere edit: En dan zie je bij het nakijken van het bericht pas dat die bevestigingsbeugels grijs zijn...Da's dus het eerste klusje voor morgen.. :roll:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 1:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Welcome back Cliff, goed dat je weer aan het bouwen bent. Leuke update, gaat helemaal goedkomen met dat 'geknoei' in 1:72.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement