De afgelopen maanden is mijn interesse aardig uitgebreid richting de civiele kant. En dan vooral naar de jaren 20 en 30. De tijd dat je nog niet alle waarden in een computerprogramma kon gooien om te zien wat de ideale stroomlijn oplevert, zodat uiteindelijk alles er hetzelfde uit ziet. Nee de tijd dat een ontwerper nog echt dingen uit moest proberen..En dus net zo makkelijk een enorme mispeer kon maken als een succes hebben.
Ik heb dus een aantal boeken gekocht over de Melbourne race, De luchtvaart pioniers, Lange afstands records…En dit boek past daar schitterend bij.
IN zo’n boek vind je dan weer schitterende plaatjes als deze..
En door de verhalen over die pioniers in de lichte luchtvaart werd ik steeds enthousiaster ook zo’n kitje te bouwen. En toen deze foto langs kwam was ik verkocht.
En binnen no time lag deze op mijn buro thuis.
De Beech 17 Staggerwing.
De Staggerwing is door Walter Beech en Ted Wells ontworpen in het begin van de jaren 30. Midden in de crisis. De meeste vliegtuigbouwers gingen voor goedkope lichte vliegtuigen om hun bedrijven nog enigszins rendabel te houden. Of probeerden te overleven met het kapitaal wat binnen het bedrijf was. (meestal een grote geldschieter.) Beech durfde de andere kant op te gaan. En ging ervan uit dat er altijd een groep rijke zakenmensen zou zijn die een privé vliegtuig wilden hebben. En zou werd de staggerwing geboren..Een van de eerste zakenjets dus eigenlijk. OF zoals het in de jaren 30 heette. De "cabin class"
4 november 1932 vloog zij voor het eerst. Meest opvallende is dat de bovenvleugel achter de ondervleugel zit. (Vandaar de naam Staggerwing.) Dit werd gedaan om het vliegtuig eerder uit een roll te laten komen. En voor een beter uitzicht.
De Staggerwing had een stalen gelast frame, Die verder werd afgewerkt met houten spanten en stof…
De cabine was luxe uitgerust met hout en leer..
En al naar gelang de motorgrootte koste een staggerwing tussen de 14 en 17.000 dollar. Verkopen begonnen dan ook langzaam. Beech constateerde dat de prijs toch wat te hoog kon zijn. VAndaar dat ze op de markt kwamen met een Staggerwing "light". Lichtere motor. Iets minder luxe. en slechts 8.000. Maar nog steeds sneller als de concurrentie. Langzaam maar zeker pakte de gok goed uit. En voor de 2e wereldoorlog waren er 424 verkocht.
Voor een deel door de race resultaten van Staggerwing. Door zijn snelheid was zij populair bij de air racers. Een Staggerwing vloog rond de wereld, gevlogen door capt. Farquhar. Staggerwings wonnen de Texaco trophy, de Harmon trophy en meerdere keren de Bendix trophy.
Uiteindelijk kwam de Beech 17 ook in militaire dienst. Maar dat is een ander verhaal. Wat niets van doen heeft met de civiele Staggerwing.
Terug naar de kit. Az models is de enige die een 1/72 Stagerwing in het pakket heeft op dit moment. Dus de keus was snel gemaakt. Maar wat vind je dan in het dooske. |Nou dat valt nog best mee…
Eén sproetje die uiteindelijk een Luxe executive biplane op moet leveren. En ook ingezoomed valt het allemaal niet tegen..
Onderdelen zitten wat ruim in het vruchtvlees zal ik maar zeggen. Maar de details zijn mooi gegoten. Dus er valt denk ik best wat van te maken..
Maar ik moet dus duidelijk aan mijn favouriete hobby..(schuren zucht)
Verders uiteraard een beetje doorkijk plastiek..
Duidelijk boekje.. waarbij je aan de stappen een beetje kan zien dat het al een oudere kit is vind ik. Je komt wat aparte oplossingen tegen. En ik zag op internet bij een collega bouwer, dat de pasvorm daar soms onder lijdt. Opletten dus.
En uiteraard de plakkertjes. Voor in totaal 4 versie’s. Alle militair. Dus die gaan in de archiefmap.
Daarvoor in de plaats heb ik een setje Belgische cijfers en letters laten komen. Niet historisch correct . Maar ik vond het wel passen. En om een beetje een idee te geven hoe groot (of klein) een Staggerwing is. Even de romp naast mijn Hurricane.
Vanavond lekker aan de schuur, en met een beetje geluk komend weekend de eerste plaatjes van de badkuip.