Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 18:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2012 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
De afgelopen maanden is mijn interesse aardig uitgebreid richting de civiele kant. En dan vooral naar de jaren 20 en 30. De tijd dat je nog niet alle waarden in een computerprogramma kon gooien om te zien wat de ideale stroomlijn oplevert, zodat uiteindelijk alles er hetzelfde uit ziet. Nee de tijd dat een ontwerper nog echt dingen uit moest proberen..En dus net zo makkelijk een enorme mispeer kon maken als een succes hebben.

Ik heb dus een aantal boeken gekocht over de Melbourne race, De luchtvaart pioniers, Lange afstands records…En dit boek past daar schitterend bij.

Afbeelding

IN zo’n boek vind je dan weer schitterende plaatjes als deze..

Afbeelding

En door de verhalen over die pioniers in de lichte luchtvaart werd ik steeds enthousiaster ook zo’n kitje te bouwen. En toen deze foto langs kwam was ik verkocht.

Afbeelding

En binnen no time lag deze op mijn buro thuis.

Afbeelding

De Beech 17 Staggerwing.

De Staggerwing is door Walter Beech en Ted Wells ontworpen in het begin van de jaren 30. Midden in de crisis. De meeste vliegtuigbouwers gingen voor goedkope lichte vliegtuigen om hun bedrijven nog enigszins rendabel te houden. Of probeerden te overleven met het kapitaal wat binnen het bedrijf was. (meestal een grote geldschieter.) Beech durfde de andere kant op te gaan. En ging ervan uit dat er altijd een groep rijke zakenmensen zou zijn die een privé vliegtuig wilden hebben. En zou werd de staggerwing geboren..Een van de eerste zakenjets dus eigenlijk. OF zoals het in de jaren 30 heette. De "cabin class"

Afbeelding

4 november 1932 vloog zij voor het eerst. Meest opvallende is dat de bovenvleugel achter de ondervleugel zit. (Vandaar de naam Staggerwing.) Dit werd gedaan om het vliegtuig eerder uit een roll te laten komen. En voor een beter uitzicht.
De Staggerwing had een stalen gelast frame, Die verder werd afgewerkt met houten spanten en stof…

Afbeelding

De cabine was luxe uitgerust met hout en leer..

Afbeelding

En al naar gelang de motorgrootte koste een staggerwing tussen de 14 en 17.000 dollar. Verkopen begonnen dan ook langzaam. Beech constateerde dat de prijs toch wat te hoog kon zijn. VAndaar dat ze op de markt kwamen met een Staggerwing "light". Lichtere motor. Iets minder luxe. en slechts 8.000. Maar nog steeds sneller als de concurrentie. Langzaam maar zeker pakte de gok goed uit. En voor de 2e wereldoorlog waren er 424 verkocht.

Voor een deel door de race resultaten van Staggerwing. Door zijn snelheid was zij populair bij de air racers. Een Staggerwing vloog rond de wereld, gevlogen door capt. Farquhar. Staggerwings wonnen de Texaco trophy, de Harmon trophy en meerdere keren de Bendix trophy.

Uiteindelijk kwam de Beech 17 ook in militaire dienst. Maar dat is een ander verhaal. Wat niets van doen heeft met de civiele Staggerwing.

Terug naar de kit. Az models is de enige die een 1/72 Stagerwing in het pakket heeft op dit moment. Dus de keus was snel gemaakt. Maar wat vind je dan in het dooske. |Nou dat valt nog best mee…

Afbeelding

Eén sproetje die uiteindelijk een Luxe executive biplane op moet leveren. En ook ingezoomed valt het allemaal niet tegen..

Afbeelding

Onderdelen zitten wat ruim in het vruchtvlees zal ik maar zeggen. Maar de details zijn mooi gegoten. Dus er valt denk ik best wat van te maken..

Afbeelding

Maar ik moet dus duidelijk aan mijn favouriete hobby..(schuren zucht)
Verders uiteraard een beetje doorkijk plastiek..

Afbeelding

Duidelijk boekje.. waarbij je aan de stappen een beetje kan zien dat het al een oudere kit is vind ik. Je komt wat aparte oplossingen tegen. En ik zag op internet bij een collega bouwer, dat de pasvorm daar soms onder lijdt. Opletten dus.

Afbeelding

En uiteraard de plakkertjes. Voor in totaal 4 versie’s. Alle militair. Dus die gaan in de archiefmap.

Afbeelding

Daarvoor in de plaats heb ik een setje Belgische cijfers en letters laten komen. Niet historisch correct . Maar ik vond het wel passen. En om een beetje een idee te geven hoe groot (of klein) een Staggerwing is. Even de romp naast mijn Hurricane.

Afbeelding

Vanavond lekker aan de schuur, en met een beetje geluk komend weekend de eerste plaatjes van de badkuip.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Laatst bijgewerkt door cliff op vr 29 maart, 2013 11:16 am, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg leuk vliegtuig! Ik wil de 1:48 versie nog wel eens maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2012 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's weer een leuke voor de late, donkere uurtjes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2012 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
AZ komt met leuke onderwerpen de laatste tijd. Helaas vind ik het plastic soms een beetje aan de zachte kant. Hoe is dat bij deze?

Hopelijk komt men ooit nog eens met een setje decals voor de Prins Bernhard uitvoering...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2012 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Biggles schreef:
AZ komt met leuke onderwerpen de laatste tijd. Helaas vind ik het plastic soms een beetje aan de zachte kant. Hoe is dat bij deze?

Hopelijk komt men ooit nog eens met een setje decals voor de Prins Bernhard uitvoering...


Bij deze is het gewoon normaal plastic. En dat is maar goed ook. omdat bijna alle parts een mooi zoompje hebben van flash. Bij een snelle proefpassing...(hoofdvleugels en romp)...bleek al dat er een hoop minuutjes schuren passen en nog meer schuren in gaan zitten...

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2012 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
De eerste stapjes zijngezet..En de stickertjes zijn ondertussen binnen. Zoals gezegd zijn ze eigenlijk bedoeld om belgische luchtmacht series te kunnen maken. Maar qua stijl vond ik ze het beste passen bij de Staggerwing. (Althans, van de plakkertjes die ik bij de LHS kon vinden...

Afbeelding

Goed op naar de bouw. Eerste stap is altijd om even een en ander in elkaar te tapen. Om te zien wat je zoal tegen kan komen. En om een idee te krijgen van het model..

Afbeelding

Afbeelding

en mijn eerste indruk werd bevestigd. Leuk kitje. Veel mogelijkheden om er iets van te maken. Goed hard (wellicht een tikkie dik) plastiek. Een aparte manier om hem in elkaar te zetten...En een hoop overtollig vruchtvlees...

Afbeelding

...waardoor ik nu al het gevoel heb dat het een kwestie wordt van veel schuren en veel passen. En ook van veel stappen vooruit kijken. Een hoop avondjes bouwplezier dus... :lol:

Zoals elk zichzelf respecterend vliegtuigkitje beginnen we met de badkuip. Wat in dit geval ook echt een badkuip is. Kiek maar naar de bouwtekening.

Afbeelding

Dit alles vormt dus een badkuip..mét zijwandjes :shock: ..die daarna in de romp gaan...

Afbeelding

En zoals ik al zei was het dus onderdelen loshalen ...en beginnen met schuren...zoals de leren bankjes

Afbeelding

of de Leren wandpanelen...

Afbeelding

die volgens de bouwtekening aan de bodemplaat moeten..maar die volgens mij veel beter gelijk aan de zijkant kunnen...Waar dan wel weer een beetje plastiek in de weg zit..Het is weer eens wat anders als een sinkmark :lol:

Afbeelding

En omdat het nogal dik plastiek is...zal ik inderdaad flink moeten schuren om het wat meer passen...en in schaal te krijgen..Want 3 milimeter dikke wandjes maal 72..Das een beste pantserplaat :roll: En ik ging juist níet voor een militaire versie..

Afbeelding

Dus drie keer raden wat ik de komende avonden aan het doen ben.... :roll: ...(en schuren was nou net mijn favouriete modelbouwbezigheid...)

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Laatst bijgewerkt door cliff op ma 24 nov, 2014 10:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Goed ..Ik had de vorige post afgesloten met het verhaal dat de cockpitwandjes wat stevig gevuld waren...

Afbeelding

Maar bij het checken van wat referentiefoto's bleek dat best mee te vallen.. :shock:

Afbeelding

De leren zijpanelen zijn echt zo dik. Ok dan laten we het zo. Hoeft het alleen maar in passend geschuurd te worden. En dat is wat ik de laatste avonden gedaan heb. Cockpit deeltjes schuren en passen. Hierbij heb ik even volledig de bouwbeschrijving links laten liggen..op zich niet heel ongebruikelijk bij modelbouwers. Maar in dit geval zelfs heel erg aan te raden. Omdat de spues niet superstrak gegoten zijn zijn er veel "net niet pas" probleempjes die met een schuurpapiertje goed op te lossen zijn. Maar dan is het niet handig om daar pas achter te komen als de romp al dicht zit zoals bij de voorruit.

Afbeelding

vooral als je ze het makkelijkste van binnenuit bevestigd en op maat maakt. En op maat moesten ze gemaakt worden..

Afbeelding

Afbeelding

Waarbij deze kant eigenlijk nog mee viel. De andere helft had een veel slechtere passing.
Dus mijn tip bij deze kit. Veel vooruit schoonmaken en veel passen...en je eigen bouwvolgorde bepalen die handiger is. Om die reden niet aan te raden voor een beginner. Maar voor een beetje modelbouwer is ie tot nu toe goed te doen.

Ok de belangrijke cockpit onderdelen zijn gevijld en geschuurd. Maar eens passen

Afbeelding

met raampje is gelijk de stroomlijn mooi te zien.

Afbeelding

stoeltjes zijn ook niet als geheel gegoten, maar losse deeltjes..

Afbeelding

en alles bij elkaar krijg je dan een leuke cockpit, (die ik ook leuk te bouwen vind).

Afbeelding

Dan krijg je natuurlijk de al oude reactie.."zonde dat je er niet zoveel van ziet.."

Afbeelding

Afbeelding

Nou..wat mij betreft is er zat inkijk. Dus ik gaat me lekker uitleven op de cockpit. :mrgreen: Verheug me er nu al op.

Waar ik me dan weer minder op verheug is de sluiting van de romp. Is een beetje krom zal ik maar zeggen...

Afbeelding

Kom ik ook wel weer uit. Ik heb er in het verleden tips genoeg over gehad.
Gelijk even kijken naar de pasvorm aan de onderkant..

Afbeelding

Hmmm voor die overgang van wielbak naar de achterkant romp was ik door het verslag van een engelse bouwer al gewaarschuwd.

Maar, vraagt wellicht iemand zich af, waarom kijk je nu al naar de pasvorm van de vleugel als je nog met de cockpit bezig bent...Nou hierom..

Afbeelding

wegens het is een houtje touwtje vliegtuig. (En het volgen van de projecten van Ron kootje.) Had ik al een vermoeden dat er wel eens wat besturingskabels onder de vloer konden lopen..En inderdaad.
Het makkelijks is de bevestigingen voor die kabels aan de onderkant van het vloerpaneeltje te maken. Nu alles nog loszit. Maar dan moet ik wel weten tot hoever ik kan gaan. Vandaar dus.

En tja...Als ik dan toch zover ben..Dan gelijk maar eens kijken hoe die ondervleugel dan weer bevestigd gaat worden..

Afbeelding

aaaahhh ok..hmmm..(pakt plamuur alvast tevoorschijn.. :roll: )

En toch is het een schattig dingetje

Afbeelding

Deze week met fijner schuurpapier de cockpitdelen verder afwerken..en dan volgend weekend de spuit erover hopelijk.
Tot nu toe in ieder geval een leuke bouw. Lastige puntjes blijken mee te vallen. En de aparte oplossingen zijn eigenlijk heel leuk als afwisseling. Het is wel eens leuk dat een cockpit niet bestaat uit een instrumentenblad, een voorgegoten stoel waar de plastic veiligheidsgordels vanaf geschuurd moeten, en een achterplaatje op een onderplaat.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Werk genoeg zie ik wel. Niet echt my kind of thaing.

Succes er maar mee Cliff.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
tsjopper bob schreef:
Werk genoeg zie ik wel. Niet echt my kind of thaing.

René


zegt de man die een vacvorm uit de kast trok.. :wink:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
No offense, maar ik vind het lelijk vliegtuig, vandaar. Niet de hoeveelheid werk, daar schuw ik mij niet voor, het blijft modelbouw.

Maar heel vaak kan lelijk ook mooi zijn. Maar met dit model krijg ik geen warme gevoelens in de onderbuik. Maar goed dat we allemaal verschillend zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement