Bedankt nog voor alle complimenten, ik had er niet op gereageerd maar ik vind het altijd wel heel leuk om reacties te krijgen
De verwering heb ik gedaan met olieverf. Ik heb in de Blokker een doosje met een stuk of 10 tubes gekocht in alle kleuren van de regenboog, in totaal 2 euro. Beter kun je professionele olieverf kopen, want eigenlijk gebruik je in de praktijk alleen bruine en grijze/zwarte tinten. Ik heb met een cocktailprikker puntjes olieverf gezet bij de voorlijst van de vleugel, en dit met een droog kwastje naar achteren geveegd. Het voordeel van olieverf is dat het heel lang nodig heeft om te drogen, dus je hebt genoeg tijd om het te verwijderen als het niet bevalt. Het nadeel is wel dat het de onderliggende verflaag kan beschadigen, dus een laag blanke lak tussen de verf/decals en de verwering is aan te raden. Ook is het belangrijk dat het niet too much wordt, zeker op een 1:144 airliner. Op de buik van mijn 737 is het eigenlijk te veel, hoewel ik het zelf niet lelijk vind. Ik heb het laten zitten omdat het de onderkant is.
Bekijk vooral heel veel foto's om de typische plekken te vinden waar je in het echt vuilsporen ziet. Achter de straalomkeerders, vanuit de regengootjes boven de deuren, vanuit de kieren tussen de flaps/slats en de vleugel, vanuit de wielbakken etc.
Groetjes Jelle