Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Afbeelding
tekening gemaakt door striptekenaar Roger LeLoup

Tijd voor golfplaat! Tijd voor Tante Ju!

Eind jaren '20 besloot Junkers op basis van haar W33 een groter verkeersvliegtuig te ontwikkelen. Dat werd de Junkers 52 1M, waarbij 1M staat voor 1 motor. Het toestel kwam kracht te kort met haar ene motor. Daardoor vielen de verkoopresultaten tegen. Junkers experimenteerde verder en het resultaat was de Junkers Ju 52 3M - een drie-motorig toestel dus. Tante Ju zoals wij haar kennen was geboren. Als verkeersvliegtuig was het bijzonder succesvol. Het toestel werd wereldwijd ingezet.

Door de 'Doppelflügel', de dubbele vleugel, zorden de vleugels voor veel lift. Het gegolfde metaal waaruit het toestel was gemaakt was niet bepaald aerodynamisch - daar kwam nog bij dat er vanalles aan het toestel werd gemonteerd - oliekoelers e.d. - wat het toestel nog minder aerodynamisch maakte. Het was dus bepaald geen snel toestel, maar het was bijzonder betrouwbaar.

Junkers W33:
Afbeelding

Junkers Ju52 1M:
Afbeelding

Het duurde niet lang voor het toestel ook werd ingezet voor minder fraaie zaken zoals oorlog en paratroopers droppen. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog eind jaren '30 kreeg Tante Ju haar vuurdoop. Het werd onder meer gebruikt als bommenwerper, en het heeft in die rol de dubieuze eer de inspiratie te zijn geweest voor dit schilderij, Guernica door Picasso:
Afbeelding
Guernica, in Spaans Baskenland, was de eerste stad die slachtoffer werd van een terreur-bombardement. Er vielen daarbij ongeveer 1600 doden onder de burgerbevolking.

Tijdens de aanval op Nederland en België werd het toestel massaal ingezet om paratroopers te droppen, maar dat ging niet geheel volgens plan, maar liefst 280 Junkers 52's gingen verloren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de oorlog werd het toestel weer gebruikt waarvoor ze was ontworpen, om passagiers en vracht te vervoeren. In Engeland werden meerdere toestellen ingezet, waaronder de G-AHOF:
Afbeelding

De G-AHOF is het toestel dat je kan maken als je hetzelfde Junkers Ju52 3M model hebt gekocht als ondergetekende. Ik heb geen foto van de doos voor u want ik had de doos al vergeven aan de grootste dozenliefhebber in mijn huishouden - de kat - voor ik erom dacht foto's te maken :wink:
Op internet kan ik ook geen foto van de doos vinden dus u zult het moeten doen met de bovenstaande foto van G-AHOF.

Sprue-foto's heb ik ook al niet. Die sprue's waren zo onhandig groot dat ik ze meteen in kleinere stukken heb geknipt, en inmiddels zijn ze al onderweg naar de VAM. Maar foto's van de onderdelen, dat dan weer wél:
Afbeelding

De onderdelen zien er erg goed uit, bijzonder goed zelfs naar Revell-maatstaven:
Afbeelding

Afbeelding

Tja, en dan verwacht u nu van mij een duidelijk antwoord welke Ju-52 ik precies ga maken. Dus.. Tja.. De G-AHOF wordt het in ieder geval niet. Het moet een Duitser worden. Zo ver ben ik al. Ik was wel gecharmeerd van dit toestel:
Afbeelding
..maar daarvan zijn geen decals te krijgen - niet via Revell tenminste...

Dus of het nu een burgertoestel van voor de WOII wordt of een bak van de Luftwaffe - ik moet er nog maar even een nachtje over slapen...

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op za 03 nov, 2012 17:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Op een ander toestel dan een Ju-52 zou ik zeggen "Afplakken en de decals zelf spuiten!", maar met die fijne golfplaten? Neuh, doe maar niet. Misschien kan iemand ze voor je printen?

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 1:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
Leuk onderwerp! Zo vaak zie je deze niet gebouwd worden. Zelf zou ik een Stalingrad tafereel maken denk ik, of iets van dat verhaal waarbij een Nederlandse Landsverk pantserwagen onder de vleugel van eentje stond oid en vandaar de ene na de andere landende Ju-52 aan gort schoot. Ik zou moeten nakijken hoe dat verhaal ook al weer was, anderen weten dat misschien zo op te dissen.

Mvg
Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 1:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, een golfplatenloods met vleugels en wielen.

Succes ermee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 2:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Misschien kan iemand ze voor je printen?
Verhip nou je het zegt - ik moet nog ergens van dat decal-print-papier hebben in een dik boek, want het was gekreukeld * gooit boekenkast overhoop *
Teruggevonden! Thanks voor de reminder Rob :mrgreen: Strak afplakken is inderdaad geen doen met dit model.

@HerrKaleun: Ik ben benieuwd naar dat verhaal. Een dio wordt 'em niet, daar is dit toestel te groot voor (of beter gezegd, mijn huis te klein). Bovendien heb ik nog ergens hier een topic over het maken van een dio lopen, daar moet ik eigenlijk ook eens mee verder...

@René: Dankuwel. Heb je wel gelijk in dat het een golfplatenloods (mooi scrabblewoord) lijkt - 't is welbeschouwd ook een lomp stuk vliegend pisbakkenstaal :lol:
Afbeelding

edit: Look what I found :D
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 5:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Op basis van bovenstaande vondsten (decalpapier in het boek, plaatje van decals op het web) maar een blik Photosoep opgewarmd.
't Is nog niet helemaal klaar maar dit is het idee:
Afbeelding

Er staan nog wat piepkleine (waarschijnlijk) technische opmerkingen op dat decalvel in bovenstaande post. Als iemand toevallig weet wat daar nou staat?...

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
misschien ook om te weten:
op vliegveld valkenburg (ZH) is er eentje gecrasht.
de piloot dacht dat de landingsbaan af was. maar hij had het mis. hij landde zo in de bagger. :lol: m'n vader heeft er nog een foto van volgens mij.

gaat zeker een mooie kist worden, succes.

thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
m'n vader heeft er nog een foto van volgens mij
Zou je die eens willen inscannen, uploaden en hier posten? Je maakt me wel benieuwd nu! :D

Ik kwam erachter dat ik met mijn zelfgemaakte decalvel een blunder van jewelste heb gemaakt: Ik vergat de lineaal van pixels naar millimeters te verzetten en dus is alles nu perfect op maat in pixels, en dus veel te klein in millimeters :?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
hierbij nog de foto zoals gevraagd.

Afbeelding

dat is zonde van dat decalpapier

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dankjewel voor het delen Thomas! :brouw:
Die Tante Ju zit goed in de modder!
Ik vraag me af bij het zien van foto's van al die Junkers 52's die zijn gecrashed door de modder, zou het achteraf hebben uitgemaakt als onze Oosterburen die gestroomlijnde kappen over de wielen hadden gehad? Dat ze niet zo ver in de blubber zakten?

Ik had gelukkig nog niks geprint dus ik heb alleen maar wat tijd verloren - en da's niet zo erg want modelbouwers worden toch niet per uur betaald :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement